آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, October 11, 2011

پرونده خانم بارکزی بازنگری می شود

                                           

اطلاعیه شبکه نگاه زن در حمایت از حرکت مدنی خانم سیمین بارکزی

سیمین بارکزی، زنی که نه تنها از حقوق خود در راستای تامین عدالت نگذشت بلکه با اراده ای پولادین تا پای مرگ برای خواست های مشروع خود به مبارزه برخواست. او به تنهایی و بدون اتکاء به جریانات سیاسی و حلقات خاص داخلی و بین المللی کوشید تا بعنوان یک زن صدای خود را برای عدالت خواهی بلند نموده و با حرکت مدنی خود مبنی بر اعتصاب غذایی ده روزه در خیمه اعتصاب نقطۀ درخشانی را در حرکت های مدنی و نمودار معینی برای سلامت اصلاحات در کشور ایجاد نماید.
شبکه نگاه زن؛ ضمن حمایت قاطع و جدی از حرکت مدنی سیمین بارکزی برای دفاع از حقوقش نگرانی اش را نیز نسبت به وضعیت صحی و عواقب بعدی این رویداد؛ ابراز میدارد.
شبکه نگاه زن از حکومت و مراجع عدلی و قظایی می خواهد تا در راستای رسیده گی به دوسیه خانم سیمین بارکزی اقدام جدی و فوری نموده؛  بخاطر سلامت جسمی و حیثیتی ایشان از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
شبکه نگاه زن، صراحتا اعلام میدارد که در صورت عواقب ناگوار برای این زن با شهامت افغان؛ مسوولیت مستقیم آن بر عهدۀ حکومت، پارلمان و کمیسیون مستقل انتخابات پارلمانی خواهد بود و در این صورت شبکه نگاه زن در همراهی با قدم های استوار زنان کشور علیه این بی عدالتی سکوت ننموده و صدای اعتراض خود را به جهانیان نسبت به این فاجعه بزرگ به صدا در خواهند آورد.
با امید موفقیت و صحتمندی خانم سیمین بارکزی
شبکه نگاه زن
۱۸ میزان

نخستین انتخابات پارلمانی در برماپس از

                                          

اعلام عفو عمومی در برما

دولت برما از آزادی تدریجی ۶۳۰۰ زندانی در این کشور خبر داده است. طبق یک اعلام تلویزیونی قرار است نخستین گروه زندانیان در هفته جاری آزاد شوند. هنوز روشن نیست که زندانیان سیاسی نیز در شمار آزاد شده گان خواهند بود یا خیر.

خبر آزادی تدریجی هزاران زندانی در برما روز سه‌شنبه (۱۱ اکتبر/۱۹ مهر) از تلویزیون دولتی این کشور پخش شده است. بنا بر همین خبر، آزادی اولین گروه در روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت.
تصمیم عفو عمومی زندانیان پس از آن اعلام شد که کمیسیون ملی حقوق بشر برما، نامه‌ای در این مورد به مقامات دولتی نوشت. دبیر این کمیسیون که توسط دولت منصوب شده، دولت را به آزادی کلیه زندانیانی فراخوانده که خطری برای ثبات و نظم کشور ندارند.
یک مقام دولتی، پیش‌‌تر و در روز دوشنبه دهم اکتبر گفته بود که زندانیان سیاسی در روزهای آینده از زندان‌های برما آزاد می‌شوند. با این همه هنوز مشخص نیست که آیا کلیه زندانیان سیاسی این کشور در میان آزادشده گان خواهند بود یا نه. شمار  زندانیان سیاسی برما حدود ۲۰۰۰ نفر است.
بحث عفو عمومی در ماه حوت گذشته و پس از تشکیل مجلس جدید برما مطرح شد. این نخستین انتخابات پارلمانی در برما پس از کودتای نظامی در سال ۱۹۹۰ و پس از تصویب یک قانون اساسی جدید بود. انتخابات منجر به روی کار آمدن دولتی غیرنظامی شد، هرچند نظامیان همچنان در قدرت باقی ماندند. ژنرال تاین ساین، رهبر خونتای نظامی برما، به مقام نخست وزیری رسید.
در انتخابات سال گذشته برما به احزاب مخالف اجازه شرکت داده نشد و "اتحادیه ملی برای دمکراسی" به رهبری خانم آنگ سان سوچی نیز این انتخابات را تحریم کرد. با این همه، خانم سان سوکی، رهبر اپوزیسیون برما و دارنده نوبل صلح، کمی پس از این انتخابات از حبس خانگی چند ساله آزاد شد. ژنرال تاین ساین، رهبر خونتای نظامی و نخست وزیر جدید برما، چندی بعد به دیدار خانم سوچی رفت.
بیشتر زندانیان سیاسی برما توسط خونتای نظامی این کشور دستگیر شده‌اند. اتحادیه اروپا و آمریکا بارها اعلام کرده‌‌اند که در صورت آزادی زندانیان سیاسی، تحریم‌های اقتصادی ناشی از نقض حقوق بشر در این کشور را لغو می‌کنند.

سیمین بارکزی میمیرم تا عدالت زنده بماند

                                               


اطلاعیه آوای زنان افغان در حمایت از حرکت مدنی خانم سیمین بارکزی

 کاملاً مبرهن است که خانم بارکزی با رای شفاف مردم در نتیجه انتخابات پارلمانی ازسوی کمسیون مستقل انتخابات برنده اعلان شده و وارد مجلس نماینده گان گردیده بود.
مبتنی برقوانین نافذه درکشوربعد از اعلان نهائی نتیجهً انتخابات هیچ مرجع دیگری حق تغیریا دخالت درلیست کاندیدان را ندارند. ولی با تاسف دیده شد که عده ئی ازنهاد های حکومتی کشوردرین مساله دخالت نموده و انتخابات افغانستان را به بحران کشانیدند. درفرجام نظربه حکم رییس جمهور، دوسیه به کمسیون انتخابات راجع شد.این کمسیون نه نفررا به شمول خانم سیمین بارکزی که یگانه زن درلیست بود. ازلست برنده گان حذف و بجای آنها نه نفردیگررا به مجلس نماینده گان معرفی نمود.
اعتصاب خانم سیمین بارکزی متوجه قانون شکنی هائی است که ازسوی حکومت اسلامی ،کمسیون مستقل انتخابات و لوی ثارنوالی تحقق پذیرفته و در نتیجه آن عدالت زیرپا گردیده و حق خانم سیمین بارکزی ازاوگرفته شده است.
آوای زنان افغان ازارگان های ذیربط می طلبد که:
هرچه سریعتربه پیشنهاد خانم سیمین بارکزی ، مبنی به رسیده گی دوسیه انتخاباتی شان توسط یک نهاد بیطرف تحقق پذیرد و عدالت درمورد وی تامین شود. اگرمانند ده روز سپری شده بازهم کدام اقدامی موثری صورت نگیرد و صحت و سلامت این خانم عدالت پسند به خطر مواجه شود؟؟
مسولیت آن مستقیماً بعهده آقای رییس جمهور، کمسیون انتخابات پارلمانی ولوی ثارنوالی خواهد بود. درین صورت شبکه آوای زنان افغان با سایر زنان آزادی خواه جامعه ما درداخل و خارج کشور، صدای اعتراض خود را بلند نموده و به گوش جهانیان خواهند رسانید.
به آرزوی همصدائی همه خواهران ما درسراسرجهان به خاطراین فاجعه بزرگ در حق خواهرما
آوای زنان افغان
16 میزان 1390 خورشیدی