آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, September 25, 2011

زنان سعودی از حق کاندیداتوری و رای دادن برخوردار شدند

                                               

ملک عبدالله فرمان عضویت زنان در مجلس شورا را صادر کرد

يكشنبه 27 شوال 1432هـ - 25 سپتامبر 2011م        خبر خوش            خبر خوش        خبر خوش
دبی – العربیه. نت
ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی روز یکشنبه 25 – 9 – 2011 اعلام کرد زنان از دوره آینده به عضویت مجلس شورای این کشور درخواهند آمد.

ملک عبدالله همچنین اعلام کرد زنان در دوره آینده انتخابات شوراهای شهر می توانند کاندید شوند و از حق رای گیری برخوردار خواهند شد.

او در مراسم افتتاح پنجمین دوره مجلس شورا تاکید کرد نوگرایی هماهنگ با ارزش های اسلامی در دوران کنونی بسیار مهم است. کسانی که سنگ اندازی و سرپیچی کنند هیچ جایگاهی بین ما ندارند."

مجلس شورا در سعودی 150 عضو دارد و توسط پادشاه این کشور تعیین می شوند.
پادشاه سعودی افزود :" زن در تاریخ اسلام نقش غیرقابل انکاری داشت. زن با ارائه نظر و مشورت از زمان دوران پیامبر – درود خدا بر او باد – و همچنین در دوران صحابه و گذشتگان تا دوران کنونی نقش دارد."

مجلس شورای سعودی در ماه مه گذشته با مشارکت زنان در انتخابات شورای شهر موافقت کرده بود.

انتخابات شورای شهر در سعودی هر چهار سال یک بار برگزار می شود و بر اساس فرمان ملک عبدالله زنان از دوره آینده در این انتخابات می تواند کاندید و از حق رای دادن برخوردار شوند.

اولین دوره انتخابات شوراهای شهر در سال 2005 برگزار شد. اعضای این شوراها توسط مردم انتخاب می شوند و نیمی از آنها توسط دولت تعیین می شوند.

ملک عبدالله گفت به این دلیل این فرمان را صادر کرده است که " با به حاشیه راندن زن مخالف است ... پس از مشورت با بسیاری از علما در هیئت علمای عظام و کسانی دیگر خارج از این هیئت این تصمیم را اعلام می کند."

او افزود :" بر اساس اصول و ضوابط شریعت با شما مشورت می کنیم . هر کس که از این ضوابط خارج شود متکبر است و مسئول عملکرد خود است."

با آغاز پادشاهی ملک عبدالله در سال 2005 ، سعودی شاهد تغییرات مختلف شد. پیش از این نوره الفایز به عنوان اولین زن ، معاون وزیر آموزش وپروش شد. 

زن شاعر درغزنی خود سوزی کرد

                                            

" مرا با درد عشق آشنا کن ... بگذار خون از قلبم بچکد "
زنان شاعر در افغانستان با بمب عشق و دلدادگی به استقبال زندان می روند
يكشنبه 27 شوال 1432هـ - 25 سپتامبر 2011م
دبی – آمال هلالی
زنان شاعر در افغانستان در یک اقدام جسورانه و بی سابقه برنامه " شعرخوانی " را به صورت هفتگی در کابل برگزار می کنند تا از فضای سیاسی و اجتماعی کشور خود بگویند.

این برنامه که برای هشتمین سال متوالی برگزار می شود تعدادی از نخبگان و شاعران برجسته زن را دور هم گرد می آورد.

فرحناز شاعر جوان پشتونی قصیده اش را اینگونه آغاز می کند :" مرا با درد عشق آشنا کن ... با اشک چشمان سیاهت به من سلام کن ... بگذار خون از دلم بچکد .. ما زنان پشتون در راه عشق زندان و مرگ را به مبارزه می طلبیم. "

فرحناز می گوید زنانی که در افغانستان به شعر روی می آورند با خطر دست وپنجه نرم می کنند."

طوبی ندا دیگر شاعر افغان اعتقاد دارد اقد ام زنان به شعر و نویسندگی ماجراجویی است. او می گوید هنگامیکه اولین رمان خود را در دوره طالبان منتشر کرد با مشکلات زیادی روبه رو شد.

رمان او داستان زنی را روایت می کند که می خواهد در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد اما با مخالفت سرسختانه همسر تندرو خود مواجه می شود. همسر قهرمان دادستان ، او را به خانه نشینی مجبور می کند اما دیدار با یک جوان فیزیکدان همه چیز را عوض می کند و درب آرزوها را به روی او می گشاید.

طوبی می گوید پس از انتشار این رمان جنجال برانگیز مورد تهدید قرار گرفت و خانواده او که در یکی از استان های تحت کنترل طالبان به سر می بردند از وی اعلام برائت کردند. اما او نویسندگی را کنار نگذاشت.

او افزود :" مردم انیجا گمان می کنند نوشتن مخصوص مردان است. و فقط مردان می توانند احساسات خود را بگویند و زن باید ساکت باشد."

طوبی تاکید می کند : دین خودم اسلام را دوست دارم ، با حکومت اسلامی موافقم ، اما با حکومت طالبان مخالفم. اسلام و طالبان دو چیز هستند و تفاوت ها زیاد است."

گزارشگر لوموند در مورد رنجی که شاعران زن افغان در دوره طالبان با آن روبه رو بودند می گوید : " یک زن شاعر در غزنی که او را از نوشتن بازداشته بودند اقدام به خودسوزی کرده بود و به زندگی خود پایان داد."

زنان شاعر افغان که پیشتر برنامه " شب شعر " را در مرکز فرهنگی فرانسه برگزار می کردند اکنون این دیدار هفتگی را در یکی از کتابخانه های وابسته به وزارت آموزش و پرورش در مرکز کابل برگزار می کنند.