آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, July 19, 2011

حمله آمريكا 7 ميليون عراقي را زير خط فقر برد

                                                 
        
"الوفاء " شهر زنان بيوه در عراق كه پس از حمله آمريكا ايجاد شد

شماره:9004281060 ، 90/04/29 - 00:22
خبرگزاري فارس: شهرك «الوفا» در شمال شرق بغداد يكي از اين شهرك‌هايي‌ است كه بيش از 750 زن بيوه با فرزندانشان دراتاقك‌هاي كانتينري اسكان داده شده‌اند و پس از حمله آمريكا ايجاد شد.به گزارش فارس، شايد هيچ‌كس به درستي نمیداند چه تعداد زن بيوه در عراق زندگي مي‌كنند ولي آنچه كه واضح است وضعيت اسف‌ بار زنان بي‌سرپرست در اين كشور جنگ زده است.  
زنان بيوه بمب ساعتي در جامعه عراق

گزارش‌هاي غير رسمي حاكي از آن است كه پس از اشغال نظامي عراق توسط آمريكا بيش از يك ميليون زن در اين كشور بي سرپرست شده اند، هرچند مسئولان عراقي با ساخت شهرك‌هاي اختصاصي و پرداخت مستمري به زنان بي‌سرپرست تلاش دارند تا بخشي از اين مشكلات را حل كنند ولي اين تنها توانسته بخش كوچكي از مشكلات زنان بيوه را دربر بگيرد.
سميره موسوي از نمايندگان پارلمان عراق با اشاره به اينكه روزانه هزاران نامه از زنان بيوه براي دريافت كمك به دست وي مي‌رسد، تصريح كرد كه دولت از حمايت اين زنان ناتوان است.
موسوي كه رئيسه كميته حقوق بشر مجلس عراق است، اوضاع زنان بي‌سرپرست عراقي را به بمب ساعتي تشبيه كرد و ابراز داشت زنان عراقي در حال مرگ تدريجي هستند.
بنا بر آمار ارائه شده توسط مؤسسه حمايت از زنان بي‌سرپرست عراقي هر زن سرپرست خانواده ماهيانه 50 دلار مستمري دريافت مي‌كند و به ازاي هر فرزند نيز 12 دلار به وي داده مي‌شود ولي بنا بر همين گزارش حداقل 120 هزار زن بي‌سرپرست هستند كه فرزند هم دارد ولي از دريافت چنين كمكي محروم هستند.
"الوفا " شهر زنان بيوه كه در حمايت دولت هستند

از سوي ديگر دولت عراق تلاش دارد با ساخت شهرك‌هايي بيش از پيش از اين زنان حمايت كند، شهرك «الوفا» در شمال شرق بغداد يكي از اين شهرك‌هاست كه بيش از 750 زن بيوه با فرزندانشان دراتاقك‌هاي كانتينري اسكان داده شده‌اند.
نجم‌الدين خديم زني 23 ساله است كه خواهر و شوهرش در حمله نيروهاي آمريكايي به فلوجه در سال 2004 كشته شدند. او با انتقاد از اشغال نظامي كشورش ابراز داشت: در خلال اين سال‌ها حضور آمريكا چيزي جز خونريزي و كشتار براي عراق نداشته است.
وي در ادامه افزود: ما دموكراسي و آزادي نمي‌خواهم ما بازگشت همسرانمان را مي‌خواهيم.
ام حيدر زن 35 ساله‌اي كه دو فرزند به نام‌هاي حيدر 10 ساله و زينب 5 ساله دارد كه همسرش در حمله تروريستي كشته شده نيز چنين مي‌گويد: چادر سياه ما تنها از حجاب نيست بلكه از داغ همسران و فرزندانمان است.
زنان بيوه تنها يكي از نتايج اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي و انگليسي بوده براي مثال اعراق درحال حاضر بيش از 4 ميليون كودك بي سرپرست دارد و حداقل نيمي از مردم عراق زير خط فقر هستند.
آمار مبتلايان به ايدز نيز در عراق قبل از اشغال عددي با 114 مورد بوده ولي امروز بيش از 76 هزار نفر در عراق به ايدز مبتلا شده‌اند و 34 هزار عراقي به اتهام ارتكاب به جرائم مختلف در زندان هستند.
 

برای رسیدن به اقتصاد بهتردر یک کشور،نیاز به سهم گیری مثمری زنان است

                                        

کنفرانس 'بررسی فعالیت های تجارتی و اقتصادی زنان'
در بیشکک برگزار شد

سه شنبه, 19 جولای 2011
کنفرانس استراتیژی ها برای موفقیت که جهت بررسی فعالیت های تجارتی و اقتصادی زنان  در بشکک پایتخت قرغزستان به کار خود آغاز کرده است. در این کنفرانس درمورد فعالیت های اقتصادی زنان و تاثیرات آن در کشور های اسیای میانه و افغانستان بحث می شود.
سفیر جهانی ایالات متحده امریکا در امور زنان، در بیانیه یی در کنفرانس استراتیژی های اقتصادی زنان در آسیای میانه و افغانستان که در بشکک مرکز قرغزستان راه اندازی شده است، به نقاط عمده یی در زمینه فعالیت های اقتصادی و تجارت زنان اشاره کرده است.
میلان ورویر، خطاب به اشتراک کننده های این کنفرانس گفت که هنوز هم زنان در کشورهای مختلف جهان به شمول آسیای میانه با موانعی در زمینه رشد تجارت و فعالیت های اقتصادی رو به رو هستند.
وی به ادامه افزود شما و تعداد زیادی از کسان دیگر مانند شما با موانعی چون دسترسی به بازار، آموزش و تکنالوژی در زمینه آغاز فعالیت های تجارتی و انکشاف آن رو به رو هستید. هلری کلنتن وزیر خارجه امریکا برنامه یی را آغاز کرده است که دسترسی بیشتر زنان را در جهان به تکنالوژی تلیفون های موبایل فراهم می سازد. با امیدواری گفته می توانم که با گردهم آمدن و تبادل تجارب می توان به موانع موجود فایق آمد.
کنفرانس استراتیژی ها برای موفقیت که بشکک اغاز گردیده موضوعات متعدد وابسته به فعالیت های اقتصادی زنان و نقش آنان در جهت پیشرفت اقتصادی کشورها، تمرکز دارد.
در این کنفرانس بسیاری از زنان به شمول تعدادی از زنان افغان اشتراک کرده اند که در زمینه فعالیت های تولیدی و اقتصادی فعالیت می کنند و درعین حال نیاز دارند تا حمایت های ملی و بین المللی را نیز در قبال فعالیت های شان داشته باشند.
خانم ورویر با اشاره به اشتراک زنان افغان در این کنفرانس و فعالیت های تجارتی زنان در افغانستان چنین گفت بسیار خوشحال هستم که خواهرانی از افغانستان نیز در این جا حضور دارند، زیرا آنان برای تولید و خودکفایی تلاشهای انجام می دهند، هفته گذشته من با مالک شرکت تولید توپ های فوتبال در افغانستان دیدار کردم ، در این شرکت توپ های باکیفیت فوتبال ساخته می شود و صد ها تن از زنان نیز توسط این شرکت استخدام شده اند، این نمونه یی از فعالیت های است که می تواند برای بهتر شدن اقتصاد کشور کمک کند.
زنان اشتراک کننده در این کنفرانس درجریان سه روز بحث های که دارند ضمن تبادل تجارب در زمینه های پیشبرد فعالیت های تولیدی و تجارتی، راه های را نیز جستجو می کنند تا با استفاده از آن شیوه های تازه و بهتر برای فعالیت های زنان تجارت پیشه و مولد ایجاد شود و این چیزی است که سفیر جهانی امریکا در امور زنان نیز به ان اشاره می کند و می گوید که نیاز است برای انجام دادن فعالیت های بیشتر، به فراهم شدن زمینه ها آموزش های مساوی به زنان و دختران نیاز است.
او می گوید برای رسیدن به اقتصاد بهتر دریک کشور نیاز است تا زنان و دختران به طور مساوی آموزش دیده و موثریت کاری در مارکیت های محلی ، ساحوی و ملی خود داشته باشند. شما نیز درمورد اطلاع دارید که هلری کلنتن در مورد حق مساوی زنان و اشتراک آنان صحبت کرده است.
کنفرانس استراتیژی ها برای موفقیت درحالی در پایتخت قرغزستان برگزار گردیده است که زنان در کشور های آسیای میانه و افغانستان به حمایت های بیشتر در زمینه تقویت فعالیت های اقتصادی و تولیدی شان نیاز دارند.
درعین حال نیاز است تا برای این عده از زنان زمینه های دسترسی به قرضه ها و تکنالوژی نیز مساعد گردد. ایالات متحده امریکا ، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و برخی از سازمان ها و ادارات دیگر در جهان تعهد کرده اند که در فراهم آوری این امکانات به تلاشهای خود ادامه می دهند.
صدای امریکا