آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, October 15, 2011

توقیف فیلم افغانی 'مدرسه'؛ درباره زندگی مهاجران افغان در ایران



پخش فیلم افغانی به نام مدرسه در افغانستان ممنوع شده است. مدرسه، ساخته یکی از فیلم سازان افغان، داستان زندگی مهاجران افغان در ایران را به تصویر می کشد. اسد سکندر سازنده فیلم می گوید پخش مدرسه به درخواست مقام های ایرانی متوقف شده است
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

سمین بارکزی به اعتصاب خود در شفاخانه ادامه میدهد

                                          

سیمین بارکزی در شفاخانه بسر میبرد
خانم سیمین بارکزی نماینده سلب اعتماد شده مردم ولایت هرات، دومین شب اعتصاب خویش را در شفاخانه سردار محمد داود خان که به شفاخانه چهار صد بستر نیز شهر ت دارد ، سپری نمود. به قول منابع رادیو آشنا صدای امریکا تا حوالی صبح روز شنبه، خانم بارکزی به اعتصاب خویش ادامه داده، که به این ترتیب اعتصاب وی وارد چهاده همین روز گردیده است .
مسولین شفاخانه نظامی سردار محمد داود خان، به رسانه ها اجازه عیادت از خانم بارکزی را نمی دهند .
ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان قبل از ظهر روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت : وضعیت فعلی خانم سیمین بارکزی قابل نگرانی نمی باشد، وی تحت مراقبت جدی داکتران شفاخانه چهار صد بستر قرار دارد.
مسوولین امنیتی افغان نیز گفته اند، خانم بارکزی در وضعیت خوب قرار دارد ، و دلیل انتقال وی به شفاخانه مصونیت جانی وی می باشد.
اما اجمل سهیل رهبر حزب لیبرال ، کسیکه به حمایت از خانم بارکزی دست به اعتصاب زده بود ، میگوید : آخرین تماس که با خانم بارکزی داشت ساعت یازده شب گذشته بود که با استفاده از نسخه داکتر، نوشته بود که به اعتصاب خویش ادامه میدهد و اما از آن هراس دارد که داکتران برایش ادویه بیهوشی زرق کنند.
اجمل سهیل و یک عده از فعالان جامعه مدنی و اعضای ایتلاف حمایت از قانون ولسی جرگه قرار است شام شنبه، در محل خیمه سیمین بارکزی تابوتی را دفن و بر سر آن شمع را روشن نمایند.
خانم سیمین بارکزی که شب پانزدهم اعتصاب خویش را در شفاخانه نظامی سردار محمد داود خان سپری خواهد کرد، خواهان فرمان رسمی ریس جمهور افغانستان جهت رسیده گی به دوسیه انتخابات پارلمانی سال
۱۳۸۹ هجری شمسی می باشد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/                آوای زنان افغان

خوردن یک نوع غذای بحری باعث پیری زود رس شد

                                       

زن جوان ویتنامی با خوردن یک وعده غذای دریایی پیرزن شد

شنبه 17 ذو القعدة 1432هـ - 15 اکتبر 2011م
در داستانها خوانده يا از اين و آن شنيده بوديم كه مثلاً فلانى يك شب در قبرستان ماند و از وحشت سكوت شبانه گورستان يا ديدن اشباح و ارواح زهره ترك شد. همين طور در فيلم ها ديده يا در قصه ها و حتى خاطرات خوانده بوديم كه وقتى مرگ در قالب يك مار، يك جلاد، يا هر پديده مرگبار ديگرى از قبيل زلزله و بمباران از بغل گوش كسى گذشته است، چه بسا موهايش يك باره سفيد شده و قامتش خميده گشته است. اما اين كه يك وعده غذاى دريايى زن جوانى را يك باره سه چهار برابر سنش جلوه دهد، از شگفتى هاى دوران ماست.
ماجراى "نگوين تاى فوونگ" زن جوان ويتنامى، پزشكان اين كشور را حدود يك ماه است كه به خود مشغول كرده و طى روزهاى اخير ساير محافل علمى جهان را به حيرت واداشته است.
اين زن جوان 26 ساله اكنون وقتى در كنار شوهرش مى ايستد انگار پهلوى نوه خود ايستاده است، حال آنكه وى از شوهرش 8 سال جوانتر است.
او در تابستان 2008 يعنى در 23 سالگى، ساعاتى پس از خوردن يك وعده غذاى دريايى متوجه بادكردگى بخشهايى از پوستش بويژه در ناحيه صورت و گردن شد. در ابتدا به گمان آن كه حساسيت است با دوا و درمان گياهى به جنگ مشكل رفت. فقر مزيد بر علت شد و او را از مراجعه به بيمارستانها و آزمايشگاهها بازداشت.
صورتش پر از چين و چروك شد و شيارها در كنار چربى هاى آويزان، شادابى را از پوستش گرفت، حال آنكه موها و قد و صدايش همچنان بى تغيير ماند. او در واقع ظرف فقط چند روز "از در جوانى رانده و از راه پيرى مانده " شد!
"العربيه.نت" با پيگيرى مستقيم رسانه هاى ويتنامى و از جمله روزنامه پرتيراژ " تى وى ترى" متوجه شد كه ماجراى اين زن جوان پس از انعكاس در اين روزنامه توسط سه بيمارستان در شهر هوشى مينه مورد توجه قرار گرفت و آنها سعى كردند به وى رهنمود و خدمات ارايه دهند. اما هنوز هيچ يك از معالجات "مدرن" جواب نداده است، همانطور كه پيش از اين درمانهاى "سنتى"، "توصيه اى" و يا "سرخودى" افاقه نكرده بود.
"نگوين تاى فوونگ" كه اكنون 80 ساله و يا بيشتر به نظر مى رسد، مى گويد كه انواع داروهاى ضد حساسيت را آزموده است، اما به نظر مى رسد، خوراكى كه خورده است هورمون يا غده اى را تحريك كرده يا بر عكس از كار انداخته است كه پوستش اين قد شل و گل و گشاد گشته و توده هاى چربى زير پوستش متراكم و آويزان شده اند. شايد هم يكى از آشنايان و همسايگان كه اكنون او ديگر از آنان رو مى پوشاند و مى گرداند دارويى را توصيه كرده ولى "از قضا سركنگبين صفرا فزوده است".
لندن، دبى - كمال قبيسى، ناصر شريفى
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/                آوای زنان افغان