آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, July 28, 2011

در گیری خونین به خاطر ازدواج اجباری

                                                

يک دختر جوان کشته و يک زن جراحت برداشت

by حبيب الرحمن شيرزى on Jul 28, 2011 - 19:08
پلخمرى ( پژواک  ٦  اسد ٩٠ ): يک دختر بر اثر درگيرى مسلحانه  بين دو طرف متخاصم در ولايت بغلان کشته و يک زن جراحت برداشت.
سمونوال سيد زمان الدين حسينى آمر امنيت قوماندانى امنيۀ بغلان به آژانس خبرى پژواک گفت که اين درگيرى بر اثر منازعۀ خانوادگى ساعت ٩ صبح امروز در جوى نو منطقۀ دند غورى مرکز بغلان آغاز و تا ساعت دوى بعد از ظهر دوام کرد.
او از اعزام پوليس به منطقه خبر داده، اما در مورد جزئيات ارايه نکرد.
اما لومړى بريدمن ستيف  مسوول مطبوعاتى آيساف در بغلان به پژواک گفت که در اين درگيرى يک دختر جوان کشته و يک زن مجروح شده است.
او علاوه کرد که درگيرى، شديد بود و نيروهاى آيساف  مجبور شدند که مداخله نمايند و جلو تلفات بيشتر را بگيرند.
موصوف از انتقال زن مجروح به شفاخانۀ ولايتى بغلان خبر داده، ميگويد که نيروهاى آيساف طرفين درگير را خلع سلاح نموده و فعلاً وضعيت آرام است.
نصير داکتر نوکريوال شفاخانۀ ولايتى ميگويد که مرمى بر پاى و ران اين زن  اصابت کرده، اما وضعيت صحى او خوب است.
امر الله يکى از دهاقين محل ميگويد که درگيرى بين افراد  گلرحمن قوماندان اربکى از جوى نو  و مردم لرخابى بعد از آن صورت گرفت که يکطرف براى خواستگارى يک دختر به طرف مقابل رفته بودند، اما آنها از دادن دختر ابا ورزيدند.
وى اضافه ميکند که هر دو طرف مسلح بوده و در درگيرى از راکت و کلاشينکوف استفاده مى نمودند.
  طبق يک خبر ديگر، وکيل مرادى عضو شوراى ولايتى بغلان ميگويد که طالبان مسلح  در قريۀ يرم ولسوالى جلگه اين ولايت تجمع نموده که بر ساختمان ولسوالى حمله کنند.
او ميگويدکه پوليس بر آنها حمله پيشگيرانه نموده و درگيرى تا حال( ٧شام امروز) ادامه داشت و طى آن يک مرد ٥٠ ساله زخم برداشته است.
  آمر امنيت قوماندانى امنيۀ بغلان ميگويد که آنها پوليس بيشتر را به کمک پوليس محل اعزام نموده، اما از اينکه ساحه، دور است در مورد تلفات و جراحات احتمالى طالبان چيزى نمى داند.
طالبان تا هنوز دراين مورد چيزى نگفته اند.

کشتاربیگناهان درافغانستان روزافزون است به این کودک معصوم نگاه کنید

                                            

کشته شدن 3 غیرنظامی به شمول یک کودک و یک زن حامله در کاپیسا
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۰/۵/۶

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان در نتیجه شلیک یک سرباز فرانسوی بر موتر غیرنظامیان در ولایت کاپیسا ۳ تن بشمول یک زن حامله و یک کودک کشته شدند.
نیروهای فرانسوی گفته اند که این رویداد پس از آن رخ داد که راننده موتر غیرنظامیان در نزدیک موتر این نیروها توقف نکرد و آنان به گمان اینکه حمله کننده انتحاری است، شلیک کردند.
سفیر فرانسه در کابل نیز در تماس تلفنی با ریاست دفتر مقام ریاست جمهوری این حادثه را تأیید و از وقوع آن رسماً معذرت خواهی کرده است.
عذرخواهی تنها کاری است که نیروهای خارجی در افغانستان یاد گرفته اند؛ دست به هر اقدام و جنایتی می زنند و در نهایت به یک عذرخواهی اکتفا می کنند و همه چیز تمام می شود!
رییس جمهور نیز با انتشار اعلامیه ای این حمله را به شدت محکوم کرد.در خبرنامه آمده است که رییس جمهور این رویداد را شدیدأ نکوهش می کند و می گوید که هیچ معذرت خواهی زندگی مردم را دوباره بر نمی گرداند.
ایشان از نیروهای خارجی خواست تا با حفاظت از جان مردم ملکی تلاش کنند و اجازه ندهند تا با اشتباهات مکرر مردم بی گناه افغانستان هر روز کشته شوند.
این رویدادها در حالی رخ می دهد که پیش ازاین نیز بارها وبارها مقامات کشور بشمول شخص رییس جمهور به نیروهای خارجی هشدار داده بودند که مراقب حملات خود باشند در غیر این صورت، آنان به نیروهای اشغالگر تبدیل خواهند شد و مردم افغانستان می دانند با اشغالگران چگونه رفتار کنند.
اما گویا گوش نیروهای خارجی از این حرفها پر است و پشت شان گرم که این اشتباهات مدام از سوی آنان تکرار می شود.
پیش از این مردم افغانستان از حملات خودسرانه و شبانه نیروهای خارجی به تنگ آمده بودند و خواستار قانونمند سازي حضور نيروهاي خارجي و هماهنگی آنان با نیروهای داخلی بودند اما حال باید در طول روز و در خیابانها هم در انتظار شلیک گلوله های آنان باشند. نیروهایی که باصطلاح برای حفظ جان مردم به افغانستان آمده اند رو در رو به مصاف با زنان و کودکان ایستاده اند؟!
کشتار غیرنظامیان در افغانستان به امری عادی تبدیل شده است در حالی که در سایر کشورها مردم از شنیدن خبر کشته شدن حتی یک انسان بی گناه صدایشان تا کجا بلند و تظاهرات گسترده ای راه اندازی می کنند اما در افغانستان اگر مردم روزی شاهد انتحاری نباشند عجیب است؟!آنان هر روز با ترس زندگی میکنند ترس از این که نکند امروز نوبت آنها باشد؟!
صبر مردم افغانستان از دادن این همه قربانی لبریز شده است.آیا با این عذرخواهی و محکومیت ها فرزندان خانواده های داغدار باز می گردد؟!از نیروهای خارجی سؤال میکنیم آیا اگر یکی از چنین رویدادها در کشورهای خودتان رخ می داد ساکت می نشستید و عذرخواهی را قبول می کردید؟!
مردم افغانستان چیز زیادی از شما نمی خواهند حال که نام نیروهای ناتو و آیساف را یدک می کشید اندکی در عملکردهای خود دقت کنید تا فرق یک طفل بی گناه را با یک طالب تشخیص دهید و امنیت را برای این مردم به ارمغان آورید نه این که خود سبب ناامنی وبحران باشید!

آن سان سوچی فعال جنبش صلح در برما

                                              

فراخوان 'آن سان سوچی' برای ختم تنش های فرقه یی در برما
پنجشنبه , 28 جولای 2011  
'آن سان سوچی'، رهبر طرفدار دموکراسی در برما از حکومت و گروه های قومی در این کشور خواسته است تا مذاکرات فوری صلح را آغاز کنند.
در یک نامه سرگشاده که به روز پنجشنبه در اختیار سرویس برمای صدای امریکا قرار گرفت، آن سان سوچی گفته است که وی آماده است تا در روند صلح با آنچه در توان دارد، همکاری نماید.
این نامه عنوانی تین سین، و نهاد هایی نوشته شده است که از گروه های قومی کاچین، کارین، مون و شان نمایندگی می کنند.
از چندین هفته به این طرف نیروهای دولتی تهاجماتی را بالای مواضع گروه های مسلح در آن کشور آغاز کرده اند.