آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, June 27, 2011

یولیا صدراعظم سابق اوکراین از خود دفاع می نماید

                    نخست‌وزیر سابق اوکراین به اتهام سوءاستفاده از قدرت محاکمه شد
اگر خانم تیموشنکو مجرم شناخته شود، نخواهد توانست در انتخابات آتی پارلمانی و ریاست جمهوری اوکراین نامزد شودیولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین در ارتباط با اتهامات مربوط به سوءاستفاده از قدرت در زمان نخست وزیری، به دادگاه رفته است. خانم تیموشنکو که از چهره‌های شاخص انقلاب نارنجی اوکراین در سال ۲۰۰۴ میلادی به شمار می‌رود، متهم شده است که در سال ۲۰۰۹ میلادی از محدوده اختیارات خود فراتر رفته است و در شرایطی که روسیه برای مدتی عرضه گاز طبیعی به اوکراین را متوقف کرده بود، یک قرارداد گازی با این کشور امضا کرده است.
که این قرارداد گازی با روسیه باعث شد اوکراین منابع مالی قابل توجهی را از دست بدهد.
خانم تیموشنکو اتهاماتی را که علیه‌اش مطرح شده است، رد کرده و طرح آنها را نوعی انتقام از سوی ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور کنونی اوکراین خوانده است.
خانم تیموشکنو رقیب ویکتور یانوکویچ در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۰ میلادی بود و تنها با اختلاف کمی، ریاست جمهوری را به او واگذار کرد.
خانم تیموشنکو از دادگاه حقوق بشر اروپا خواسته است تا بررسی کند که آیا طرح اتهامات علیه او، انگیزه‌های سیاسی داشته است یا نه.
"نمایش بیخود و خنده‌دار"
حدود یک هزار نفر از هواداران خانم تیموشنکو در محوطه بیرون دادگاه محل محاکمه او در کیف، پایتخت اوکراین، و در محاصره نیروهای پلیس جمع شده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم تیموشنکو به قاضی دادگاه گفته است که "این، یک نمایش بیخود و خنده‌دار است نه محضر دادگاه."
بازرسان پرونده خانم تیموشنکو می‌گویند که "او با امضای قراردادی ۱۰ ساله برای خرید گاز طبیعی از روسیه به قیمتی بسیار بالا و ویرانگر برای اقتصاد اوکراین موافقت کرده است."
آنها همچنین می‌گویند که خانم تیموشنکو برای امضای این قرارداد، تأیید هیأت دولت را نگرفته بوده است.
این اولین باری نیست که اتهاماتی علیه نخست وزیر سابق اوکراین مطرح می‌شود.
در ماه دسامبر خانم تیموشنکو متهم شد که مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو را که دولت اوکراین در سال ۲۰۰۹ میلادی و از محل فروش سهمیه تولید گازهای گلخانه‌ای این کشور دریافت کرده بود، به طور غیرقانونی جابه‌جا کرده است.
مقامات رسمی دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اتهاماتی را که علیه خانم تیموشنکو و تعدادی از متحدانش مطرح می‌شوند، محکوم کرده‌اند.
در پرونده خانم تیموشنکو درخواست ۷ تا ۱۰ سال زندان برای او مطرح شده است و در صورتی که او مجرم شناخته شود، نخواهد توانست در انتخابات پارلمانی اوکراین در اکتبر ۲۰۱۲ میلادی و نیز در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت کند.
بی بی سی

چهار فلم مستند از افغانستان در جشنواره شهر باز لندن

دختران جوانیکه درین رشته تخصص و علاقه مندی دارند ، باید سینمای کشوررا مساعدت نمایند


            حضور بازیگر زن در سینمای افغانستان کمرنگ شده     
  شهباز ایرج دوشنبه 27 ژوئن 2011
سینماگران افغان برای یافتن بازیگر نقش زن دچار مشکل اند، معمولا در افغانستان بستگان مردان بازیگر به خود می بالند اما بستگان زنان بازیگر احساس شرم می کنند.
در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ موسسه تولید فیلم و سریال در افغانستان مشغول فعالیت اند اما شمار نقش آفرینان زن در تولیدات سینمایی تنها ۲۵ نفر اعلام شده است.
این در حالی است که تعداد بازیگران مرد بیشتر از ۵۰۰ تن است.
حکایت کمرنگ بودن نقش زنان در عرصه سینمای افغانستان، به همان سال هایی بر می گردد که نخستین فیلم های افغانی ساخته شدند.
امروزه سینماگران مجبور اند بازیگران زن از کشورهایی مانند هند، پاکستان و تاجیکستان را دعوت به همکاری کنند و از آنها بخواهند تا در هیات یک زن ایران ظاهر شوند.
این کار در بسیاری موارد به دلیل گویش و آگاهی نداشتن کافی زنان بازیگر غیر افغان از وضعیت زنان افغانستان، مشکلات، نیازها و در یک کلام نقش مورد نظر در فیلم به خوبی تصویر نشود و کارگردان ها مجبور شوند برای آماده کردن زنان هنرپیشه هندی، تاجیکی و یا هم پاکستانی زحمات و مشکلات بیشتری را تحمل کنند.
چرا چنین است، چه چیزی باعث غیبت زنان در سینما شده است؟
رویا سادات فیلمساز افغان می گوید در جامعه درک نادرستی از سینما وجود داشته است به گونه ای که خانواده ها حاضر نمی شوند به دختران شان اجازه ظاهر شدن در صحنه هایی مانند باردار شدن و همسر کسی بودن را بدهند.
در نتیجه چنین وضعی سیمای اصلی زنانی در پشت پرده های سینما پنهان مانده که نیمی از جامعه را تشکیل داده اند و تلاش های زیادی برای بهتر کردن چهره آنان در یک دهه گذشته در جریان بوده است.
خانم سادات می گوید این زنان نیستند که در مورد حضور خود در سینما تصمیم می گیرند بلکه به جای آنان مردان خانواده تصمیم می گیرند.