آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, June 19, 2011

زن پر قدرت در آسیا




شیخ حسینه صدر اعظم بنگله دیش

شیرین نظیری

شیخ حسینه بتاریخ 28 سپتمبر 1947 در تونگی پاراء ای بنگله دیش زاده شد. حسینه دختر بزرگ شیخ موجی بور رحمان ، اولین رییس جمهور بنگله دیش است و مادرش بیگم فضیله تونیسه ، زن بسیار مهربان و مورد احترام در میان توده های وسیع سرزمین ، بنگله دیش بود.
شیخ حسینه در سال 1968 میلادی با یک مرد عالم ، دانشمند و متخصص علوم طبیعی به اسم واجد میا ازدواج نمود و ثمرهً ازدواج شان یک دختر به اسم سیما واجد و پسرش به اسم سجیب واجد  است
.
بعد از ازدواج ، شیخ حسینه تحصیلات خود را در دانشگاه داکه به پایه اکمال رسانید ، نامبرده در جریان تحصیل در گردهمائی ها و میتینگ های دانش آموزان سهم فعال میگرفت و اهداف حزب را در میان آنها منتشر می ساخت. گفته می شود که حزب عوامی لیگ که رهبری آنرا بعداً ، شیخ حسینه عهده دار شد. قدیمی ترین حزب بنگله دیش محسوب می شود. این حزب در سال 1948 تاسیس شده است این زمانی است که بنگله دیش بنام پاکستان شرقی یاد می شد و هنوز موفق به کسب استقلال نشده بود، حسینه در نتیجه فعالیت های سیاسی وهم چنان تجربه کافی از خانواده و محیط دانشگاهی خود کسب نمود و به صفت نماینده دانش آموزان انتخاب گردید.
شیخ حسینه در سال 1981 میلادی که هنوز در تبعید قرار داشت به اتفاق آرا به ریاست حزب انتخاب شد و بعد از شش سال تبعید بتاریخ 17 می 1981 به خانه برگشت و مورد استقبال ملیون ها نفر از هم وطنانش قرار گرفت.
 حسینه خطاب به مردم خود نموده گفت:
که من سوگند یاد می نمایم که به خاطر دموکراسی که حق هر یک از مردمان ما درین سر زمین است، مبارزه نمایم. گرچه که زندگی من در تهدید است. ولی من به سعی و کوشش فراوان خود ادامه میدهم و لحظهً آرام نه می نشینم تا مردم خود را خندان ببینم. من به شما وعده میدهم که تا زمان مرگ به شما خدمت نمایم.
حسینه 63 ساله از جناح حزب عوامی لیگ چپ میانه است. که بیشتر از اعضای این سیاستمدار از جمله مادر، سه برادر و پدر وی موجیبور رحمان که در آن زمان رییس جمهور بود و تلاش های زیادی برای کسب استقلال پاکستان در سال 1971 نموده بودند، در جریان کودتای 1975 کشته شدند و تنها شیخ حسینه واجد و خواهرش در آلمان بودند و از مرگ حتمی نجات یافتند. حسینه واجد در ماه مارچ 2004 از یک سوً قصد که در جریان راه پیمایی سیاسی صورت گرفت، جان به سلامت برد.  درجریان این سو قصد که با پرتاب نارنجک انجام گرفت 20 تن از هواخواهان وی کشته شدند و در جریان فرار ازین حادثه بار دیگر با فیر مرگبار مواجه شد ولی خوشبختانه تیر به هدف اثابت نکرد و حسینه واجد ، این بار نیز نجات یافت.

 حزب عوامی لیگ و متحدان آن بار دوم موفق شدند که ۲۵۸ کرسی ازمجموع ۳۰۰ کرسی مجلس بنگلادش را بدست آورند و بدین ترتیب شیخ حسینه واجد به عنوان رهبر این حزب به مقام نخست وزیری بنگلادش راه پیدا کرد و
بحیث صدر اعظم آن کشور بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ خدمت کرد.
 حزب عوامی لیگ که شیخ حسینه رهبری آن را عهده دار است، قدیمی ترین حزب بنگلادش محسوب می‌شود و در سال ۱۹۴۸ زمانی که بنگلادش پیش از استقلال از پاکستان با نام پاکستان شرقی شناخته می‌شد، تاسیس شده است. گفته می‌شود این حزب در سیاست خارجی از هند حمایت می‌کند.     در 29 دسامبر  2008 شیخ حسینه در جریان یک کنفرانس خبری انتخاب مجدد خود را از جانب حزب خود اعلام نمود.
شیخ حسینه کاندید به انتخابات شد ودر نتیجه حزب اوباردیگر به کرسی صدر اعظمی تکیه زد و از 330 کرسی 300 آنرا بدست آورد و به عنوان صدر اعظم بنگله دیش انتخاب شد ودر هفت سال آینده حزب عوام لیگ قدرت را بدست گرفت.
ایاج الدین احمد، رئیس جمهور بنگلادیش، مراسم تحلیف خانم حسینه را در قصر ریاست جمهوری در داکه پایتخت آنکشور انجام داد. 
قبل ازین رویداد یک حکومت تحت حمایت قوای نظامی از سال ۲۰۰۷ بدین سو بخاطر ختم ماه ها خشونت بین طرفداران حزب عوامی لیگ خانم حسینه و حزب بیگم خالده ضیا، رقیب او، حکمروایی بنگلادیش را در دست گرفته بود.
ناظرین بین المللی این انتخابات را آزاد و عادلانه اعلام کردند.
نباید نا گفته گذاشت که پست صدر اعظم دارای قدرت مند ترین مقام اجرائی در بنگله دیش است.




پدر گرانقدر! روزت مبارک