آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, July 24, 2011

نویسنده کتاب: مشعل حریر


.در باره کتاب یک شگفتی گمنام اثر مشعل حریر در صفحات قبلی تحت عنوان پهناایکه گل خواهد کرد مراجعه فرمائید


شهادت یک داکتر زن فعال همراه با دوتن از اعضای خانواده او

                                                       

شهادت یک داکتر زن با پسرش در هنگام تبادله آتش میان نظامیان آیساف و طالبان مسلح

22 . 05 . 1990
 با تاسف عمیق اطلاع یافتیم که: در پي تيراندازي نيروهاي تحت امرامريکا به غيرنظاميان افغان، يک داکترزن ودوعضو ديگر خانواده‌اش کشته شده‌اند.
به گزارش خبرنگار پرس تي‌وي، در پي تيراندازي نيروهاي خارجي به طالبان مسلح در ولايت وردک واقع در شرق افغانستان، سه غيرنظامي افغان از جمله يک داکترعاقله همراه با پسرش و يک عضو ديگر خانواده‌اش کشته شدند.
ساکنان شهر سيدآباد ولايت وردک مي‌افزايند، اين تيراندازي جمعه (31 سرطان) به سوي دکترعاقله حکمت در منطقه زرني اين شهرستان در جاده کابل-قندهار انجام شد.
شاهدالله شاهد سخنگوي والي وردک نيز در گفت‌وگو با خبرنگار پرس تي‌وي در افغانستان، کشته‌ شدن اين داکتر زن را همراه  به پسرش و يک عضو ديگر خانواده‌وي را تاييد کرد و افزود، دراين تيراندازي همسر اين پزشک نيز زخمي شده است.
وي گفت، يک انفجار در مسير حرکت نيروهاي خارجي در محل حادثه روي داد که به دنبال آن تيراندازي نيز ميان نيروهاي خارجي و شورشيان صورت گرفت و بر اثر آن اين پزشک زن و اعضاي خانواده‌اش هدف قرار گرفتند.
وي اظهار داشت که تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است.
بر پايه اين گزارش، عاقله حکمت به عنوان يک داکتر زن متبحر در منطقه شناخته شده بود که در بيمارستان مرکزي ولايت غزني مشغول به کار بود و پس از پايان ساعات کاري نيز خارج از بيمارستان به مداواي بيماران مي‌پرداخت.

داکتر ثریا دلیل زن با پشت کار

                                            

استخدام داکتران زن در دایکندی
یکشنبه   5 . 2 .1390
عزیز خواننده گرانقدر آوای زنان افغان: بتاریخ 13 سرطان سال جاری خبری را تحت عنوان در ولایت دایکندی حتا یک داکتر زن ، جهت رفع پروبلم های ولادی و نسائی زنان وجود ندارد، بدست نشر سپردیم.
امروز صبح مژده خوشی را ، از جانب وزارت صحت عامه به سر پرستی داکتر ثریا دلیل بدست آوردیم که توجهً شما را به خواندن آن معطوف میدارم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان وزارت صحت عامه دو تن از داکتران زن را در ولایت دایکندی به تازگی استخدام نمود و یک تن دیگر از آنان در هفته بعد در آن ولایت نیز استخدام می گردد.
در اعلامیه مطبوعاتی وزارت صحت عامه آمده است که این داکتران زن در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی استخدام شده اند که با آغاز کار و فعالیت آنها، مشکلات زیاد صحی مردم آن ولایت، به خصوص از طبقه اناث رفع خواهد شد.
افزون بر این داکتران زن که جدیدا در ولایت دایکندی استخدام گردیده اند، به تعداد 50 تن نرس و قابله های اناث در مرکز و ولسوالی های آن ولایت طی سالهای اخیر به همکاری موسسات همکار استخدام گردیده اند که اکنون در مراکز صحی آن ولایت عملا ایفای وظیفه می نمایند.
بنا بر آمار رسمی وزارت صحت عامه، از جمله این 50 تن نرس قابله ها، 3 تن آنها در ولسوالی گیتی، 3 تن دیگر در ولسوالی اشترلی و نیز 3 تن دیگر ولسوالی خضر، 12 تن به شمول نرس و قابله های جامعه در ولسوالی میرامور، 13 تن در شهر نیلی مرکز دایکندی، 4 تن در ولسوالی سنگی تخت و 11 تن دیگر آن در ولسوالی شهرستان این ولایت توظیف گردیده اند.
قابل یادآوریست که بر اساس اطلاعات وخت، وزارت صحت عامه اخیرا برای نخستین بار پروگرام تربیوی نرسهای اناث را به سطح جامعه در کشور آغاز نمود که با راه اندازی این پروگرام جدید در مناطق دور دست کشور، دسترسی خانمها و اطفال به خدمات صحی بیشتر می گردد.
گفتنیست که داکتر دلیل، سرپرست وزارت صحت عامه در ماه گذشته سال جاری قراردادی را به ارزش مجموعی 104 میلیون افغانی با دو مسسه همکار (بنیاد آغاخان و
Health Net-TPO) به امضا رسانید که بر مبنای آن این دو موسسه، چهار مکتب تربیه 150 نرس زنانه را در ولایات سمنگان، بامیان، خوست و ننگرهار ایجاد می نمایند تا در مدت 24 ماه آینده، این برنامه را به پایه اکمال برساند.

سان سوچی پس از سپری نمودن 15 سال حبس و نظر بند

                                      
                                           

ملاقات آن سان سوچی با وزیر دولتی
  یکشنبه, 24 جولای 2011
یک مقام برمایی به روز شنبه گفت، قرار است "آن سان سوچی" رهبر طرفدار دموکراسی هفتۀ آینده با یکی از وزرای حکومت جدید آن کشور ملاقات نماید که از پشتیبانی اردو برخوردار است.
آن مقام که از اظهار نامش خودداری نموده گفت قرار است آن سان سوچی با سان سوچی، وزیر کار آن کشور به روز دوشنبه در یکی از مهمان خانه های دولتی ملاقات نماید.
سان سوچی تحت قیادت حکومت قبلی برما مسؤول روابط میان انجمن نظامی و این برندۀ جایزۀ صلح نوبل بود.
آن سان سوچی پس از گذشتاندن ۱۵ سال در زندان و یا نظر بند، در ماه نومبر سال گذشته آزاد شد.