آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, July 21, 2011

ولسوالی های سرپل یک لیسه دخترانه ندارند









موارد خشونت علیه زنان در ولایت سرپل کاهش یافته است
05.01.1390 رادیو آزادی
مسوولان ریاست امور زنان ولایت سرپل می گویند، موارد رفتار نا درست با زنان کاهش یافته است.
در سال گذشتهء خورشید طبق آمار و ارقام ریاست امور زنان سرپل، یک مورد قتل، یک مورد تجاوز جنسی، یک مورد فرار از منزل، 28 مورد لت کوب، 16 مورد عدم پرداخت نفقه و 116 مورد خشونت علیه زنان در این اداره به ثبت رسیده است.
خانم نسیمه آرزو رییس امور زنان ولایت سرپل گفت: 87 مورد آن، خشونت علیه دختران بوده است. خانم آرزو علت عمدهء خشونت های فامیلی را پایین بودن سطح سواد در خانواده ها، عدم دسترسی اکثریت مردم به آگاهی های لازم در زمینه حقوق خانواده ها، فقر اقتصادی و کم توجهی مسوولان محلی به وضعیت اجتماعی زنان عنوان کرد.
بر بنیاد اظهارات خانم آرزو، بد امنی، عدم فعالیت های بسیاری از ارگان های حقوقی در این ولایت، حضور زور مندان و بعد مصافه مرکز از ولسوالی های دور دست، از جمله مشکلاتی است که بسیاری از خشونت های که صورت می گیرد در خفا باقی مانده و قربانیان توان رفتن به محکمه را ندارند.
بی بی گلاب خانم 27 ساله باشنده مرکز سرپل و یکی از قربانیان خشونت که از شوهر دومی اش شکایت داشت و به محکمه شهری سرپل مراجعه نموده بود، چنین گفت:
«از ازدواج اولی ام ده سال سپری شده و از شوهر اولی ام 3 فرزند دارم و شوهر دومی ام با گرفتن زن دوم مرا طلاق داده و با 3 فرزندم از خانه بیرون کرده است.»
مسوولان ریاست امور زنان سرپل در حالی از کاهش خشونت علیه زنان خبر می دهند که هنوز هم شماری زیاد از زنان عقب دروازه های سازمان حقوق بشر و یا هم محکمهء شهری سرپل قطار بسته و خواهان رسیده گی به مشکلات چون خشونت، لت و کوب، طلاق و تجاوز جنسی اند.

گزارشگر: محمدعالم رحمانیار

خشونت های فامیلی رو به تزاید در ولایت هرات

                                              

خودكشي سه زن ، طي يك هفته درهرات
جولای 20, 2011  
بر اساس گزارش ها در جريان هفته اخير دست كم سه زن جوان در شهر هرات خودكشي كرده اند.
عامل اصلي اين واقعات خشونت هاي فاميلي عنوان شده است.سمونوال عبدالروف احمدي سخنگوي پوليس ساحوي زونغرب ميگويد كه شب گذشته خانم جواني به اسم قندي گل در شهر هرات با ريختاندن تيل بالاي بدنش خود را اتش زده است.دكتران گفته اند كه بدن اين زن بيش از هفتاد درصد در اش سوخته است. افرادي كه دچار سوختگي بالا ميشوند اكثرا جان خود را از دست ميدهند.
به گفته منبع همچنان يك زن جوان ديگر كه حدودا 26 سال عمر داشت ، با نوشيدن بيش از حد مواد الكلي جان باخته است.
اين درحاليست كه حدود سه روز قبل نيز يك دختر حدودا 16 ساله در شهر هرات خودش را در داخل اتاق خود حلق آويز كرده و خودكشي كرده بود.
مسوولين امنيتي ميگويند كه تحقيقات انجام شده در مورد اين واقعات نشان ميدهد كه علت خودكشي زنان يادشده خشونت هاي فاميلي و موجوديت اختلافات ميان اعضاي فاميل بوده است.
با اين حال ميتوان گفت كه با توجه به موجوديت و تعدد نهاد هاي مدافع حقوق زنان در هرات ، با انهم خشونت ها عليه اين قشر همچنان ادامه داشته و بي وجهي ارگانهاي عدلي و قضائي در مجازات عاملين از يكسو ، و عدم فعاليت نهاد هاي يادشده در مناطق دور دست از جانب ديگر باعث تداوم بدرفتاري با دختران و زنان  و  تداوم خشونت هاي فاميلي گرديده است.
هرات نیوز