آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, August 3, 2011

رفع حجاب در کشورهای اروپائی

                                                 

قانون ممنوعیت حجاب در ایتالیا تصویب شد

چهارشنبه ١٢ اسد ١٣٩٠ ساعت ١١:٢٨

گزارشی از اسلام تایمز

یک کمیسیون در ایتالیا لایحه ای را تصویب کرد که بر اساس آن پوشیدن حجاب در اماکن عمومی ممنوع می شود.

یکی از کمیسیون های پارلمانی در ایتالیا قانونی را در این کشور وضع کرد که زنان در مکاتب، دانشگاه ها و اماکن عمومی نمی توانند، باحجاب خود بروند.
این لایحه توسط کمیسیون مربوط به قانون اساسی در پارلمان ایتالیا تصویب شد و طبق آن زنان حق ندارند که در تمامی اماکن دولتی و خصوصی زیر چادر، نقاب و دستمال صورت شان را پنهان کنند.
مصوبه این کمیسیون در پارلمان ایتالیا پیشنهاد شده است.
این در حالیست که چهار سال پیش وزیر امور داخله ایتالیا در اظهاراتی بر خلاف انتظار، مخالفت خود را در رابطه با تصمیم این کشور در مورد حجاب اعلام کرده بود.
جولیانو" آمانو" وزیر امور داخله ایتالیا در گفتگو با روزنامه "استمپا" گفته بود، اگر می خواهید حجاب را در اماکن عمومی ممنوع کنید باید از خود بپرسید چرا راهبه ها از حق پوشش برخوردار هستند اما این حق زنان مسلمان از آنها دریغ می شود.
وزیر امور داخله ایتالیا گفته، حجاب مورد تایید حضرت مریم است و هرگز با قانون ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان در این کشور موافقت نخواهد کرد.
بحث حجاب از سال 2004 زمانی که فرانسه قانون منع حجاب در مکاتب و نهادهای دولتی را تصویب و اجرا کرد، به بحث داغ در کشورهای غربی تبدیل شد. از آن زمان تاکنون چندین کشور اروپایی از الگوی فرانسه پیروی کرده اند.

آیا ملاعمر رهبرطالبان واقعاً شخصی مصلح است؟

                                                                

Afghan papers
هما: به هدف فراهم سازى زمينه ملاقات رئيس جمهور و ملامحمد عمر، ۱۱ بار با حامد کرزى دیدار کردم
هما سلطانى که این روزها سوژه بسیاری از خبرگزاریها شده است می گوید که پس از ملاقاتهای فراوانی که با رییس جمهور کرزی و ملا عمر داشته به این نتیجه رسیده است که ملا عمر شخصی است مُصلح اما حامد کرزی خواستار صلح نیست! 
هما سلطانى، نماينده مردم ولايت غزنی در پارلمان که این روزها درباره او زیاد خوانده اید و ادعای دیدار با ملا عمر را کرده است این روزها سوژه خبرگزاریها شده است.

وی در مصاحبه با پژواک پیرامون جزئیات دیدارش با ملا عمر بیشتر توضیح می دهد:

هما سلطانى می گوید که در هنگام مقابل شدن با ملا محمد عمر و همراهان 12 نفرى اش، کوچکترين هراسى به دل نداشت و با مراعات حجاب، بدون برقه و يا چادرى با او ديدار و به لسان پشتو صحبت نموده است.

خانم سلطانى افزود: باراول سال گذشته در هلمند در دوران کمپاينم که درست 5 روز به رمضان مانده بود، از صبح الى شام منزل زديم ، بالاخره به جايى رسيديم که محل ملاقات بود. يک خانۀ کوچک روستايى که دوشک هاى کمرنگ داشت، ملا صاحب پيراهن و تنبان، واسکت و پتوى يشمى از تکه آرش به تن و لنگى سياه به سر داشت .

وی ملا محمد عمر را داراى چهرۀ نورانى، با قامت افراشته و ريش ماش و برنج، از چشم راست نابينا و سن وى را حدود ٥٦ و ٥٧ سال تخمین نمود.

خانم سلطانی ادعا مي کند که بار دوم رهبر طالبان را بين ساعات دوى شب در ١٥٠ کيلومترى شهر کابل در يک تعمير يک منزل درحالي که که صحن اتاق با دوشک هاى سرخ آراسته شده بود، ملاقات نمود.

وی گفت که او با ملاعمر که با پنج و يا شش نفر بود، بيش از ٤٠ دقيقه صحبت نمود واز جريان صحبت هايش دريافت که وى شخص صلح خواه است.
اين وکيل مدعى است که آنها يکسال قبل، يک طرح ٢٢ ماده را به منظور تامين صلح در افغانستان بعد از تحقيقات زياد ترتيب و به رهبر تحريک طالبان ارايه کرده اند.

وى علاوه ميکند که رهبر طالبان اين طرح را پذيرفت و تقاضا نمود که با ميانجيگرى آنها ميخواهد در مورد صلح با رئيس جمهور حامد کرزى؛ صحبت نمايد.
خانم سلطانى بدون ارايۀ جزئيات اين طرح ميگويد که زمينه ملاقات ها با ملا محمد عمر توسط يکى از دوستان نزديک وى بنام مولوى بصير يکى از متنفذين ولايت قندوز، برايش مهيا گرديد.

به گفتۀ اين وکيل،مولوى بصير ارتباطات خيلى قوى و نزديک با ملامحمد عمر و ساير سران طالبان دارد.

مولوى عبدالبصير در کنفرانس مشترک خبرى ماه گذشته در کابل گفته بود که در طرح ياد شده ، بر حاکميت ملى، وحدت ملى، حاکميت قانون، حقوق زنان، مشارکت عادلانه در دولت و ايجاد حکومت به دست افغان ها تاکيد شده و برخى مواد ديگر نيز، شامل آن است.

وى که يکى از قوماندان سابق جهادى است در اين مورد که با ملا عمر چگونه آشنايى دارد مي گويد در زمان جهاد و قبل از آن و هنگامي که پادشاه افغانستان بود، من با او معرفت داشتم.

اين قوماندان جهادى ادعا نمود که ملاعمر، هميشه براى صلح آماده است، اما دولت افغانستان صلح را نمى خواهد.

اين درحالي است که دولت افغانستان، از سال گذشته بدينسو شوراى عالى صلح ٧٠ عضوى شامل متنفذين، رهبران جهادى و بزرگان را ايجاد نموده و حامد کرزى بارها از مخالفين مسلح دعوت کرده که با روند صلح يکجا شوند.

هما سلطانى درمورد اينکه چطور ملا عمر را شناخت، ميگويد ملا صاحب بصير با وى آشنايى داشت؛ من از طريق وى او را شناختم و عکس هاى او را در تلويزيون و رسانه هاى ديگر ديده بودم.

وى ادعا ميکند من چادر خود را براى ملا محمد عمرهموار کردم و برايش گفتم که به صفت يک مادر و خواهر ؛ از شما صلح در افغانستان ميخواهم! وى و همه ما خيلى گريه کرديم و ملا محمد عمر وعده کرد که آماده صلح است.

اين وکيل، علاوه نمود که ملا محمد عمر، طرح آنها را پذيرفته و تقاضا نمود که با ميانجيگرى آنها ميخواهد در مورد صلح با رئيس جمهور حامد کرزى صحبت نمايد.

خانم سلطانی پیرامون رد شدن ادعای وی از سوی سخنگوی طالبان نیز در حالیکه چهره اش رنگ سرخ به خود گرفته، گفت: توجه کنيد بعد ازآنکه خبر ملاقات ما با ملا محمد عمر در رسانه ها نشر شد ، دو روز نماينده طالبان سکوت را اختيار نمود وبعد از دو روز، گفته هاى ما در مورد ملاقات با ملا عمر رد کرد.

خانم سلطانى، افزود که سياست و پاليسى ها را کسى فهميده نمى تواند، خيلى پروسه مغلق است.

وى ادعا مى کند که به هدف تطبيق پروسه صلح و فراهم سازى زمينه ملاقات رئيس جمهور و ملامحمد عمر، 11 بار با حامد کرزى در طول دو ماه گذشته نيز ملاقات نموده است .

اين وکيل مدعى است که بعد از ملاقات هاى چندين ساعته و دوامدار، بالاخره در يافته که حامد کرزى قلباً خواستار صلح و مذاکره با طالبان و آمدن رهبر طالبان نيست.

خانم سلطانى از شيوه برخورد رئيس جمهور در برابر خودش شاکى است که چرا وى را منحيث يک زن جسور و صلح خواه افغانستانی! کوچکترين تشويق و تمجيد نکرده است .

اين درحالي است رييس جمهور حامد کرزى همواره در سخنرانى هايش و حتى در وقت خاک سپارى برادرش احمد ولى کرزىدر قندهار، طالبان را برادر خطاب نموده و از آنها خواست که از جنگ دست بکشند و به پروسۀ صلح بپيوندند.

سلطانى در کنفرانس خبرى ماه گذشته گفته بود که آنها پيام رهبر طالبان را به رئيس جمهور حامد کرزى رسانده و کرزى ، نامۀ به ملا محمد عمر نيز نوشته بود.

در نامه، سلام حامد کرزى به ملا عمر به حيث رهبر تحريک طالبان افغانستان تقديم شده است و در پاسخ به اين نامه، ملا محمد عمر يک نامه را به متن درى بعد از ذکر محترم عاليقدر رئيس صاحب دولت افغانستان، نوشته بود.

در هر دو نامه، سلطانى و مولوى بصير به حيث اشخاص مصلح خوانده شده و طرفين رهبر طالبان و رييس جمهور براى مذاکرات صلح ابراز آمادگى نموده اند.درپايان نامه امضاى به نام ملا محمد عمر نيز درج شده است.

خانم سلطانى ميگويد که اين نامه را به کرزى رساند؛ اما وى آنرا قبول نکرد.

وحيد عمر سخنگوى رئيس جمهور، اين را تائيد نمود که هما سلطانى و عبدالبصير با حامد کرزى گفتگو و خود را نماينده هاى ملاعمر معرفى نمودند،رئيس جمهور از آنها تقاضاى کتبى نمود تا يک نامه را از ملاعمر براى رييس جمهور بياورند. اين دو شخص رفتند و يک نامه را آوردند، اما بعد از تحقيقات معلوم شد که نامه جعلى بود.

گفتنی است در برخی خبرگزاریهای دیگر نیز امده است که هما سلطانی این موضوع را با جامعه جهانی و سفارت امریکا هم در میان گذاشته اید؟ وی در این راستا چنین است:بله؛ به سفارت امریکا خودم تماس گرفتم، حتی پیش از آن که موضوع را با آقای کرزی در میان بگذارم. نمایندۀ سفیر امریکا به خانه ام آمد که من نمایندۀ ملا عمر را هم خواستم و هر دو در همین خانه رو در رو نشسته بودند و با هم دیگر گفتگو کردند.

وی در مورداین که چه کسی از سوی سفارت امریکا برای مذاکره با نمایندۀ ملاعمر آمده بود گفت :کسی به نام "زک" مسؤل گفتگوهای صلح آمده بود و من به نمایندۀ آمریکا گفتم اگر دنبال صلح هستید می توانید با نمایندۀ ملا عمر حرف بزنید. زک، گفت؛ شما از طریق شورای عالی صلح وارد شوید، ما به تنهایی با کسی مذاکره نمی کنیم. حتی او مدرکی هم از ما نخواست. نمایندۀ ملاعمر در جواب زک گفت، ما شورای عالی صلح را قبول نداریم، او در جواب گفت این مربوط به شما است و رفت؟!!

خانم هما سلطانی در نهایت در مورد اينکه چه انگيزه باعث شد که به حيث يگانه وکيل زن با ملا عمر ديدار کند تصريح کرد: يگانه آرزوى ديرينۀ من حل منازعه افغانستان و آوردن صلح است و لو اين آرزو به قيمت جانم هم باشد. به همين خاطر خواستم که منازعه افغانستان را به کمک دولت و برادران طالب حل و فصل نمايم ...

در هر صورت این که سرانجام حکومت چه تصمیمی پیرامون این اظهارات خانم سلطانی می گیرد هنوز معلوم نیست اما این که این گفته ها از کجا ناشی می شود برخی بر این باورند که عملکرد غیر شفاف شورای عالی صلح و حکومت در طرح مصالحه با طالبان منجر به چنین رویدادهایی می شود. اگر حکومت در این راستا موضع مشخص و روشنی داشت وبا برنامه ریزی پیش می رفت بدون شک شاهد چنین اظهاراتی نبودیم.