آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, July 26, 2011

کنار آمدن با چنین اشخاص ناممکن است

                                  


میرویس جان                                                            
پدر جان تو میگی ملا کاکا آدم خوب اس پس چرا او مردمه میکشه؟
ادامه آنرا در سایت همایون بخوانید...

طالبان از زنان نمی توانند حمایت کنند ، آنها برای حقوق ما از موقف ضعیف مذاکره می نمایند

                                                                            


چگونه طالبان می توانند دستاورد های زنان را حفظ کنند؟!
تاریخ انتشار: 4/ 5/ 1390
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان حکومت افغانستان، ایالات متحده آمریکا و سایر قدرتهای خارجی توجه شان را به سوی پایان جنگ در افغانستان معطوف ساخته و این کار نیز معامله با طالبان را دربردارد.
اما این استراتژی شکافی را میان شورای عالی صلح که 9 عضو آن را زنان تشکیل می دهد و رهبران جنبش نو پای زنان افغانستان به وجود آورده است.
محور اساسی بحث این است که در جریان مذاکره با گروه بدنام و ظالم، چگونه می توان پیشرفت های 10 سال را حفظ نمود؟!
ناجیه زیوری، عضو شورای عالی صلح می گوید ما می خواهیم طالبان به حقوق زنان احترام بگذارند و پیشرفتهای به دست آمده ادامه پیدا کند، ما همچنان می خواهیم زنان افغانستان بدانند که ما می توانیم صدای آنها باشیم اما زنان افغانستان به این حرف ها قانع نیستند.
در جمله اعضای مرد شورای عالی صلح که در ماه آکتوبر از طرف حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان تعین گردیده جنگ سالارها و اعضای سابق رژیم طالبان هم شامل هستند. در حالی که اعضای زن شورای عالی صلح، معلمین سابق، فعالین و سیاست مدارانی هستند که خاطره های ترس و وحشت راجع به زندگی در دوران سال های 1996 تا 2001 حاکمیت طالبان دارند.
ناجیه زیوری می گوید ما نادیده گرفته شدیم و صدای ما شنیده نمی شد. اعضای شورای عالی صلح تاکنون چندین بار با مقامات طالبان صحبت کرده اند اما مذاکرات به صورت رسمی آغاز نگردیده است.
یک عضو بلندپایه شورای عالی صلح که از گفتن نامش خود داری نمود، گفته است ما تلاش داریم به یک نقطه ای برسیم تا هر دو طرف روی چارچوب مصالحه بتوانند موافقت کنند.
اعضای زن شورای عالی صلح در مذاکرات ابتدایی شرکت نکردند و این موضوع باعث شده است تا زنان افغانستان ادعا کنند که حضور زنان در شورای عالی صلح محض یک نمایش است.
چنانچه فوزیه کوفی، یک عضو پارلمان افغانستان گفته است طالبان از زنان افغانستان نمی توانند حمایت کنند، آنها برای حقوق من و حقوق دختران من از موقف ضعیف مذاکره می نمایند.
فوزیه کوفی می گوید درست است که بسیاری از زنان از مفکوره مذاکره با طالبان حمایت می کنند اما نه بدون شرط و نمایندگی قابل توجه...
از سویی هم، حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان گفته است که حقوق زنان در روند مذاکرات صلح قربانی نمی شود اما ترکیب غیر متعادل شورای عالی صلح و اولین تجارب اعضای زن درین شورا، شک و تردیدهایی را در مورد این تضمین ها به وجود آورده است.
         حساس ترین زمان برای احقاق حقوق زن در افغانستان فرا رسیده است.