آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, September 29, 2011

طالبان یک مکتب کودکان را آتش زدند

                                                      

طالبان یک مکتب را دربادغیس به آتش کشیدند

پنجشنبه ٠٧ ميزان ١٣٩٠ ساعت ١٨:٢٦
طالبان یک مکتب را در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس به آتش کشیدند.
مقام های محلی در ولایت بادغیس میگویند با سوختن این مکتب در قریه میران زاییهای ولسوالی بالامرغاب نزدیک 500 تن از متعلمین پسر و دختر آن منطقه از ادامه تحصیل بازماندند.
شراف الدین مجیدی سخنگوی والی بادغیس میگوید ,طالبان بعد از حریق این مکتب از منطقه متواری شدند.
اوافزود تعمیر این مکتب در این اواخر از سوی دفتر بازسازی ولایتی
PRT لتوانیا ساخته شده بود.
به گفته سخنگوی والی بادغیس در جریان آتش سوزی تمامی صنف های این مکتب سوخته است.
طالبان تا به حال در این مورد اظهار نظری نکرده اند.
مسولین ریاست معارف ولایت بادغیس ضمن محکوم نمودن این عمل از ارگانهای امنیتی خواستند تا امنیت مکاتب را در ولسوالی بالامرغاب آن ولایت تامین کنند در غیر آن این موضوع بر روحیه شاگردان تأثیر منفی برجاخواهد گذاشت.
قدیر شاهین – هرات

مصاحبه با وزیر کارو اموراجتماعی

                                                 

مصاحبه با آمنه افضلی در مورد مشکلات مهاجرین افغان در ایران
05.07.1390
درین برنامه مصاحبه مارا با وزیرکارواموراجتماعی  محترمه آمنه افضلی را نیز شنیده میتوانید

همواره در مورد مشکلات و دشواری های که مهاجرین افغان در ایران دارند پیام های زیاد به رادیو آزادی می رسد. چنانچه همیشه این پیام ها از طریق برنامهء «آزادی و شنونده گان» نشر شده، وقتاً فوقتاً با مسوولین امور نیط صحبت های در این رابطه صورت گرفته است.

این مشکل ازچندین  سال به این طرف ادامه دارد، مسوولین وزارتخانه های مختلف جهت پیدا کردن راه های حل این معضله، تلاش های را هم به خرج داده اند.

به سلسلهء طرح مشکلات شنونده گان رادیو آزادی با مسوولین وزارتخانه های مختلف، این بار مشکلات مهاجرین افغان در ایران با آمنه  افضلی وزیر کار و امور اجتماعی  در میان گذاشته شده است.

ممنوعیت فلم رورزهای سبز

                                        

فیلم ایرانی "روزهای سبز" با زیرنویس عربی از تلویزیون العربیه پخش شد

پنجشنبه 01 ذو القعدة 1432هـ - 29 سپتامبر 2011م
روز پنجشنبه 29-9-2011 فیلم ایرانی "روزهای سبز" را که نمایش آن در ایران ممنوع است با زیر نویس عربی پخش کرد.
این فیلم مستند ساخته حنا مخملباف است که برداشتی از جنبش اعتراضی در ایران و چالش میان یأس امید در میان جوانان تحول خواه نسبت نظام حاکم در این کشور است.
شایان ذکر است که مقامات ایرانی به منع پخش این فیلم در داخل کشور اکتفا نکرده تلاش کردند مانع پخش آن در کشورهای دیگر من جمله لبنان شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در این باره، در فیلم حنا مخملباف، تظاهرات مردمی و شرایط زندگی زنان در ایران به صورت متناوب در سکانس های مستند به تصویر کشیده شده اند."
کارگردان "روزهای سبز" می گوید: "در این فیلم، جامعه در حال انقلاب ایران با تمامی امیدها و تردیدهایش به تصویر کشیده شده." این فیلم در واقع داستانی است مربوط به یک دختر جوان افسرده که در اتفاقات سیاسی اخیر در ایران دستگیر شده.
حنا مخملباف در سال
۲۰۰۸ جایزه خرس بلورین جشنواره برلین را به خاطر فیلم "بودا از شرم فرو ریخت" که در فرانسه به نام "دفترچه" شناخته می شود از آن خود کرد. او در سال ۲۰۰۳، زمانی که تنها ۱۵ سال داشت، با اولین فیلم بلند خود تحت عنوان "لذت دیوانگی" در جشنواره ونیز شرکت نمود.
حنا که از یک خانواده سرشناس سینمایی است اکنون
۲۱ سال دارد. پدر او محسن مخملباف، کارگردان مشهور ایرانی، سخنگوی شخصیت اصلاح طلب میرحسین موسوی است که به نقل از گزارشات رسمی نتوانست در انتخابات ماه ژوئن در ایران رأی کافی به دست آورد.

ملک عبدالله پادشاه سعودی با تصامیم مترقی

                                      

ملک عبدالله اجرای حکم شلاق زنی سعودی به اتهام رانندگی را متوقف کرد

پنجشنبه 01 ذو القعدة 1432هـ - 29 سپتامبر 2011میلادی یک منبع آگاه در سازمان حقوق بشر سعودی اعلام کرد، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور، خواستار تجدید نظر در حکم 10 ضربه شلاق برای زنی شد که از قانون منع رانندگی زنان را زیر پا نهاده است.
این منبع به العربیه. نت گفت، بر اساس درخواست پادشاه برای تجدید نظر در این حکم، راه را برای لغو آن مهیا گریدید
در ماه جولای گذشته حدود دو ماه پیش دادگاهی در شهر جده، خانم (ش ج) را به اتهام رانندگی در این شهر به 10 ضربه شلاق محکوم کرده بود.
اين خانم در دادگاه گفته است که خودروی خانواده خود را در یک موقعیت خاص و به دلیل نبود وسایل حمل ونقل عمومی یا خصوصی در آن روز مورد استفاده قرار داده است.
بر اساس این گزارش این زن پس از این که یک شهروند او را در حال رانندگی دیده بود، توسط مأموران پلیس راه سعودی بازداشت شده است.
یکی از اعضای خانواده این زن به خبرنگاران گفته است که حکم 10 ضربه شلاق که از سوی دادگاهی در جده صادر شده آنها را شوکه کرده است.
این در حالی است که ملک عبدالله پادشاه سعودی روز یکشنبه گذشته اعلام کرد، زنان از دوره آینده به عضویت مجلس شورای این کشور درخواهند آمد.
پادشاه سعودی همچنین اعلام کرده است که زنان سعودی در دوره آینده انتخابات شوراهای شهر می توانند کاندیدا شوند و به کاندیداهای خود رای دهند .