آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, July 27, 2011

سیر ممنوعیت حجاب در اروپا

                                                                                               

با استفاده از چادری عده زیادی از هموطنان عزیز ما به شهادت رسیدند به صراحت می توان گفت که چادری و حجاب دشمن نهضت زن و دشمن انسانها است
ممنوعیت برقع در بلجیم به مرحله اجرا درآمد
5 اسد 1390 .
پس از فرانسه بلجیم دومین کشوری است ، که پوشش تمام صورت را درملاء عام ممنوع قرارداده است. گفته میشود در المان نیز چنین بحث هایی مطرح میشود. زنان در کشور بلجیم از همین اکنون اجازه ندارند تمام صورت خود را بپوشانند. یعنی در جاده ها با برقع ظاهر شوند. درغیر آن تهدید به 140 یورو جریمه نقدی خواهند شد.
این گزارش را شپیگل آنلاین المان در صفحه روز دوشنه خود به نشر رسانده است.
پس از فرانسه بلجیم دومین کشوری است ، که پوشش تمام صورت را درملاء عام ممنوع قرارداده است. گفته میشود در المان نیز چنین بحث هایی مطرح میشود.بروکسل : طرفداران این طرح میگویند حجاب تمام پوشیده به عنوان یک نهاد سرکوب علیه زنان مسلمان در اروپا بشمار میرود. ولی مخالفان  طرح ممنوعیت برقع را یک تبعیض در اسلام دانسته آنرا رد میکنند.
روز دو شنبه 25 جولای در بلجیم قانون ممنوعیت حجاب تمام پوشیده  یعنی برقع در اماکن عمومی در اتوبوس ها ، پیاده رو ها ، پارک ها و سینما ها به مرحله اجرا درآمده است، که به این ترتیب پس ازاعلان قانون منع برقع ، تمام مخلفان این قانون تهدید به 135 یورو جریمه نقدی میباشند.
 
گفته میشود در تمام بلجیم حدود 270 زن با پوشش برقع وجود دارد.نظر به نوشته همین منابع حدود 5 فیصد از کل جمعیت بلجیم را مسلمانان تشکیل میدهند. قانون ممنوعیت برقع در پارلمان بلجیم به اکثریت یعنی 129 رآی موافق  یک رآی مخالف و دو رآی ممتنع در مجلس به تصویب رسیده است.
منع برقع در فرانسه در ماه اپریل به مرحله اجرا در آمده است.وزارت داخله فرانسه از صد مورد نقض زنان در عدم  توجه به این قانون در پرونده جمع آوری شده است.پولیس زنان را در خیابان ها متوقف نموده و از آنها می خواهد جهت شناسائی صورت خود را باز کنند.قاضی در مقابل نقض این قانون، آنها را تهدید به پرداخت 150 یورو یا آموزش در کلاس های علوم مدنی محکوم خواهد نمود. ولی تا حال معلوم نیست این مجازات چگونه اجرا شده است ؟
اسپانیا و هلند در حال بررسی چنین قانونی میباشند.درالمان نیز گاهی بحث هایی در این مورد صورت میگیرد. شبکه اطلاع رسانی افغانستان


برای زنان افغان راه رفتن بروی جاده ها دشوار شده است

                                           

نورا موتر سایکل ران که در اولین مسابقه موتر سایکل رانی روی تپه های ریگی در ایران اشتراک کرد

دختران و زنان در ایران اجازۀ موترسایکل رانی را ندارند

رویترز - قدیر مشرف    26 جولای 2011
دختران و زنان اجازه ندارند تا در سرک های تهران سوار بر موترسایکل گشت و گذار نمایند. شهرزاد و نورا نراقی، مادر و دختر ایرانی اند که یک لاری را کرایه گرفته و موترسایکل های خود را به خارج از تهران، جایی که میتوان تپه های ریگی را دید میبرند.
آنها خواسته اند روی تپه های پر خم و پیچ و نشیب و فراز ریگی، مشرف بر شهر تهران مسابقۀ موترسایکل رانی را انجام داده و با این کار اشتیاق و علاقۀ خود را نشان دهند.
شهرزاد و نورا هردو کسانی اند که سواری بر موترسایکل را در خارج از جاده ها خوش دارند و در ضمن آنها نمیتوانند این کار در داخل شهر انجام دهند.
" خوب درست است که اگر زن ها اجازه میداشتند تا در داخل شهر موترسایکل رانی نمایند، از جریان ترافیک کاسته میشد. البته کثافت وآلودگی هوا را نیز کاهش میداد. برعلاوه از همان روز های اول من در ساحۀ مسابقۀ موترسایکل رانی روی تپه های ریگی علاقمند بودم. من حتی نمیخواستم که موتر سایکل را در سرک را برانم. لذا اینکار را اکنون در این ساحۀ دور افتاده انجام میدهیم نه به خاطر اینست که ما زن ها اجازۀ موترسایکل رانی را نداریم، بلکه علاقۀ خودم است."
این دو مادر و دختر روی تپه های ریگی در خارج تهران میروند به خاطریکه برای ایشان در مرکز ورزشی شهر تهران اجازۀ دخول داده نمیشود.
نورا که تقریباً از سن چهار سالگی به اینسو موترسایکل سواری مینماید، میگوید، او تقریباً این ورزش را ترک گفته بود، به خاطریکه هیچ جایی برای انجام رقابت و مسابقه وجود نداشت.
اما یکجا با حمایت خانواده اش، وی محلی را در خارج تهران که حاوی تپه های ریگی بود ترتیب و آمادۀ موترسایکل رانی نمود، جاییکه اکنون نورا و مادرش شهرزاد میتوانند در آنجا تمرین نمایند.
نکتۀ جالب و شنیدنی اینجاست که آنها درست دوسال قبل توانستند دراولین دور مسابقات موترسایکل رانی روی تپه ها که برای زن ها راه اندازی شده بود، حصه بگیرند.
" مسابقات سال ۲۰۰۹ اولین بازی های رقابتی موترسایکل رانی روی تپه در تاریخ ایران بود که برای زن ها راه اندازی شده بود. فکر میکنم با وجودیکه تعداد کمی از زن ها در آن مسابقه اشتراک نموده بودند اما یک تحول گزاف و عمیقی در تاریخ موترسایکل رانی روی تپه های ریگی بود."
وی میافزاید، واقعاً بسیار جالب بود که همچو مسابقاتی در کشوری مانند ایران راه اندازی میگردد.
با چنین سطح از خود گذری که خانوادۀ نراقی از خود نشان داده اند، مطمئناً آنها در هرگونه مسابقۀ که در روی ریگ و خاک راه اندازی شده باشد اشتراک خواهند کرد.