آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, October 8, 2011

خواهران عزیزبا سیمین بارکزی همصدا شوید

                                                        

سیمین بارکزی در ملاقات با داکتر سیما سمر:

یا به حقوقم می رسم یا به مرگ
يكشنبه 17 میزان 1390 ساعت 18:52 م. ع. بشارت  روزنامه 8 صبح  
در نخستین ساعات روز هفتم اعتصاب خانم بارکزی (شنبه 16 ماه میزان 1390) همراه خانم ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش حمایت از حقوق زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و خانم لطیفه سلطانی هماهنگ‌کننده‏ی بخش حمایت از حقوق زنان در کمیسیون، وارد خیمه‏ی اعتصاب خانم بارکزی در ورودی ساختمان پارلمان افغانستان می‏شویم. وضعیت خراب و حتا خطرناک صحی و ضعف خانم بارکزی، توان حرف زدن را از او گرفته و در حالی‏که بر چپرکتی در گوشه‏ی خیمه‌اش خوابیده بود، تنها با نگاهش ورود ما را تعقیب نموده و احتمالا می‏خواست خوش‌آمدید بگوید. اشک‏های او مرا به‌یاد اشک مادری انداخت که سوز و درد بدرفتاری‏ها و خلاف‌ورزی‏های فرزند ناخلفش او را به خشم آورده و بی‌آن‏که فریادی برآورد تنها با نگاه واشکش نفرت و بیزاری خویش را از کاری که فرزندش انجام داده است ابراز می‏کند. با این تفاوت که خانم بارکزی دیگر با ضعفی که وجودش را در نتیجه‏ی هفت روز اعتصاب غذایی فراگرفته است، توان فریاد زدن را هم نداشت ملاقات ما درحالی با خانم بارکزی صورت می‏گرفت که داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز بعد از برگشت از مسافرت رسمی که به کانادا داشت بلافاصله به ملاقات خانم بارکزی در خیمه‏ی اعتصاب او رفته و در دیدار با وی حرکت مدنی و حق‌طلبانه‏ی او را حمایت نموده و از وضعیت صحی خانم بارکزی شدیدا اظهار نگرانی نمود.
داکتر سیما سمر در ملاقاتش با خانم بارکزی وعده داد تا جهت کمک به او در رابطه به تامین حق رسیدگی مجدد به دوسیه‏ی انتخاباتی وی با مقامات مسوول صحبت نموده و خواهان حل قضیه به صورت عادلانه گردد 45 دقیقه تقریبا زمانی بود که ما همراه با خانم بارکزی زیر خیمه‏ی اعتصاب بوده و با تعدادی از کسانی که در آنجا به منظور حمایت از خانم بارکزی و تاکید بر خواسته‏های او وارد خیمه می‏شدند، مصاحبه نمودم. بیشتر کسانی‌که با خانم بارکزی ملاقات می‌کردند نمایندگان مجلس بودند که عمدتا از ایتلاف حمایت از قانون به‏حساب می‏آمدند.آقای ایوبی دستیار خانم بارکزی که به نمایندگی از او در این خیمه حرف می‏زد، دلیل اعتصاب خانم سیمین بارکزی یکی از نه وکیل سلب صلاحیت شده توسط فیصله‏ی آخر کمیسیون مستقل انتخابات را حمایت از قانون اساسی و دست‏یابی به حقوق از دسترفته‏ی‌اش عنوان نموده می‏گوید:
طوری که مردم افغانستان در جریان قرار دارند خانم بارکزی با رأی شفاف مردم در نتیجه‏ی انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده اعلان شده و وارد مجلس نمایندگان گردید. مبتنی بر قانون بعد از اعلان نهایی نتیجه‏ی انتخابات هیچ مرجعی دیگری حق تغییر یا دخالت در لیست نهایی را ندارد. ولی متاسفانه دیدیم که بیشتر نهادهای حکومتی افغانستان دراین مساله دخالت نموده و انتخابات افغانستان را به بحران کشاند. در نهایت وقتی دوسیه به کمیسیون انتخابات راجع می‏شود این کمیسیون نه نفر را به شمول خانم بارکزی که تنها زن در این لیست است، از لیست برندگان حذف و بجای آنها نه نفر دیگر را به مجلس نمایندگان معرفی نمود
آقای ایوبی به صورت مشخص تاکید نمود.
خانم بارکزی فیصله‏ی اخیر کمیسیون انتخابات را درمورد خودش غیرعادلانه دانسته و نسبت به ورود دوباره‌اش در پارلمان پافشاری خواهد نمود. خانم بارکزی تصمیم دارد تا حق از دست رفته‏اش را دو باره بدست آورد و یا هم در این راه درنتیجه‏ی اعتصاب جانش را از دست خواهد داد
ایوبی که خودش را دستیار خانم بارکزی معرفی نموده و در کنار چپرکت خانم بارکزی با حضور او و شوهرش سخن می‏گفت، تاکید کرد:
اعتصاب خانم بارکزی تا رسیدن به یک نتیجه قابل‌قبول ادامه خواهد داشت. حتا اگر او در این راه جانش را از دست بدهد. خانم بارکزی می‏خواهد تا دوسیه‏ی انتخاباتی وی دو باره توسط یک نهاد بی‏طرف بررسی شده و عدالت در مورد او تامین گردد. به گفته‏ی آقای ایوبی دولت افغانستان باید راهکاری را بسنجد که مبتنی بر آن نهادی یا هیاتی مستقل و غیروابسته دوسیه‏ی انتخاباتی خانم بارکزی و کسی که بجای او در پارلمان معرفی شده است را با دقت و عادلانه مورد بررسی قرار داده و عدالت را تطبیق کند. به گفته‏ی دستیار خانم بارکزی آن‏ها باور دارند کسی که بجای خانم بارکزی در مجلس نمایندگان معرفی شده است تقلب نموده و آرای کمتری نسبت به خانم بارکزی دارد.
آقای ایوبی در ادامه‏ی سخنانش گفت:
اعتراض خانم بارکزی متوجه قانون‌شکنی‏هایی است که از طرف حکومت، لوی سارنوالی و کمیسیون مستقل انتخابات صورت گرفته است. قانون شکنی‏ای که در نتیجه‏ی آن عدالت زیرپا شده و خانم بارکزی از حق مشروعش که نمایندگی مردم است، محروم می‏گردد.
ایوبی از کارهایی که تا امروز بعد از اعتصاب خانم بارکزی در حمایت از او توسط نهادهای حامی حقوق بشر و جامعه‏ی مدنی انجام یافته است. خیلی راضی به نظر نمی‏رسید. او از تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر این گلایه را داشت که کمتر از آنچه که انتظار داشتند کار نموده است. او می‏گوید:
ما انتظار خیلی بیشتر از این‏ها را داشتیم. ما انتظار داشتیم نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه‏ی مدنی بعد از هفت روز اعتصاب خانم بارکزی حداقل یکبار رییس جمهور را می‏دیدند یا نماینده سازمان ملل متحد را و یا یک اقدام جدی تری را انجام می‌دادند که متاسفانه تا امروز ما شاهد چنین برنامه‌هایی از طرف هیچ‌یکی از این نهادها نبودیم.
به نظر آقای ایوبی مقصر اصلی تمام مشکلات و بحران ناشی از انتخابات پارلمانی، حکومت و در راس آن شخص رییس جمهور است. او می‏گویند:
دخالت حکومت و شخص رییس جمهور در انتخابات باعث شد تا در روند قانون انتخابات اخلال وارد شده و مشکل ببار آید مشکلی که با دخالت لوی سارنوالی ادامه داده شده و با فصیله‏ی دوم کمیسیون مستقل انتخابات مبتنی بر سلب صلاحیت نه نفر از نمایندگان به شمول خانم بارکزی، به اوج خود رسید.
به گفته‏ی دستیار خانم بارکزی آن‏ها حمایت ایتلاف حمایت از قانون را با خود داشته و همچنان تعداد زیادی از اعضای مجلس نمایندگان که جزو ایتلاف حمایت از قانون هم نیستند، شخصا با حضور در خیمه‏ی اعتصاب خانم بارکزی به نحوی از او حمایت نموده و با او اعلان همدردی نموده‌اند
آقای ایوبی در ادامه‏ی سخنانش گفت:
خانم بارکزی روز گذشته دیداری هم با رییس جمهور در حالی‏که در نتیجه اعتصاب سخت ضعیف و مریض احوال نیز بود، داشت. در این ملاقات که در قصر ریاست جمهوری انجام شد خانم بارکزی به خواسته‏های خود در حضور رییس جمهور تاکید نموده و اعلان نمود یا به خواسته‏های خود در زمینه‏ی تامین عدالت و تطبیق قانون دست یافته یا در نتیجه‏ی اعتصاب جانش را از دست خواهد داد.
به گفته‏ی آقای ایوبی رییس جمهور با وعده به رسیدگی به قضیه، خواهان پایان دادن به اعتصاب از طرف خانم بارکزی گردیده گفت:
روزشنبه شخصا قضیه را بررسی نموده و به خواسته‏های شما (خانم بارکزی) جواب مثبت خواهیم داد.
به گفته‏ی دستیار خانم بارکزی که در حضور او سخن می‏گفت:
آقای کرزی در ابتدای جلسه‏ای که با او داشتیم پیشنهاد کرسی دیگری غیر از کرسی پارلمان را به خانم بارکزی داشتند که از طرف خانم بارکزی رد شده و خانم بارکزی با جدیت خواهان حق خودش و تامین عدالت در پارلمان کشور گردید.
داکتر ثریا صبح‏رنگ کمیشنر در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در جریان صحبت ما با آقای ایوبی در خیمه‏ی اعتصاب خانم بارکزی درکنارش حضور داشت، حرکت خانم بارکزی را یک حرکت مدنی و قابل‌احترام داشته و خواهان توجه‌جدی نهادهای مسوول در این قضیه گردید. خانم صبح‏رنگ در حالی‏که جمعی از وکلای مجلس نمایندگان نیز در خیمه حضور داشتند گفت:
فریاد خانم بارکزی فریاد دادخواهی و حق‌طلبی است. او می‏خواهد دوسیه‏ی انتخابات پارلمانی‏اش مورد بررسی مجدد قرار گرفته و عدالت تامین گردد. بنا بر این مهم تا همه‏ی کسانی که فریاد عدالت و دادخواهی را سر می‏دهند در حمایت از حرکت مدنی خانم بارکزی و تطبیق قانون یکجا و متحد از این حرکت مدنی خانم بارکزی حمایت کنند
خانم صبح‏رنگ اعلان کرد:
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از اولین ساعات اعتصاب خانم بارکزی در جریان قرار داشته و با نظارت همه‌روزه از جریان این قضیه تلاش نموده است تا از طریق رسانه‏ها و مراجعه با مراجع ذی‌صلاح، به خانم بارکزی کمک نموده و تلاش‏های خودش را ادامه خواهد داد.
گفتنی است کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز چهارشنبه مورخ 13 میزان 1390 اعلامیه‏ای را در رابطه به این قضیه صادر و در آن خواهان توجه مقامات مسوول نسبت به حل قضیه به صورت عادلانه گردیده است
خانم زهرا نادری وکیل مردم کابل در ولسی جرگه که جزو عیادت کنندگان از خانم بارکزی بوده و در خیمه حضور داشت در رابطه به این قضیه صحبت نموده گفت:
به نظر من خانم بارکزی خواست بسیار معقول و قانونی دارد و باید به خواست او توجه شود. او می‏خواهد تا دوسیه‏اش دوباره مورد بررسی قرار گرفته و اسنادی را که بدست دارد با دقت مطالعه گردد. او می‏خواهد تمام اسناد او بررسی مجدد شده و اگر حقش بود دوباره به پارلمان معرفی شده و اگر نه حداقل به او واضح گردد که مشکل درکجاست. او می‏خواهد عدالت تامین شده و قانون زیرپا نشود.
خانم نادری در رابطه به این‌که تاکنون به عنوان یک خانم و یک نماینده در ولسی جرگه چه اقداماتی را برای حل این مشکل انجام داده است می‏گوید:
تاجایی‏که توان ما به ما اجازه می‏داد ما تلاش نمودیم. ما تلاش کردیم تا صدای خانم بارکزی را از طریق رسانه‏ها بلند نموده و به گوش تمام مردم افغانستان و حتا به گوش جهانیان برسانیم. ما در نشست‏های خود با شبکه‏های حمایت از حقوق زنان و حقوق بشر و همچنان جامعه‏ی مدنی، تعهد نمودیم تا فریاد عدالت‌خواهی خانم بارکزی را بلند و رسا فریاد نموده و همراه با او و در حمایت از او یکجا و متحد باشیم.
این نماینده‏ی مردم کابل در ولسی جرگه گفت:
ما تلاش می‏کنیم تا پیام زن افغان را که در حال حاضر بین مرگ و زندگی قرار داشته و هرلحظه با مرگ نزدیک‏‏تر می‏شود را به گوش همه‏ی مردم کشور رسانده و کاری کنیم تا مردم نیز در حمایت از عدالت و قانون‌محوری اقدام کند.
خانم نادری در آخر صحبت‏های خود در رابطه به این قضیه گفت:
برای ما اهمیت بیشتر این قضیه در این است که این حرکت مدنی توسط یک خانم که احساس می‏کند به دلیل زن بودن مظلوم واقع شده است، صورت گرفته. ما اگر به جنبه‏های سیاسی قضیه توجه نکنیم و تنها این قضیه را از نگاه بشردوستانه مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که یک زن مظلوم واقع شده و ایجاب می‏‏کند تا همه ما در کنار او باشیم.
به باور خانم نادری وکیل مردم کابل در شورای ملی، مقصر اصلی تمام مشکلات از این‌دست، حاکمیت روحیه قانون‌شکنی و عدم احترام به عدالت در جامعه ما است. خانم نادری گفت:
در جامعه‏ی ما تا امروز تمام قضایا در محور اشخاص چرخیده و هیچ حرکتی مبتنی بر اصول دموکراتیک و نظام‌محور صورت نگرفته است است. به همین دلیل ما پارلمان بسیار ضعیفی داشته و همیشه قربانی سلیقه‏ها و خواسته‏های شخصی در نظام شده‌ایم
خانم نادری ادامه داده گفت:
در نظام یا کشوری که وضعیت این‌گونه باشد یعنی افراد بیشتر از نهادهای موجود در تحولات نقش داشته و موثر باشند طبیعی خواهد بود که دست بیرونی‏ها یعنی کشورهای خارجی برای دخالت باز بوده و بحران می‏آفریند.
لطیفه سلطانی هماهنگ کننده بخش حمایت از حقوق زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حرکت خانم بارکزی را یک حرکت مدنی عدالت‌خواهانه و در دفاع از حقوق زنان دانسته گفت:
خانم بارکزی با اعتصاب خود به هدف دست‌یابی به خواست مشروع و قانونی خویش که بررسی مجدد دوسیه‏ی انتخاباتی او به هدف تامین عدالت است، جانش را در خطر قرار داده است
خانم سلطانی سخنانش را ادامه داده گفت:
اقدام خانم بارکزی در شرایطی که بیشتر مردم کشور ما با صدای تفنگ و قدرت آشنایی دارند، یک حرکت کاملا مدنی بوده و قابل حمایت است. به نظر من اقدام خانم بارکزی دموکراسی را در کشور حمایت نموده و ایجاب می‏کند تا مسوولان و مقامات کشوری نسبت به خواسته‏های خانم بارکزی با دقت بیشتر برخورد نموده و مسوولانه تصمیم بگیرند.
خواننده  عزیز: اگر می خواهید آدرس بلاگ آوای زنان افغان را داشته باشید. می توانید آنرا یاداشت نمائید.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/                     

بک مرد ۶۷ ساله‌ به جرم تجاوز به ۳۷ زن و دختر، صبح روز شنبه اعدام شد



روباه پیر بعد از اغفال 37خانم اعدام شد 
 شنبه 8 اکتوبر 2011
خبرنامه دانشجویان ایران: پیش از ظهر امروز حکم اعدام مرد متجاوز به عنف معروف به روباه پیر که 37 زن و دختر را با ترفندهای مختلف به دام انداخته و مورد تجاوز قرار داده بود، در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد.
به گزارش فارس، محمدرضا حبیبی پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم اعدام این فرد با اشاره به جرائمی که توسط این فرد صورت گرفته بود، اظهار داشت: 37 زن و دختر توسط این پیرمرد مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و این حکم امروز پس از چهار سال از بررسی این پرونده در دادگستری اصفهان، توسط مجریان قانون اجرا شده است.
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان به اعتراضات متهم نسبت به رأی صادر شده برای آن اشاره کرد و افزود: پس از اعتراضات مرد 67 ساله به رأی صادر شده نسبت به جرم آن، پرونده مربوطه به دیوان عالی کشور ارسال شد و این پرونده با تایید نهایی مرجع قانونی مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه زنان و دختران باید با آگاهی کامل در جامعه حضور داشته باشند، تصریح کرد: در جامعه برخی از اشخاص به دنبال اغفال و سوء‌استفاده جنسی از زنان و دختران هستند و این قشر از جامعه باید نسبت به این افراد بیدار و هشدار باشند.
حبیبی با اشاره به ضرورت اجرای مجازات‌های مشخص شده در قانون نسبت به افرادی که آثار مستهجن را در سطح جامعه توزیع و نگهداری می‌کنند، تاکید کرد: مجازات این اشخاص با مجازات مشخص شده برای متهمان به تجاوز به عنف برابر است و ایجاد امنیت و آرامش برای تمام مردم با اعمال موارد قانونی نسبت به قانون‌شکنان تحقق می‌یابد.
وی اضافه کرد: افرادی که در راستای تهیه و توزیع آثار مستهجن فعالیت می‌کنند به عنوان مفسد فی‌الارض شناخته می‌شوند و با این عنوان مجرمانه مجازات می‌شوند.
به گزارش فارس، صبح امروز در زندان مرکزی اصفهان، حکم اعدام مرد 67 ساله متجاوز به عنف معروف به روباه پیر اجرایی شد.
ماموران در حالی بازجویی از احمد را آغاز کردند که 120 ساعت فیلم از صحنه‌های تجاوز این مرد به دست آمده و 11 مرد دیگر نیز به اتهام همدستی با وی دستگیر شده بودند. در جریان تحقیقات 37 زن و دختر جوان علیه او شکایت کردند و از جنایت‌های احمد پرده برداشتند. در این مرحله فاش شد مرد میانسال برای به تله انداختن طعمه‌هایش از روش‌های مختلف استفاده می‌کرد. یکی از شگردهای او این بود که با شناسایی خانواده‌هایی که فرزند معلول داشتند در نقش مامور بهزیستی و به بهانه کمک‌رسانی به این منازل راه می‌یافت و زنان و دختران جوان خانواده را با ترفندهای پیچیده به خانه خود می‌کشید و مورد آزار قرار می‌داد.
مرد 67 ساله‌ای که به 37 زن و دختر جوان تعرض کرده بود «احمد-ب» نام دارد، پیش از این در دادگاه کیفری استان اصفهان محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما رای صادره یک‌بار نقض و مجدد برای او حکم مرگ صادر شده بود. احمد که از سال 85 در زندان به سر می‌برد.
اولین شکایت علیه احمد در آذر سال 85 در قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر اصفهان مطرح شد. شاکی زن جوانی بود که یک دختر معلول داشت و احمد برای اغفال وی از عنوان جعلی استفاده کرده بود. این زن به ماموران گفت: «احمد چندی قبل به عنوان مامور بهزیستی به خانه ما آمد و ادعا ‌کرد قصد دارد به دختر معلولم کمک کند. رفت و آمدهای این مرد به منزل من به این بهانه ادامه داشت و احمد کم‌کم با من طرح دوستی ریخت و یک روز مرا به بهانه‌ای به خانه‌اش دعوت کرد. او در آن خانه مرا مورد آزار جنسی قرار داد و روز بعد یک سی‌دی برایم فرستاد که نشان می‌داد از صحنه تعرض به من فیلمبرداری کرده است. احمد به من گفت برای اینکه فیلم را منتشر نکند باید به خواسته‌هایش تن بدهم. او به افراد زیادی بدهکار بود و قصد داشت به جای بدهی‌اش مرا در اختیار دیگران قرار بدهد ولی من تصمیم گرفتم علیه او شکایت کنم.»
 ماموران بعد از شنیدن حرف‌های این زن خانه احمد را به صورت نامحسوس تحت کنترل درآوردند و به تحقیق درباره زندگی متهم پرداختند. آنها فهمیدند احمد که دو همسر دارد، خانه‌ای را به منظور اغفال زنان و دختران تهیه کرده و رفت و آمدهای مشکوکی به این منزل صورت می‌گیرد.
در ادامه فاش شد این مرد یک مرکز فساد را هدایت می‌کند. سرانجام ماموران بعد از اطمینان از صحت گزارش‌های اعلام شده با حکم قضایی به خانه احمد رفتند و ضمن بازداشت او به بازرسی از خانه‌اش پرداختند، آنها متوجه شدند این مرد در اتاق خواب خود دوربین مداربسته کار گذاشته است. کشف چندین سی‌دی از صحنه‌های تعرض به زنان و دختران جوان نشان می‌داد تعداد قربانیان این مرد فقط به همان یک شاکی ختم نمی‌شود.

37شاکی با 120ساعت فیلم

ماموران در حالی بازجویی از احمد را آغاز کردند که 120 ساعت فیلم از صحنه‌های تجاوز این مرد به دست آمده و 11 مرد دیگر نیز به اتهام همدستی با وی دستگیر شده بودند. در جریان تحقیقات 37 زن و دختر جوان علیه او شکایت کردند و از جنایت‌های احمد پرده برداشتند. در این مرحله فاش شد مرد میانسال برای به تله انداختن طعمه‌هایش از روش‌های مختلف استفاده می‌کرد. یکی از شگردهای او این بود که با شناسایی خانواده‌هایی که فرزند معلول داشتند در نقش مامور بهزیستی و به بهانه کمک‌رسانی به این منازل راه می‌یافت و زنان و دختران جوان خانواده را با ترفندهای پیچیده به خانه خود می‌کشید و مورد آزار قرار می‌داد.
 احمد در شگردی دیگر مقابل دبیرستان‌های دخترانه کشیک می‌داد و با تعقیب دختران به محض اینکه می‌دید آنها با پسری صحبت می‌کنند یا قدم می‌زنند از آنها عکس می‌گرفت و سپس دختران دانش‌آموز را با این تهدید که عکس‌ها را در اختیار پدر آنها قرار می‌دهد به خانه‌اش می‌کشاند و به آنان تجاوز می‌کرد.
 متهم بعد از اغفال هر طعمه فیلم تهیه شده را برای او می‌فرستاد و تهدید می‌کرد اگر با مردانی که او می‌گوید رابطه برقرار نکنند فیلم را تکثیر خواهد کرد. ماموران همچنین فهمیدند احمد برای مرعوب کردن طعمه‌هایش از عناوین جعلی مامور امنیتی و انتظامی استفاده می‌کرد.

 
خبرنامه دانشجویان ایران

سرپرست وزارت امور زنان حسن بانو غضنفر

                                                 
شکنجه و لت کوب درافغانستان
15.07.1390

اگر می خواهید از سطح و درجهء شکنجه و لت کوب درافغانستان باخبر شوید، لطفاً این برنامهء آزادی و شنونده گان را بشنوید.

دراین برنامه مصاحبهء را با سرپرست وزارت امور زنان حسن بانو غضنفر  و همچنان با شاه ولی الله ادیب والی ولایت بدخشان نیز خواهید شنید
….
با کلیک روی متن، این مصاحبه را می توان شنید!

خواننده گرانقدر:
اگر می خواهید آدرس بلاگ آوای زنان افغان را داشته باشید.
می توانید آنرا یاداشت نمائید.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/

آدرس آوای زنان افغان

                                                    
 خواننده گرانقدر:
اگر می خواهید آدرس بلاگ آوای زنان افغان را داشته باشید.
می توانید آنرا یاداشت نمائید.

                          http://voiceofwomenafg.blogspot.com/