آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, August 18, 2011

کتاب خسرو و شیرین

                                                        

سیمین بهبهانی :                                                         
زبان فارسی را نمی‌شود اخته کرد .

۱۳۹۰/۰۵/۲۶
زمانی که انتشارات «پیدایش» برای هشتمین دور انتشار منظومه «خسرو و شیرین» تصمیم به تغییر قطع کتاب گرفت و برای گرفتن مجوز برای این تغییر ظاهری منظومه«خسرو و شیرین» را به وزارت ارشاد فرستاد، با این پاسخ مواجه شد؛ چاپ هشتم در صورتی امکان‌پذیر است که بخش‌هایی از این منظومه حذف شوند .
از جمله مواردی که وزارت ارشاد انتشار منظومه عاشقانه «خسرو و شیرین» را مشروط به حذف آن‌ها کرده بود، عبارات «به خلوت رفتن»، «در آغوش کشیدن» و مسائلی نظیر گرفتن دست و نوشیدن باده بود .
سیمین بهبهانی، شاعر ایرانی و عضو انجمن نویسندگان ایران در مورد حذف این مفاهیم می‌گوید:
سیمین بهبهانی: از اول انقلاب تا به حال ما همین بساط را داشتیم. بسیاری از اوقات لغت «بوسه» را برداشته‌اند، «دوست داشتن» را برداشته‌اند، «در آغوش کشیدن» را برداشته‌اند.
زبان فارسی را نمی‌شود اخته کرد. داستان نظامی تازگی ندارد. این داستان ۹ قرن است که در ایران خوانده می‌شده و در تمام این ۹ قرن، ایران مسلمان بوده است، مردمش مسلمان بوده‌اند و هیچ کدام ایرادی نگرفته‌اند
گفت‌و‌گوی الهه روانشاد با سیمین بهبهانی
مثلا هیچ وقت به فکرش نبودند که قصه شب زفاف شیرین و خسرو را از قصه نظامی بردارند. اگر می خواستند این قصه را از آثار نظامی حذف کنند که چیزی از قصه شیرین و خسرو باقی نمی‌ماند.
شرم دارم که این حرف را بزنم. ما نباید دست به ادبیاتمان بزنیم. ما نباید ادبیات این مملکت را دست کم بگیریم و بگوییم هر جایش را که دلمان خواست برمی‌داریم و هر جایش که دلمان خواست را باقی می‌گذاریم. مگر این آرد و خمیر است که آدم دست بزند و بردارد و بعدش به آن اضافه کند؟
خیلی خیلی وحشتناک است. واقعا من دلم برای ادبیات این مملکت می‌سوزد. این وزارت ارشاد واقعا مایوس کننده است. سه سال و چهار سال کتاب‌های من و یاران و دوستان من را در وزارت ارشاد نگه داشتند، بعدا دست  نوشته‌های ما را پس دادند و اجازه چاپ ندادند.
آخر ما به کجا داریم می‌رویم. ادبیات که دیگر مبارزه نیست. ادبیات که دیگر شمشیر نیست.ادبیات که اسلحه ندارد. ادبیات زبان فارسی است، ما چرا زبان فارسی را داریم به باد می‌دهیم؟
  • خانم بهبهانی، خبرگزاری مهر از قول مدیر بخش فرهنگی انتشارات پیدایش که منظومه خسرو و شیرین را هفت بار پیشتر چاپ کرده، نوشته است که بخشی از داستان درباره این است که خسرو را در خواب کشته‌اند و حالا شیرین زانو می‌زند و جسد خسرو را در آغوش می‌کشد.
    اینجاست که اداره ارشاد می‌خواهد این قسمت را سانسور کند. به نظر شما آیا چنین چیزی سابقه داشته است؟
    اصلا در ادبیات ما چنین ناسوری هرگز سابقه نداشته است. هیچ کدام از این کتاب‌ها دست نخورده است. اگر یک کلام از شعر حافظ را می‌خواستند جا به جا کنند، مثل این بود که دنیا زیر و رو می‌شد.
    سعدی، حافظ و تمام شاعران ما ، نزدیک‌ترین و احساسی‌ترین لحظات عشق و عاشقی را توضیح و تشریح کرده‌اند و هیچ کس تا به حال دست نزده است، برای اینکه ادبیات ما این است .
    خود سعدی واعظ بوده است. آنقدر نکاتی دارد که آدم موقع خواندن حیرت می‌کند، مردم آن را روی چشمشان گذاشته‌اند و تاریخ ما را به روی کاغذهای پوست آهو و پوست درخت حفظ کرده و نگاه داشته‌اند.
    این تاریخ حفظ شده است تا امروز. اما این روزگار ما می‌خواهیم این تاریخ را به هم بزنیم .
  • به اعتقاد شما در آغوش کشیدن جنازه خسرو توسط شیرین چه مانع دینی و شرعی دارد ؟
    در این مملکتی که بچه کوچک و بیچاره را به زندان می‌برند و به او تجاوز می‌کنند ، امیدوارم این مسائل دروغ باشد اما ما هم بارها شنیده‌ایم. کسانی که می‌توانند به یک موجود پاک و ظریف و معصوم تجاوز کنند، آیا ممکن نیست که قضاوت کنند که در آغوش کشیدن جسد یک مرده می‌تواند لذت بخش باشد ؟
    فکر می‌کنم اینها به خودشان و تفکراتشان نگاه می‌کنند و بعد می‌آیند این کارها را انجام می‌دهند.
  • خانم بهبهانی، به تصورشما که عضو انجمن نویسندگان هستید، واکنش فرهنگ دوستان، نویسندگان و شعرا به چنین تغییری در منظومه خسرو و شیرین نظامی چه خواهد بود ؟
    اجازه بدهید که پاسخ شما را در یک بیت شعر خلاصه کنم که شاعر می‌گوید:
     گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنچه البته به جایی نرسد فریاد است .

    ما فریادها کرده‌ایم و به جایی نرسیده‌ایم. متاسفانه بزرگان ادب ما زبان به کام گرفته و خاموش اند و چیزی نمی‌گویند و من نمی‌دانم درآخراین وضعیت به کجا خواهد رسید.
    استادان ما برای جابه‌جایی یک کلمه یقه‌شان را جر می‌دادند، ولی حالا برای برداشتن یک سطر و یک ستون یا یک بخش از آثار قدما ، ما بایستی بنشینیم و تماشا بکنم .  اگر واقعا اولیای کشور به ادبیات این سرزمین بها می‌دهند، اگر اهمیت می‌دهند به اینکه وضع آبرومندی در دنیا داشته باشیم، و می‌خواهند که ادبیات ما در دنیا مطرح شود و می‌خواهند که ادبیات گذشته ما از بین نرود،ازاین وزارت ارشاد بخواهند که نفس شاعر و نویسنده را خفه نکند .
    والله سه سال چهار سال کتاب‌های ما در ارشاد می‌ماند و بعد هم اجازه چاپ به آن داده نمی‌شود و به خود ما و خانه‌های ما ‌بر می‌گردانند.
    این مسئله واقعا زشت ودردناک است. آخرمگر ما نویسندگان و شاعران چه می‌گوییم؟
برگرفته از رادیو فردا
ارسالی داکتر راضیه هوتکی                

تظاهرات گسترده در هند

                                          

                تظاهرات سراسری در هند در حمايت از اعتصاب
                           غذای اعتراضی یک فعال مدنی
  26 / 05 / 1990

ارسالی:داکترراضیه هوتکی
 
تظاهرات گسترده ای روز چهارشنبه در شهرهای مختلف هند در حمايت از آنا هزاره،فعال ضد فساد که در زندان «روزه تا سرحد مرگ» گرفته، برگزار شده است.
آنا هزاره، ۷۴  که درمخالفت با لايحه مبارزه با انا هزاره ضد فساد در هند دست به اعتصاب غذا زده، روز سه شنبه بازداشت شد، اما هنگامی که مقامات قصد داشتند وی را آزاد کنند، آنا هزاره از ترک زندان خودداری کرد .
روز سه شنبه همچنين نزديک به ۱۵۰۰ نفر از هواداران آنا هزاره به مدت کوتاهی بازداشت شدند . به گزارش رويترز،  روز چهارشنبه دست کم ۱۵ هزار نفر در مرکز دهلی نو، پايتخت هند دست به تظاهرات زدند. در ايالت آسام در شمال هند، هزاران کشاورز، دانشجو و وکيل در خيابان دست به تظاهرات زده اند .
در بمبئی یا مومبای نيز هزاران نفر در خيابان های اين شهر دست به تظاهرات زده و شعار می دادند «من آنا» هستم .
در حيدر آباد هم وکلا از حضور دادگاه خودداری کرده، دانشجويان کلاس های درس را ترک کرده اند و صدها نفر در خيابان ها دست به تظاهرات زده اند.
هزاران نفر هم در ايالت «آندرا پرداش» با بستن جاده ها و تشکيل زنجيرهای انسانی در حمايت از آنا هزاره دست به اعتراض زده اند. در همین حال گزراش ها حاکی است هزاران نفر از طرفداران آنا هزاره در بيرون از زندان تجمع کرده اند.
به گزارش رويترز، مانموهان سينگ، نخست وزير هند، که درپارلمان اين کشور صحبت می کرد، گفته است آنا هزاره بر پايه «تصورات غلط» دست به اعتصاب غذا زده است. در همين حال آرون جايتلی، رهبر حزب هندو ملی گرای بهاراتيا جاناتا، گفته است:«اين بيدار باشی برای همه ما است تا نظم را به خانه هایمان بازگردانيم. مردم اين کشور بی قرار شده اند.»طبق اين گزارش آنا هزاره خواستار آن شده است که به او اجازه داده شود تا به پارکی که قصد داشت اعتصاب غذای علنی خود را  در اعتراض به لايحه مبارزه با فساد در آن برگزار کند، باز گردد
به گزارش رويترز، بازداشت آنا هزاره در روز سه شنبه و تصميم به آزادی فوری وی نشانه است که دولت مانموهان سينگ به شدت نگران وضعيت پيش آمده است .
مانموهان سينگ روز چهارشنبه گفته است: " اذعان می کنم که آنا هزاره ممکن است ایده های بزرگی الهام گرفته باشد  اوبرای اعمال نفوذ براین پیش نویس انتخاب کرده است . اما مسیری که منبی بر تصورات غلط است . این اقدام او عواقب خطر ناک و بی شماری را برای دموکراسی پارلمان ما در پی دارد
نخست وزيرهند اضافه کرده است:«ما نبايد فضايی به وجود بياوريم که اختلافات داخلی، رشد اقتصادی را تحت تاثير قرار دهد.»آنا هزاره در ماه آوريل دراعتراض فساد در هند دست به اعتصاب غذا زد. اما هنگامی که مقامات کشور وعده ارائه لايحه مبارزه با فساد را دادند وی از اعتصاب غذای خود دست برداشت .
اين لايحه دراوايل ماه جاری، اوت، ارائه شد، اما فعالان مدنی در هند معتقدند اين پيش نويس از قدرت کافی برخوردار نيست و در اين پيش نويس نخست وزير و قضات از تحقيق در مورد فساد ملی، معاف شده اند.
آنا هزاره و دیگر گروه های فعالان مدنی هند می گویند باید نخست وزیر، قضات و نیز نمایندگان پارلمان در این لایحه وارد شوند تا کسی نتواند از قدرت سوءاستفاده کرده و حاشیه امن داشته باشد. دولت می گوید ورود این مقامات و شخصیت های حقوقی به این طرح، ممکن است مخل انجام وظایف و حوزه اختیارات آن ها باشد.
برگرفته از رادیو فردا