آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, October 5, 2011

فلم قایق های کاغذی بهترین فلم سینمائی است اگر دانشجویان نمی خواهند آنرا نبینند

اعتراض به یک فیلم، جشنواره سینمایی را در افغانستان تعطیل کرد

به روز شده:  14:19 گرينويچ - سه شنبه 04 اکتبر 2011 - 12 مهر 1390
فلم قایق های کاغذی با کارگردانی و نویسندگی فریبا حیدری یکی از سینما گران هرات، امروز در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی شهر هرات؛ افتتاح شد.

این فلم که در درونمایه خود مشکلات روانی زنانی را که از چندین دهه کشمکش ها در کشور متأثر شده اند، گنجانیده است، با حضور رئیس اطلاعات و فرهنگ، رئیس کمسیون مستقل حقوق بشر، سینماگران و فرهنگییان شهر هرات، با حمایت مالی شرکت سوپرکولا افتتاح گردید.

شرکت سوپر کولا برعلاوه فعالیت های صنعتی در کشور در بخش فرهنگی نیز سهم می گیرد. تمویل مالی محفل قدردانی از بازیگران و عوامل فلم بلند قایق های کاغذی را می توان از فعالیت های اخیر این شرکت در بخش فرهنگی دانست.  
مازنان افغان درحالیکه موفقیت بی پایان به خانم فریبا حیدری آرزو می نمائیم حمایت و پشتیبانی خود را از کار موثر شان ابراز میداریم.

مسئولان یک جشنواره سینمایی در افغانستان می‌گویند که اعتراض شماری از دانشجویان به محتوای یک فیلم، باعث شده است تا این جشنواره به شکل موقت تعطیل شود.
ملک شفیعی، از مسئولان برگزاری این جشنواره می‌گوید که معترضان عمدتا از دانشجویان دانشکده شرعیات (الهیات) هستند و با تجمع در برابر محل برگزاری این برنامه در دانشگاه بلخ، مانع ادامه کار جشنواره شده اند.
او گفت که اعتراض این دانشجویان بیشتر به محتوای یک فیلم به نام "قایق های کاغذی" بوده است.
به گفته آقای شفیعی، شخصیت اصلی این فیلم یک زن است که در جریان جنگ های داخلی افغانستان شوهر خود را از دست می‌دهد و بعد دچار اختلال حواس می‌شود.
آقای شفیعی گفت که این زن در فیلم بنا بر دلایل مختلفی از جنس مرد متنفر می شود و زمانی که برای خوابیدن (چون خانه ندارد) به یک مسجد می رود و آنجا مردان را می بیند، از آنجا هم بیرون می‌رود.
آقای شفیعی به بی بی سی گفت که همه فیلم هایی که برای پخش در این جشنواره انتخاب شده اند، قبلا از زیر نظر هیاتی که متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و کمیسیون حقوق بشر این کشور است، گذشته و مورد تائید آنها قرار گرفته اند.
او گفت: "تمام فیلمهایی که در جشنواره نمایش داده می شود، با مسایل حقوق بشر ربط دارد... نظر اولیه ما بر این است که یک تعداد گروه ها و دسته های که مخالف مطرح شدن بحث حقوق بشر هستند این مسایل را دستاویز قرار داده اند و تلاش کرده اند که این برنامه برهم بخورد."
او افزود: "تعطیل شدن یک جشنواره در وسط [کار] نشان می دهد که ما هنوز ظرفیت برگزاری یک رویداد فرهنگی را نداریم."
این نخستین جشنواره سینمایی در نوع خود در افغانستان است.
از زمان گشایش این جشنواره در روز شنبه (اول اکتبر) این هفته، دهها نفر در کابل و مزار شریف برای دیدن فیلم های آن در تالار نمایش حضور یافته‌اند.
این جشنواره از سوی باشگاه سینمایی افغانستان برگزار شده و چندین نهاد سینمایی دیگر و نهادهای حقوق بشری و همچنین یک نهاد موسوم به "شبکه فیلم حقوق بشر" که مرکز آن در هالند است، در برگزاری آن همکاری کرده اند.
حدود پنجاه فیلم، از جمله کارهایی از فیلمسازان افغان در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.

برگزار کنندگان این جشنواره گفته اند که قرار است به ده فیلم برتر، از جمله هشت فیلم ساخت افغانها، جایزه داده شود.قرار است این جشنواره روز پنجشنبه این هفته به کار خود پایان دهد.