آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, August 5, 2011

صاعقه احراری شاعر پیشکسوت زن متولد سال 1300

                                                                                                     

 
تجلیل از نودمین سالروز تولد فاطمه صاعقه احراری   
                                       فاطمه صاعقه احراری شاعر پیشکسوت زن در افغانستان
14.05.1390
نودمین سالروز تولد فاطمه صاعقه احراری شاعر پیشکسوت زن در افغانستان از سوی کانون فرهنگی  افغانستان  آلمان به تاریخ بیست و نهم جولای در شهر هامبورگ بزرگداشت شد.
شاعران، نویسنده گانان و منتقدانی چون استاد لطیف ناظمی، جلیل شبگیر پولادیان، محمد زرگر پور وتعدادی از خانم های قلم بدست از میان شاگردان صاعقه احراری درین محفل صحبت کردند.
صاعقه احراری متولد سال 1300 درروستای حوض کرباس هرات است.
وی تحصیلات خود را در سطح مکتب که آخرین حد تحصیل در اوایل این سده بود فرا گرفت و بعد از پایان تحصیل در مکتب های مختلف در هرات کابل پروان و بادغیس معلمی کرد. به حیث مفتش وزارت معارف و هم دبیرمجله، مهری هرات کار کرده است.
صاعقه احراری از معارف وقت تحسین نامه های فراوان و جایزه معارف را از نزد محمد داود خان بدست آورد.
در سال 1367 به کشور آلمان مهاجرت کرد. مدت بیشتر از چهار سال به اطفال مهاجر افغانستان در المان خواندن و نوشتن زبان مادری را آموزش داد.
صاعقه احراری اینک فعال انجمن کوثر است، موسسه ایکه به کمک مالی زنان مهاجر برای اطفال بی سرپرست در هرات امکانات زنده گی و آموزش را فراهم می کند.

 

نخستین صدراعظم زن در کشور تایلند

اینگولوک شیناواتا به حیث اولین صدراعظم زن در تایلند انتخاب شد
14.05.1390 رادیو آزادی
اینگولوک شیناواتا، امروز با کسب اکثریت آرای پارلمان تایلند، به حیث اولین صدراعظم زن در آن کشور انتخاب شد.

خانم اینگولوک 44 ساله خواهر تاکسین شیناواتا صدراعظم سابق تایلند می باشد.

دولت تاکسین شیناوات پنج سال قبل در نتیجهء یک کودتای نظامی سرنگون شد.

تاکسین شیناوارتا به اتهام سوء استفاده از قدرت به دو سال زندان محکوم شده و در حال حاضر در دوبی در حالت تبعید به سر می برد.

پیشبینی می گردد که در چند روز آینده با تایید پادشاه تایلند، خانم اینگولوک شیناوات به طور رسمی به حیث 28مین صدراعظم تایلند، به کار خود آغاز کند.

سونیا گاندی رهبر حزب کانگرس هند

                                        

سپری شدن موفقانۀ عملیات جراحی سونیا گاندی

جمعه, 05 اگست 2011
سونیا گاندی، قدرتمندترین سیاستمدار هند، تحت یک عمل موفقانۀ جراحی قرار گرفته و گفته میشود که وضع صحی اش رو به بهبودی نهاده است.
حزب کانگرس هند که قدرت را فعلاً در دست دارد، به روز جمعه اعلام نمود که رهبرش، سونیا گاندی، به سبب یک مشکل صحی که نامی از آن برده نشده، در خارج از هند، موفقانه تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
رسانه های محلی گزارش داده اند که این عمل جراحی در ایالات متحده صورت گرفته، ولی در عین حال خانوادۀ گاندی خواسته است تا درین مورد، محرمیت زندگی شان مدنظر گرفته شده و موضوع خصوصی باقی بماند.