آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, August 22, 2011

ازدواج دختران روس باخارجی ها

                                       
تجارت عروس در روسیه

 روسیه درحال تبدیل شدن به بزرگترین صادر کننده عروس درجهان است. هر سال نزدیک به 1500 مورد ازدواج دختران روس با خارجی ها در مسکو به ثبت می رسد ، حدود 10 هزار زن روس هر ساله به موسسه بین المللی ازدواج " الیانس" مراجعه می کنند و نظرسنجی ها هم نشان می دهد که 23 درصد مادران روسی علاقمنند که دخترانشان با یک خارجی ازدواج کنند .
علاقه مندی به داشتن عروسی از روسیه، از قرن 11 میلادی در میان خارجی ها رواج داشت. در آن زمان دختر یاروسلاو پادشاه کیف به عنوان عروس وارد خاندان پادشاهی فرانسه شد و بعدها ملکه این کشور شد . اما در زمان استالین ازدواج با خارجی ها هرگز تحمل نمی شد .
پس از یک وقفه طولانی در دهه 1960 دوباره ثبت نام برای ازدواج با خارجی ها شروع شد و از آن زمان تا کنون تبدیل به یک جریان مداومی شده که هر سال شدت و عمق بیشتری پیدا کرده است . هم اکنون ده ها هزار زن روس در رویای یک ازدواج مفید و جستجو برای یک شوهر خارجی هستند .
اما چگونه؟ یک راه آن انتشار اگهی تبلیغاتی در روزنامه است . به نمونه ای از این آگهی ها توجه کنید : " مرد 37 ساله استرالیایی با 185 سانتی متر قد و وزن 80 کیلو برای ازدواج به دنبال زنی 22 تا 29 ساله ، ظریف و ترکه ای و با قدی حدود 175 سانتی متر است ." مرد اهل سیدنی استرالیا است و بنا به توصیه مادرش باید با یک زن روس ازدواج کند . چرا که زنان استرالیایی خیلی ازادند ، مردان را تبدیل به یک دستکش می کنند و کار خانه هم انجام نمی دهند . اما زنان روس چیز دیگری هستند . آنها عاشق پاکیزگی ، آشپزی ، خانه داری و داشتن بچه هستند . این مرد تنها در دو روز 100 تماس تلفنی از زنان روس داشت .
بعضی از زنان برای قرار گذاشتن و دیدن شوهر آینده شان ، هیچ مشکلی برای رفتن به این آژانس های همسریابی ندارند . آژانس" آلیانس" یکی از بزرگترین این اژانس ها در مسکو با داشتن شعباتی در دیگر شهرهای بزرگ روسیه و چندین نمایندگی در کشورهای خارجی است و در پنج سال گذشته رونق بسیار خوبی در کسب و کار خود داشته است .
"تامارا الکسیو شوکوناوا" مدیر این موسسه یک فرد دانشگاهی است و در عین حال مدیر انستیتوت خانواده روسی است که سردبیری مجله " ازدواج مسکو " را هم بر عهده دارد. او می گوید : روزانه نزدیک به 10 زن به موسسه آنها در مسکو مراجعه می کنند . اما تنها دو یا سه نفر آنها از این شانس برخوردار می شوند که اطلاعاتشان در فایل های اطلاعاتی موسسه ثبت شود ."
آنها برای انتخاب موارد مورد نطر خود یکسری ویژه گی ها را در نطر می گیرند : آنها باید در حرفه خودشان به اندازه کافی موفق باشند ، باید یک زبان خارجی بدانند و باید استاندارهای مورد نطر مردان اروپایی را داشته باشند .
استانداردهایی چون : موهای بولند با چشم های آبی ظریف و ترکه ای و با پاهای بلند .
بر اساس اطلاعات موجود از دو هزار زنی که اطلاعات آنها در فایل های این موسسه قرار داشته اند ، تنها پنج درصد آنها موفق به ازدواج با مورد دلخواه خود شدند و از میان 200 نفری که اخیرا ازدواج کرده اند ، تنها یک نفر این شانس را داشت که با یک میلیونر ازدواج کند .
هزینه دریافت اطلاعات در این موسسه ، برای زنان تا 25 ساله و بدون فرزند پنج دلار و 30 سنت و برای زنان بین 30 تا 40 سال که دارای بچه هم هستند ، هشت دلار است .
در فایل این موسسه در مسکو، اطلاعات مربوط به 700 مرد خارجی وجود دارد که بیشتر آنها از امریکا ، آلمان وانگلیس هستند . سالانه تا 300 مرد اطلاعات خود را به این موسسه می فرستند . آنها فقط یک بار می توانند تقاضا بدهند و به اندازه کافی باید مورد قبول باشند . اطلاعات مربوط به پاسپورت این مردان با مراکز قانونی آن کشورها چک می شود و برای شناسایی بیشتر با محل کار آنها تماس تلفنی گرفته می شود .
تا کنون 1200 زوج در این موسسه ازدواج کرده اند . در سال 1992 دامادها از 96 کشور آمده بودند . بیشترین تعداد آنها از آمریکا و پس از آن اسرائیل ، ترکیه و بلغارستان قرار داشتند . تقاضای ازدواج این مردان ، و ضمانتی که نشان می دهد کشوری که داماد در آن زندگی می کند از نظر قانونی با این ازدواج مشکلی ندارد ، نیز ضمیمیه مدارک ازدواج است . برای مثال سفارت فرانسه نگاه دقیقی به ازدواج با زنان خارجی دارد . برای یک داماد فرانسوی لازم است که گواهی نامه رسمی ازدواج را با یک زن خارجی بگیرد . از نظر سفارت فرانسه اگر عروس و داماد این گواهی رسمی به همراه آزمایش های لازم پزشکی مورد نظر آنها را نداشته باشند ، این ازدواج غیر قانونی است . سفارت آلمان نیز همین مقررات را دارد. در سوریه هم ازدواج با یک خارجی بدون داشتن اجازه نامه رسمی غیر قانونی است .
اگرچه ازدواج با زنان خارجی در برخی از کشورها پس از طی مراحل قانونی رسمی است و اشکالی ندارد ، اما در برخی کشورها زنان خارجی و فرزندانشان دارای مشکلاتی هستند و از برخی حقوق قانونی آن کشور محروم هستند . بعضی از کشورها هم درمقابل مهاجرت های ناشی از ازدواج از روسیه موانع سختی گذاشته اند . به عنوان مثال یک زن روس بعد از 9 ماه سرانجام توانست اجازه وارد شدن به آمریکا ، محلی که نامزد او در انجا زندگی می کرد ، را بگیرد . تعدای از زنان روسی که با خارجی ها ازدواج می کنند ، خیلی زود طلاق گرفته و به کشور خودشان بر می گردند . دلایل آن کاملا مشخص است : نگاه به آنها به عنوان شهروند درجه دو ، اختلاف زبانی و مشکلات شدید مالی از مهمترین آنها هستند .
رویاها غیر واقعی اند . : یک قلب کوچک به دنبال یک قصر بزرگ اما در حقیقت آن رویا تبدیل می شود به یک کلبه روستایی بدون حمام . 
 مجله        شماره یک ، صفحات 47-45Mosaic     magazine