آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, September 6, 2011

برخورد دوگانه دربرابر قشراناث

پولیس زن از برخورد دوگانه ی مقامات شکایت دارند

 

آژانس خبری ایریکا

پولیس طبقه اناث در شمال افغانستان از برخورد دوگانه ی مقامات این ولایات شکایت دارند .
آنها میگوید گرچه زنان هم در صفوف پولیس وظیفه شب وروزی را به شکل دقیق انجام میدهند اما قوماندان بلند ردبه با آنها نسبت به مردان برخورد دوگانه دارند .
این مطلب را زنان دریک نشست در کمپ نظامی مارمل مربوط به نیرو های جرمنی در ولایت بلخ بیان داشتند .
در این نشست دها تن از زنان فعال و نماینده گان مردم در پارلمان و شورای ولایتی اشتراک کرده بود .
در نشست یاد شده تعداد از وکلای مردم در پارلمان کشور خواهان اشتراک تمامی طرف های در گیری در نشست دوم بن نیز گردیدند.
سمونمل نجیبه نجیب مدیر جندرو حقوق بشر قوماندانی زون 303 پامیر در شمال افغانستان میگوید درولایات شمال پولیس زن در پوست های کلیدی ایفای وظیفه نمی کند و علت این هم برخورد دوگانه مقامات است .
وی میگوید مقامات بلند رتبه میگوید زنان شب هنگام نمیتواند ایفای وظیفه کند اما در سایر موارد دیده شده است که زنان هم مانند مردان در عملیات های شبانه به اساس ضرورت اشتراک کرده اند.
وی میگوید اکنون بیش از یکهزار پولیس زن در شمال مشغول وظیفه است اما در هیچ یکی از ولایات دیده نشده است که زنان در پست های قوماندانی امنیه ولسوالی ها ،ولایات ،و امرین حوزه ها ایفای وظیفه نمایند .
نامبرده میگوید موجودیت پولیس زن نمایشی بود و زنان تمام روز مشغول تلاشی در کنار دروازه ها ،کارهای اشپزخانه و محابس مانند سربازان ایفای وظیفه میکند .
در همین حال خانم فریبا مجید رییس امور زنان ولایت بلخ نیز از برخورد زشت در مقابل زنان پولیس شکایت می کند و میگوید که این کار باعث کاهش ورود زنان به صفوف پولیس می شود.
وی از مقامات این ولایات خواست تا با زنان هم مانند مردان برخورد کنند .
در نشست یاد شده جنرال مارکوس کنایپ قوماندان عمومی ایساف در شمال افغانستان از آمادگی خویش در تعلیم وتربیه پولیس طبقه اناث خبر داد و گفت که انها میخواهد تا با تعلیم و تربیه زنان پولیس را آماده خدمت کنند.
وی میگوید در کمپ های تعلیمیکه توسط استادان آنها تعلیماتش به پیش برده میشود بعداز این زنان بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت .
این در حالیست که صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله این گفته های زنان را رد کرده و گفت که موجودیت پولیس زن یک ضرورت است و هیچ گاهی هم با انها برخورد دوگانه صورت نه گرفته است.
وی میگوید اکنون هم افغانستان به هزار ها پولیس زن نیاز دارد .
نامبرده میگوید در افغانستان نه بل، در تمامی کشور های اسلامی پولیس زن یک ضرورت است .
قابل ذکراست که این نشست زنان فعال در شمال به همکاری ایساف برگذار شده بود دومین نشست مشوره دهی بود که روی موضوعات مختلف مشکلات زنان بحث های ازاد صورت گرفت .

 

ازسه تا شش ملیون جنین دختردرهند ازبین رفته است

                                                

  ارسالی: داکتر راضیه هوتکی
ایندیپندنت گزارش داد یک روزنامه انگلیسی از واقعه ای خبر می دهد که یادآور رفتاریک قبیله ویژه اعراب جاهل پیش از ظهور اسلام در زنده به گور کردن دختران است، اما این بار درهند فرزندان دختر پیش از به دنیا آمدن توسط والدین خود کشته می شوند.   
به نقل از ایندیپندنت، در ۳۰ سال گذشته ۱۲ میلیون جنین دختر درهند پیش از آنکه متولد شوند کشته می شوند. این اقدام از سوی والدین صورت می گیرد و دلیل آن بیشتر به فقر فرهنگی موجود در هند بازمی گردد.
از بین بردن جنینهای دختر در هند تبدیل به شیوه ای مرسوم شده به طوریکه هم اکنون در اغلب نقاط این کشور جمعیت پسران در مقایسه با پسران در حال افزایش است و ادامه این روند می تواند در آینده صدمات بی شماری به هند وارد کند .
بر اساس آمار سال ۲۰۱۱، مقایسه جمعیت زیر هفت سال پسر و دختر در هند نشان می دهد که هم اکنون تعداد دختران هند هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از تعداد پسران کمتر است و این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۰۱ شش میلیون، و در سال ۱۹۹۱ فقط چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود. و در حالت کلی نیزهم اکنون در هند به ازای هر یک هزار پسر ۹۱۵ دختر وجود دارد که این کمترین رقم ممکن از سال ۱۹۶۱ تا کنون محسوب می شود..
بر اساس این گزارش، جهالت در هند به جایی رسیده که اکنون اغلب خانواده ها دست به سقط اختیاری می زنند. در این روش پس از آنکه جنسیت جنینی مشخص شد، در صورتی که جنین دختر باشد خانواده اقدام به سقط آن می کند، زیرا هیچ خانواده ای در هند نمی خواهد بیش از یک دختر داشته باشد.
تحقیقات نشان می دهد که سقط اختیاری در هند بیشتر در خانواده هایی انجام می شود که فرزند اول آنها دختر است. معمولا خانواده های هندی از اولین فرزند دختر استقبال می کنند، اما تمایل دارند که فرزندان بعدی آنها پسر باشند.
در هند عقیده ای وجود دارد که این عقیده در اغلب خانواده های هندی رایج است و آن اینکه بدون فرزند پسر، خانواده متعادل نیست .
ایندیپندنت در ادامه می نویسد : سیستماتیک شدن از بین بردن فرزد دختر در آنچه بزرگترین دموکراسی جهان خوانده می شود، سبب افزایش شکاف جمعیتی شده و این موضوع بدون شک در آینده مشکلات اجتماعی بی شماری را برای هند پدید می آورد که یکی از آنها  . در سالهای آینده و زمانیکه کودکان فعلی بزرگ شده و تصمیم به ازدواج بگیرند رخ خواهد داد
سرشماری در خانواده هایی که اقدام به سقط جنین اختیاری می کنند نشان می دهد که میزان تولد نوزادان دختر به عنوان فرزند دوم از ۹۰۶ دختر به ازای یک هزار پسر در سال ۱۹۹۰ به ۸۳۶ دختر به ازای هر یک هزار فرزند پسر در سال ۲۰۰۵ کاهش یافته و این بدان معناست که در دهه گذشته بین سه تا شش میلیون جنین دختر در هند از بین رفته است  

فمینیسم

ارسالی: سلیمان کبیر نوری

 

آیا میان فمینیسم و محیط زیست گرایی (اکولوژی) پیوندی «طبیعی» هست؟

Janet Biel

افزایش موارد زایش در منزل، ستایش تغذیه نوزاد با شیر مادر... در چند سال اخیر برآمدن اکولوژی نگرش حاکم بر وظایف مادرانه را دگرگون کرده است. از به پرسش گرفتن افراط در مداخلات پزشکی یا لابیهای صنعتی که بگذریم، گاه شاهد آنیم که ایده مورد مناقشه «ذات زنانه» روی می نماید. 

نويسنده

Janet Biel

جنت بیل: فعال محیط زیست گرایی اجتماعی، برلینگتون (ورماونت، ایالات متحده آمریکا). نویسنده کتاب طرحی نو در سیاست ورزی اکوفمینیستJanet Biel, Rethinking Eco-feminist politics, South End Press, Cambridge (Massachusetts), 1991




آخرين مقالات اين نويسنده:



http://ir.mondediplo.com/images_diplo/puces_vertes.gif
برگردان:
Vida AMIRMOKRI ويدا اميرمکري

آیا زنان از مردان «سبز» ترند؟ آیا رابطه‌ ویژه ای با طبیعت یا دیدگاهی ممتاز درباره مشکلات زیست محیطی دارند؟ در چند دهه اخیر زنانی که خود را فمینیست می‌خوانند به این پرسش پاسخ مثبت داده اند.

این موضع گیری در‌واقع به زمان پیدایش جنبش اکولوژیست باز می گردد. در سال ۱۹۶۸ پل ارلیش در کتابش بمب جمعیت(۱) ج برآورد کرد که افزایش بی رویه جمعیت جهان را به نابودی خواهد کشاند. او افزود که بهترین کاری که می ‌توان برای کره زمین انجام داد سرباز زدن از تولید مثل است. چند سال بعد، یک فمینیست رادیکال فرانسوی به نام فرانسواز دوبون بر این نکته انگشت گذاشت که نیمی از مردم توانایی چنین گزینشی را ندارند: زنان کنترل باروری خود را در دست ندارند. آنچه او « نظام نرینه» می نامید زنان را پابرهنه، آبستن و زاینده می خواست.

اما دوبون می‌گفت که زنان می ‌توانند و باید با مطالبه آزادی در تولید مثلدسترسی آسان به سقط جنین و وسایل پیشگیری از بارداری – واکنش نشان دهند. بدین گونه زنان هم آزاد می‌شدند و هم جهان را از افزایش بی رویه جمعیت نجات می دادند. او نوشت «نخستین پیوند میان محیط اکولوژی و آزادی زنان در این تجلی می‌یابد که زنان اختیار شمار جمعیت را باز پس گیرند، و تسلط دوباره بر تن خویش نیز تعریفی جز این ندارد » (۲). او در کتابش یا فمینیسم یا مرگ که در سال ۱۹۷۴ چاپ شد این ایده را « اکوفمینیسم» نامید.

مدافعان آمریکایی محیط زیست سخن او را اقتباس کردند، ولی بدان معنایی متفاوت بخشیدند. آنان به یاد آوردند که نویسنده کتاب بهار خاموش که در سال ۱۹۶۲ الهام بخش جنبش اکولوژیست شد زنی بود به نام ریچل کارسون(۳). آنان همچنین یادآور شدند که اکنون دیگر زنانی چون لویس گیبز در لاو کانال در ایالت نیویورک، رهبری تظاهرات اعتراضی بر ضد نیروگاههای هسته ای یا زباله های سمی را به عهده گرفته‌اند. زنی به نام دانلا میدوز، یکی از نویسندگان گزارش معتبر چاپ شده در سال ۱۹۷۲ موسوم به مرزهای رشد اقتصادی؟ بود(۴). پترا کلی (۵) یکی از شخصیتهای برجسته سبزهای آلمان بود. در انگلستان گروهی به نام زنان حامی زندگی در زمین (۶) در اعتراض به استقرار موشکهای کروز سازمان ناتو یک «کمپ صلح» در محل پایگاه هوایی گرینهام کامن (۷) بر پا کرد.

بسیاری از زنانی که در این فعالیتها شرکت می‌کردند خود را اکوفمینیست می‌خواندند؛ اما این عنوان ربطی به مبارزه برای آزادی در تولید مثل نداشت. کم کم به نظر برخی آمد که رابطه‌ ای ویژه میان زنان و طبیعت وجود دارد. این رابطه حتا در زبان نیز تجلی می یافت: واژه‌های «طبیعت» و «زمین» مؤنث اند، جنگلها «بکر» اند، طبیعت «مادر» ماست که «فرزانه ترین» است. زنان می‌توانند افسون گرانی «وحشی» باشند. دشنامی که صورت خوش آمدگویی به خود گرفت

بر عکس، نیروهایی که می کوشیدند «طبیعت را رام نمایند» و «به زمین تجاوز کنند» از آن دانش، فن آوری و عقلانیت بودند: این‌ها همه پروژه هایی مردانه اند. چند هزار سال پیش ارسطو عقلانیت را مردانه دانست، او گمان می‌کرد که زنان کمتر مستعد اندیشه ورزی اند و به همین سبب انسانیت شان کمتر است. به مدت دو هزار سال پس از او، فرهنگ اروپایی زنان را معلول ذهنی تلقی کرده بود و به پیروی از اصول مندرج در سفر پیدایش کوشیده بود در زمین چیرگی یابد. سپس روشنگری، که آن هم پروژه ای مردانه بود، با استفاده از دانش و فن آوری و کارخانه ها راههای تازه‌ای برای غارت طبیعت یافته بود. مسببان این نابودی محیط زیست مردانی بودند که طبیعت را به مجموعه‌ای از منابع قابل بهره برداری و تبدیل شدنی به کالا فرو می کاستند. بنا بر فلسفه نیو ایج (۸) و اکو فمینیسم، پروژه روشنگری، با تلاش در مقهور ساختن طبیعت و به عرش رساندن عقل، کره زمین را نابود می کرد. این نظریه مؤلفانی چون فریتف کاپرا یا شارلن اسپرتناک (۹) است (۱۰).

ولی دست زنان به گفته فمینیستهای دهه هفتاد پاک بود. و جهان نیازمند کاهش عقلانیت ویرانگر طبیعت بود. زنان اگر هم غریزی تر و عاطفی تر از مردان باشند بسیار عالی است: آنان پادزهرند. زنان با داشتن حس پیوند با ریتمهای طبیعت به طور غریزی پیوستگی میان این ریتمها و انسان‌ها را در می یابند. واکنش به نابودی محیط زیست دقیقا بسته به همین پیوند ویژه بود. بدین ترتیب بود که زنان را با طبیعت یکی دانستن پروژه ای مثبت شد که آنان را به مقام پاسداران پیام اکولوژیست ارتقا می داد. مطالعات روانشناسی به نام کارول کلیگان به این نحوه برخورد مشروعیت بخشید. از این مطالعات چنین بر می‌آمد که رشد اخلاقی ویژه زنان آنان را حامل نوعی « اخلاق رسیدگی به دیگران»(۱۱) یاcare می ساخت (۱۲). برخی مانند مری دلی حتی مدعی شدند که طبیعت الهه ای است که در درون همه موجودات زنده تجلی می‌یابد و زنان هم از گوهر آن بر می آیند (۱۳).

فمینیستها اما، آنانی که برای پیشبرد حقوقشان مبارزه می کنند، از شنیدن این حرفها بیزار شده بودند. فریادشان برخاست که اکوفمینیسم کلیشه های مردسالارانه را دستکاری و غالب می کند: یک دشنام بسیار کهنه را گرفته و حالا به عنوان خوشامدگویی جا می زند. این کلیشه ها در سده نوزدهم به کار توجیه ایدئولوژی «حوزه های جداگانه» آمده بودند. ایدئولوژی ای که گزینه های زندگی زنان را به دنیای خانگی محدود کرده بود، در عین آنکه میله های قفس آنان را با تعارفهای اغراق آمیز درباره برتری اخلاقی شان آراسته بود. اکو فمینیسم بازنشر این کلیشه های اختناق زا است. این کلیشه ها هر چقدر هم نونوار و «سبز» می شدند جایی در مبارزات فمینیستی نداشتند. فقط راهگشای تکرار نوین «عرفان زنانه» بودند. و در‌واقع هم در دهه ۱۹۷۰ شماری از مدافعان محیط زیست مردان بودند: آقایان دنیس هیس، دیوید سوزوکی، رالف نیدر، پل واتسون، یا دیوید براور، لستر ر. براون، باری کامنر، ای. ف. شوماخر، موری بوکچین، آموری لاوینس.

در این میان اکوفمینیستهای غربی به جهان سوم علاقمند شده بودند، جایی که پروژه های توسعه ای که بانک جهانی منابع مالیشان را تأمین کرده بود در حال تحقق بودند. مهندسان برای تولید برق آبی مشغول سد ساختن روی رودخانه ها بودند و به این ترتیب جوامعی را نابود می کردند. کشاورزی صنعتی زمینهایی را که از مدتها پیش با روشهای پایدار کشت شده بودند به صورت کشتزارهای تک محصولی در می آورد که تنها هدفشان صادرات به بازار جهانی بود. جنگلهایی را به خاک می افکندند که تأمین کننده میوه، سوخت و مواد به کار رفته در صنایع دستی روستاییان بودند و حافظ آبهای زیرزمینی و جانوران. این «توسعه نامطلوب» به قول مخالفانش – یک کاپیتالیسم بین‌المللی بهره کش و افسارگسیخته – نه تنها جنگلها، رودها و زمینها را نابود می کرد، بلکه جوامع و سبکهای زندگی از نظر بوم شناسی پایدار را نیز از میان می برد.

مردمان بومی علیه این ویرانگریها مبارزه می کردند. بویژه در شمال هند هنگامی که شرکتی در نظر داشت به بهره برداری از جنگل بپردازد، زنان روستا با در آغوش گرفتن درختان به مخالفت برخاستند تا از به خاک افتادن آنها جلوگیری کنند. در عرض ده سالی که از پی آمدند جنبش آنان که نام چیپکو را به خود گرفت تمامی شبه قاره را در نوردید.

جنبش چیپکو نیروی تخیل اکوفمینیستهای غربی را شعله‌ ور ساخت و آنچه به واقع در اجتماع می گذشت غنابخش عرفان زن-زمین شد. واندانا شیوا و دیگران توضیح دادند که در مناطق روستایی آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین باغبانی و پرورش سبزیجات کار زنان است و آنان شناسایی عمیقی از فرایندهای طبیعت دارند. « توسعه نامطلوب» مردانه، تنها به عنوان کالای بالقوه در اقتصاد بازار است که برای منابع ارزش قائل می شود؛ اما زنان بومی می‌ دانند که باید این منابع را ارج نهاد تا استفاده نسلهای آینده از آنان نیز تضمین گردد. در نتیجه زنان به طوری غریزی اولویت بیشتری برای حفاظت از محیط زیست طبیعی قائل می گردند.
اکوفمینیسم در این شیفتگی به جنبش چیپکو تقریباً کشاورزی برای بقا (۱۴) را آرمانی جلوه می داد. اما در این میان تکلیف زنانی که آرزوی تحصیلات، زندگی حرفه‌ای و حقوق شهروندی سیاسی کامل داشتند چه می شد؟ انگار اکوفمینیستها خوشتر داشتند که این زنان در نقشهای کهنشان، پابرهنه و باغبانی کنان بمانند. و شرکت مردان در جنبش چیپکو را نیز نادیده می گرفتند...

از این‌ها گذشته، توجه به این مسائل این فایده را داشت که نشان داد چگونه نابودی محیط زیست آثار ویژه ای بر زندگی زنان می گذارد. هنگامی که زمینهای حاصل‌خیز کشاورزی به کشتزارهای تک محصولی تبدیل می‌شوند، زنان که عمدتا به کشاورزی برای بقا می پردازند به سینه کش تپه ها انتقال داده می‌شوند، جایی که زمین کمتر بر می‌دهد. نتیجه جنگل زدایی و فرسایش خاک است و زنان نیز محکوم به فقر می شوند (۱۵).

بلاهای ناشی از دگرگونی اقلیمی نیز در درجه نخست بر زنان نازل می شوند: فرودستی موقعیت آنان و نقشهای اجتماعی متفاوتی که دارند بر آسیب ‌پذیری ایشان از طوفانها، آتش سوزیها، سیلها، خشکسالیها، موجهای گرما، بیماریها و قحطیها می افزاید. بنا بر یک گزارش سازمان شبکه زیست محیطی زنان(ون) (۱۶) که سازمانی است مستقر در انگلستان، سالانه بیش از ده هزار زن در اثر بلایای مرتبط با آشفتگیهای اقلیمی می‌میرند، در مقابل چهار هزار و پانصد مرد. ۸۰% آوارگان بلایای طبیعی زنان هستند؛ از کل ۲۶ میلیون نفری که محل سکونت و منابع گذران زندگیشان را به سبب دگرگونی اقلیمی از دست داده‌اند بیست میلیون نفرشان زن اند (۱۷).

به عنوان نمونه هنگامی که در سال ۱۹۹۱ در بنگلادش گردبادی مردم را از خانه هایشان بیرون راند شمار زنانی که جان باختند پنج برابر مردان بود. پوشاک زنان دست و پا گیر بود؛ برخی بیش از آنکه باید در انتظار خویشاوند مردی که بتواند همراهیشان کند در خانه مانده بودند، در حالی که مردان که در مکانهای بازتری بودند یکدیگر از خطر آگاه می‌کردند و گاه به زنان که در خانه مانده بودند هیچ خبری نمی دادند.

و بنا به گفته ون در جاهایی که موقعیت اجتماعی زنان و مردان برابرتر است، زنان تهیدست آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به بالا رفتن بهای مواد غذایی، موجهای گرما و بیماریهای ناشی نابودی محیط زیست دارند. ادامه دارد