آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, July 11, 2011

ایندیرا گاندی یکی از برجسته ترین زنان آسیا

                                                     
                                                              
                     ایندیرا پریا دار شینی گاندی صدر اعظم سابق هند
شیرین نظیری

ایندیراگاندی صدراعظم هند در 19 نوامبر سال 1917 میلادی در یک فامیل سیاسی دیده به جهان گشود ، پدرش جواهر لعل نهرو رهبر استقلال و صدراعظم سابق هند و مادرش کامله نیرو بود. پدر ایندیراگاندی جواهر لعل نهرو در جنبش های استقلال طلبانهً هند ، یک شخصیت شناخته شده و مهم بود و پس از کسب استقلال ، اولین صدراعظم هند گردید.
ایندیراگاندی زمانیکه مکتب را در هند به اتمام رسانید جهت ادامه تحصیلات عالی به لندن مهاجرت کرد ودردانشگاه اوکس فورد جهت سپری نمودن امتحان شمولیت، اشتراک نمود.
ولی در امتحان موفق نشد و مدتی در آنجا ماند و در مکتب بد منتون در ناحیه بریس تول شامل گردید. گاندی در ایام اقامت خود در لندن ، فیروز" فروزه " گاندی را ملاقات کرد. فیروز گاندی یکی از فعالان سیاسی کشور هند بود اوعلی الرغم ارتباط نزدیک خانواده گی با ماهاتما گاندی و خانواده او، هیچ نسبت خونی و خویشاوندی با این خانواده نداشت.  فیروز گاندی« فروزه » درین اثنا محصل رشته اقتصاد در لندن بود هردو درلندن با هم آشنا شدند و پیمان ازدواج بستند و درجریان سال 1942 میلادی ازدواج نمودند.
 میرمن ایندیرا گاندی بعد از ختم تحصیلات دوباره به وطن عودت کرد و درجنبش استقلال خواهی سهم فعال گرفت و درعین زمان به صفت سکرتر شخصی پدرش که در آن زمان صدراعظم هند بود ایفای وظیفه نمود. بعد از در گذشت پدرش در سال 1964 ، کامرجی ، ایندیرا گاندی را به صفت صدراعظم هند انتصاب نمود. زیرا من شستری دفعتاً در گذشت. درین وقت اندرا گاندی از خود لیاقت و شایسته گی نشان داد. زیرا او درجریان کار با پدرش تجارب و اندوخته های زیاد بدست آورده بود. خود را کاندید پست صدراعظمی نمود و از آنجائیکه درمیان مردم ازباورو اعتماد خاص برخورداربود. در نتیجه درانتخابات برنده شد. او برای نخست سیاست اقتصادی جناح چپی را در معرض اجرا قرار داد و باعث ارتقا و بارور شدن زراعت در کشورش گردید. گاندی درایام صدارت خود در جنگ با پاکستان با قاطیعت عمل کرد و استقلال مردم بنگله دیش را در سال 1975 حمایت نموده و آنرا به رسمیت شناخت.
  ایندیرا گاندی در 31 اکتوبر 1984 در اثر یک عمل ترورستی دردهلی جدید کشته شد. ایندیراگاندی دارای دو فرزند تحت نام های راجیف گاندی و سنجی گاندی بود. فیروز در سپتمبر 1960 در اثر سکته قلبی دنیا را وداع گفت وبعد از چندی راجیف گاندی نیزشهید شد.  ایندیرا گاندی در طی دو دوره از 24 جنوری 1966 الی 24 مارچ 1977 و از 14 جنوری 1980 میلادی الی 31 اکتوبر 1984 از پر قدرت ترین زنان جهان بود. در سال1966 حزب کانگرس ملی هند انشعاب کرد و به دو قسمت تقسیم شد قسمت سوسیالست آن را ایندیرا گاندی رهبری کرد و قسمت محافظه کار آنرا مورارجی دسیل بعهده گرفت.
یکی از پر جنجال ترین فعالیت های ایندیرا گاندی ، کنترول جمعیت هند از راه کاهش میزان بار آوری در کشور هند بود. ایندیراگاندی صدراعظم هند ، سیاست مدار و یکی از برجسته ترین و بحث برانگیز ترین رهبران هند است که خدمت قابل توجه را به کشورش انجام داده و سنگ بناء زراعت و
صنعت را طبق سیستم اقتصاد موًثر به نفع مردم خود گذاشت و کشورش را به شاهراه ترقی و تعالی رسانید.
                              روحش شاد و خاطره اش جاویدانی باد.