آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, July 17, 2011

زنان از لحاظ امکانات فرهنگی در مضیقه قرار دارند

                                                             

کتابخانه ای مخصوص زنان در غزنی

پاک نیا-  غزنی ، بست باستان 23 سرطان 1390
کتابخانه ای مخصوص زنان در مرکز فرهنگی شورای امور زنان غزنی افتتاح گردید.
شکریه ولی رئیس اداره امور زنان غزنی،  در مراسم افتتاحیه این مرکز فرهنگی گفت، تمامی کتاب های موجود در این کتابخانه  حدود 1400 جلد می باشد که شامل موضوعات مختلف در بخش های تاریخی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی است.
او افزود، هزینه ی این پروژه به شمول بعضی لوازم کتابخانه، در حدود هفت هزار دالر آمریکایی می باشد که از سوی دفتر موسسه "یونما" که در شهرگردیز موقعیت دارد، پرداخت شده است.
رئیس امور زنان غزنی تاکید کرد: "خانم های باسواد غزنی می توانند از این کتابخانه جهت مطالعه و تحقیق استفاده نمایند و هم می توانند کتاب ها را به صورت امانتی به خانه برده و آن را مطالعه کنند." 
محمد علی احمدی معاون والی غزنی ایجاد این کتابخانه را برای زنان با سواد شهر غزنی، به عنوان یک  ضرورت مبرم یاد کرده  گفت: " زنان بیشتر از دیگر اقشار جامعه از نظر امکانات فرهنگی در مضیقه قرار دارند. "
افتتاح کتابخانه برای زنان در شهر غزنی در حالی صورت می گیرد که دختران برای درس خواندن در این ولایت با مشکل مواجه اند و در بیش از 14 ولسوالی غزنی مکاتب دختران با چالش های جدی چون خطر به آتش کشیده شدن ،  روبه رو می باشند.

بازداشت شخصیت های فرهنگی در سوریه

                                        

هنرمندان گان و نویسندگان درمحاصره نیرو های امنیتی
می سکاف بازیگر زن سوری که اخیرا از بازداشت نیروهای امنیتی سوریه آزاد شده است روزیکشنبه 17-7-2011 اعلام کرد هرگونه تهدیدی که زندگيش را به خطر اندازد ، برعهده دولت بشار اسد خواهد بود.
این هنرپیشه محبوب سوری روز جمعه به همراه جمعی از هنرمندان آن کشور بعنوان همبستگی با خواسته های جوانان دست به یک اعتراض مسالمت آمیز زد .
نیروهای لباس شخصی سوریه دقایقی پس از شروع تظاهرات در محل حاضر شدند وبه ضرب وشتم حاضران ونیز بازداشت می سکاف و دیگر هنرمندان و نویسندگان شرکت کننده در این تجمع پرداختند.

سكاف در تماسی تلفنی با تلویزیون العربیه گفت : " نگران به خطر افتادن جان دیگر هنرمندان معترض هستم."
هنرپیشه سوری تأکید کرد كه در هنگام دستگیری وباز جویی مورد ضرب وشتم واهانت نیروهای امنیتی قرار گرفته است.
اعتراض روز چهارشنبه را برای پایان دادن به سرکوبی معترضان و همچنین آزادی همه زندانیان سیاسی برگزار کرده بودند .
سکاف در مورد وضع کنونی خود و دیگر هنرمندان سور ی گفت : "ما هم اكنون در منطقه ای در دمشق در محاصره نیروهای لباس شخصی هوادار بشار اسد يا همان "شبیحه" قرار گرفته ایم ."
نیروهایی شبه نظامی سوريه که با لباس های شخصی اقدام به سرکوب معترضان می کنند در این کشور به نام "شبیحه" معروف هستند.
وی گفت:" تمام آنهایی که در دمشق بازداشت شدند اهل سوريه هستند وبر خلالف تبليغات نظام هیچ گونه ارتباطی با خارج ندارند."
سكاف در رابطه با نحوه بازداشت خود و دیگر هنرمندان سوری گفت: " نیروهای امنیتی با ضرب وشتم وبی احترامی به زنان ومردان به بازداشت حاضران پرداختند ، واز توهین به هنرمندان ودیگر بازداشت شدگان دریغ نمی کردند."
او در ادامه افزود :"من به همراه جمعی از هنرمندان و روشنفکران بصورت مسالمت آمیزاعتراض کرده بودم اما با عکس العمل خشونت آمیز نیروهای امنیتی روبرو شدیم."
اين هنرپیشه معترض سوری افزود : "آنها به بهانه اینکه ما بدون مجوز در تظاهرات شرکت کردیم ما را بازداشت وبعد از اهانت وضرب وشتم ما را رها کردند اما اکنون ما بوسیله" شبیبه" های مسلح محاصره هستیم."