آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, October 20, 2011

به بانوان سرافراز میهنم صرف همین را می گویم که به زودی ازاد می شوید

                                            


دختران موسسه عالی تربیه معلم بغلان در تحت خشونت
افسانه صباح                                                                                                             
موسسه عالی تربیه معلم بغلان در جوار شفاخانه نساجی و بند برق پلخمری موقعیت دارد. اکنون نزدیک به یک هزارو پنجصد تن در دو وقت مصروف فراگیری علم و دانش در این نهاد تحصیلی اند. در حدود چهل در صد دانشجویان را بانوان تشکیل مید هند. قابل ذکر است که این موسسه دارای دیپارتمنت های مختلف از جمله زبان و ادبیات دری، زبان و ادبیات پشتو، کیمیا بیالوژی، علوم اجتماعی، علوم دینی، ریاضی فزیک و ادبیات زبان انگلیسی میباشد. چهار سیمیستر در دوسال تدریس میگردد که هر سیمیستر شامل بیست و چهار کردیت است. این نهاد تحصیلی یک عمارت دو طبقه ای خوابگاه (لیلیه) نیز دارد که تنها از آن پسران که از ولایات و وشهرستان های دور دست این ولا اند، استفاده می نماید.
تعریف خشونت:
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماده ۱ اعلامیه منع خشونت علیه زنان مصوب سال ۱۹۹۴ خشونت علیه زنان را چنین تعریف کرده است : 
خشونت علیه زنان به معنی هر عمل خشونت آمیزی است که بر اختلاف جنسیت مبتنی باشد و به آسیب یا رنج بدنی ، جنسی و یا روانی برای زنان بینجامد یا احتمال منجر شدن آن به این نوع آسیب ها و رنجها وجود داشته باشد از جمله تهدید به این گونه اعمال یا اعمال مشابه اجبار یا محروم کردن مستبدانه زنان از آزادی ، خواه در ملاء عام روی دهد و خواه در زندگی خصوصی . 
خشونت از ابعاد مختلف به اقسام مختلفی تقسیم می شود . از یک بعد می توان خشونت را به خشونتهای جسمی ، روحی و جنسی تقسیم کرد و از منظر دیگر آن را می توان در سه گروه خشونت در محیط خانواده ، خشونت در محیط عمومی توسط افراد و خشونت توسط دولت دسته بندی نمود .  
تعریف و مصادیق خشونت علیه زنان با توجه به ویژگی های فرهنگی هر منطقه و با توجه به تفاوتهای کشورهای توسعه یافته ، در حال توسعه و جهان سوم متفاوت است . به طوری که برخی از کارشناسان علوم اجتماعی خشونت علیه زنان را علاوه بر برخورد فیزیکی و جنسی که از اشکال آشکار خشونت بشمار می روند شامل خشونت روانی و شخصیتی ، ایجاد ممنوعیت ها و محدودیتهای افراطی و حتی وضع مقررات و قوانین تبعیض آمیز نیز که از اشکال پنهان و پیچیده خشونت می باشند می دانند .
خشونت این پدیده شوم، تاریخ بسیار طولانی در جوامع بشری داشته است. اما در افغا نستان به چندین قرن قبل بر میگردد. خشونت علیه زنان در این سرزمین در ادوار تاریخ به انواع و شیوه های گوناگون آن مخصوصاً علیه زنان وجود داشته است. از جمله فروش بانوان، تجاوز جنسی، بد دادن های دختران و .... متاسفانه هنوز هم به اشکال مختلف آن وجود دارد. از زمان عبدالرحمان گرفته تا حکومت مجاهدین ، طالبان و حکومت فعلی.
اینجا سخن از خشونت است آنهم اعمال خشونت علیه بانوان در این موسسه و در این نهاد تحصیلی و اکادمیک توسط دست اندرکاران آن. پس از سپری شدن امتحان نهایی سیمیستر سوم و ختم ماه رمضان و آغاز سیمیسترچهارم خشونت علیه بانوان در نهاد اکادمیک به اوج خود رسیده است. متوالیان امور این نهاد با خشونت تمام و مطلق با بانوان برخورد میکند. غلام ناصر فرهمند رییس تربیه معلم روزی با جبین چین خورده و گرفته اش داخل تمام صنوف درسی شده  همه ی بانوان را در داخل صنف ایستاده  نموده بدون اینکه کدام دلایلی ارایه نماید، بانوان را با الفاظ خیلی رکیک مورد توهین و تحقیر در محضر تمام هم صنفان قرار داد و با رویه خشن رو به معلم مضمون نموده گفت که هر یک دختران را به خاطری بی حیای شان پنچ روز غیر حاضر نماید. پس از آن، با بیان چند جمله زشت و با انگشتش اشاره نموده گفت:
که منبعد دختران با چپن سیاه و یا با چادری که تمام بدن شان را بپوشاند و دستانشان دستکش داشته باشد، داخل صنوف درسی شوند و درس بخوانند. در غیر آن از صنف اخراج میگردند. در حالیکه همه بانوان از بیرون تا داخل صنف درسی با چادری داخل صنوف درسی میشوند. فقط داخل صنف چادری های شان را، این پوستین حیوانی ایدیولوژیک دینی را کنار میگذارند و علاوه از آن چادر های دیگری دارند که  در زیر این پوستین حیوانی میپوشند. اما جناب رییس تربیه معلم وچند تن معلم که در مدارس دینی پاکستان شاید درس خوانده باشد و در زمان حکومت طالبان صاحب مناصب بوده اند میخواهند باز همان نظام فکری و روش طالبانیسم را در پیش گرفته و آنرا عملی سازند البته تحت نام مذهب و دین. وضع این قانون از طرف اداره تربیه معلم بغلان و به ویژه شخص رییس این نهاد، غلام ناصر فرهمند باعث شده است تا دختران کمتر به دروس علاقه بگیرند و اشتراک شان با گذشت هر روز کم رنگ تر میشود. این عمل کرد رییس تربیه معلم موجب آن میشود تا دختران توهین و تحقیر گردیده و کمتر با این پوشش سراپا به صنوف درسی حاضر شوند در نتیجه آنان در امتحان محروم شناخته شده  و تربیه معلم را ناگزیر ترک کنند. این را به احتمال قوی میتوان گفت که جناب رییس با این رویکردش میخواهد این نهاد تحصیلی را با هم دستان و همفکرانش تنها محلی آموزشیی مردانه بسازد و بانوان در آن هیچ سهمی نباید داشته باشد. نظامی که گروه طالبان آنرا میخواهد. 
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان
چرا دختران ما در قرن 21 در تحت ستم قرار داشته باشند؟ 

جوانان مارا زیر چترقوم وسمت به میدان جنگ


                                                                                  
خواهران و برادران وطندوست ، هموطنانیکه برا ی وطن صرف یک آرزو دارید ، آنهم صلح  عادلانه و با عزت ،  سلام  و احترا م عرض میدارم .     
بیانیه :صوفیه عمر در دهمین سالگرد اشغال افغانستان توسط امریکا درایالت کالیفرنیا
جای بس سعادت است که امروز مخاطب ما ،  نه حزب سیاسی  ،  نه شخصیت و چهره مطرح سیاسی ، و نه بلند پایه یا غاصب مقام دولتیست ،  بلکه مخاطبین ما امروزنمایدگان قوی ترین ، پاکترین ، پُرتلاش ترین وموءثرترین نیروی جامعه ، که عبارت از جوانان است ، میباشند . جوانانیکه سی وچند سال قبل چشم به کشوری گشودند که دود باروت متجاوزین ،  ابر قدرتی به نام اتحاد شوروی وقت ، پایمردی مجاهدان حماسه آفرین ، جنگ های تحمیلی تنظیمی با پی آمد های استخوان شکنش ، مولود نامیمون طالبان فرهنگ ستیز ساخت خارجی ها وسر انجام مداخلۀ نظامی نا موفق امریکا ، ناتوکه بنا م صلح در کشور دا خل  و امروز بعد از ده سال افغا نستا ن به مید ان با زی ها ی سیا سی کشور ها ی  خا رجی مبد ل گر دید ه .   تاالحال،چشم این نونهالان زجرکشیدۀ وطن  ، که کوچکترین دخل وغرضی درجنایات نابخشودنی جنگ های تنظیمی، تجاوزات نظامی ولشکرکشی های پیوستۀ کشور های دور ونزدیک ، نداشته وندارند  ، مزاحمت نموده ومانع دید حقایق ایشان میگردند .   گه خون شان در جنگ های کورو خانمانسوز حزبی ، تنظیمی ، سمتی ، قومی و مذهبی ریخته میشود و گه در دفاع  ناخواسته ازاشخاص وافراد زورمند کشانیده شده و مورد سوئ استفادۀ  سیاست بازان بیگانه پرست داخلی وخارجی قرارداده میشوند  .
از آنجایکه دفاع مشروع وجنگ برای رسیدن به صلح عادلانه و ادامۀ بقا حق مسلم ماست ، ما ناگزیریم در برابرکشور های تروریست پرور و متجاوزبخصوص پاکستان ، ایران بی تفاوت نمانیم . اما سوال اساسی که پیشروی ما بخصوص شما جوانان آگاه ودراک قرار دارد اینست که ! در چه موقعیتی قرار داریم ،توانایی وآسیب پذیری مادر چه سطح قراردارد؟ دوست کیست ؟  دُشمن کیست ؟و در کجا ست ؟
نیروهای طالبان که زادۀ جنگ های داخلی وبه منظور مبارزه علیه شر وفساد وساخته شدۀ قدرت های بیرونی بود  چرا مورد قهر امریکا وجهان قرار گرفت ؟
ایتلاف جامعۀ جهانی برای افغانستان به چه منظورایجاد گردید؟
 تروریزم به همکاری کدام کشورها توانست هزاران انسان بیگناه رادر امریکا به قتل برسا ند؟
و سخن کوتا ه که فرد شماره اول القاعده در کجا پنهان نگه داشته شده بود ؟  وصد ها چرای دیگر که یقین دارم همۀ شما دانشمدان عزیزبهتر از من آگاهی دارید و میدانید . در حضور بیش از پنجاه کشورودرموجودیت یکصدوپنجاه هزارسرباز تا دندان مسلح امریکا ، ناتو ، جهان غرب و متحدینش ، چگونه ممکن خواهد بود که دولت پاکستان بر حر یم کشو ر حمله کر ده وبیش از هشتصد فیر انداخت سلاح ثقیله جهت ریختن خون هموطنان بی گناه ، اطفال معصوم ، پیر زنان و مردان مصروف درکشت وزراعت  درولایات کنرها ونورستان مبادرت ورزند ؟
آیا ایجاب نمی نماید که از دوستان ! ؟ دوست که آرزوی ایجاد پایگاه های نظامی در کشور مارا دارند سوال نمود ؟
جالبتر ازهمه همان نیروهای وابسته به اجانب که یکی از عوامل اساسی ادامۀ جنگ وسیه روزی مردم ما بوده ، امروز با فرصتیکه آگاهانه بوجود آورده اند . میخواهند در دفاع از ولینعمتان خویش ابعاد جنگ را منطقوی ساخته ودر بازیکه پاکستان ، هند ، روسیه ، چین ، ایران و غربی ها علاقمند اند .  کشور پارچه پارچه شدۀ مارا در دفاع از یکی در تقابل دیگری قرار داده وجوانان مارا زیر چترقوم وسمت به میدان جنگ به ظاهرآ به نام  بسیج ملی علیه منافع دیگران قراردهند .
 جوانان میهن دوست وآگاه : شما درلحظات نهایت حساس وسرنوشت ساز کشور با دستان پاک ونیرومند تان علم صلح را برداشته وصدای طنین اندازتانرا از افغا نستا ن تا اینجا رسانیده اید . حال زما ن آن فرا رسیده که ما بدون هرنوع مسامعه ومجامله گری وضیاع وقت ، اتحاد عملی ونه در حرف را بوجودآورده ، اوضاع نهایت بُحرانی وخطرناک کشور را که منجر به جنگ منطقوی و یا خداناخواسته به تجزیه کشورخواهد انجامید ، دست به کار شده ودر حد توان ، از مجاری مجامع دپلماتیک ، نهاد های مدنی ، سازمان ملل متحد ، سازمان حقوق بشر ، و ...هر مرجع ایکه موًثرباشد مانع شده ، ازعواقب ناگوارش جلوگیری و به صدا ی بلند به جها نیا ن میگویم  افغا ن ها جنگ نمیخو ا هند.و به این صو رت ادای مسئولیت انسانی ، افغانی ودینی نمائیم !

گفتا ر خود را به شعا ر :

زنده باد جوا نا ن صلح طلب و نیرو مند افغا نستا ن
مستحکم با د اتحا د سر تا سر ی جو انا ن افغا نستا ن
پیرو ز با د جنبش ها ی صلح  طلبا ن افغا نستا ن
نا بود باد تجز یه طلبا ن و دشمنا ن داخلی و خا رجی افغا نستا ن
 http://voiceofwomenafg.blogspot.com/  آوای زنان افغان