آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 16, 2011

مسموم شدن کودکان در مکتب های دخترانه

 

         ابتلای دختران دانش‌آموز بامیان به یک بیماری ناشناخته

به روز شده:  10:02 گرينويچ - 12 ژوئن 2011 - 22 خرداد 1390

دهها دختر دانش آموز در ولایت بامیان در مرکز افغانستان به نوعی بیماری ناشناخته مبتلا شده اند.

دکتر حسین خلیلی، رئیس بیمارستان ولسوالی (شهرستان) پنجاب به بی بی سی گفت که این دختران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته (۱۷ و ۱۸ جوزا/خرداد) به این بیماری مبتلا شدند.

به گفته او، دانش آموزان مکتب (مدرسه) دخترانه پنجاب با ورود به داخل کلاسهای درسی دچار سرگیجه و ناراحتی شدید شدند و در چند روز اخیر آنها در این بیمارستان تحت درمان بوده اند.

آقای خلیلی افزود که در حال حاضر (یکشنبه، ۲۲ جوزا) ۴۶ تن از دانش آموزان بیمار در بیمارستان پنجاب بستری هستند، اما شمار همه دانش آموزانی که مسموم شده اند، بیشتر از این است. به گفته او، تا حال تلاشها برای تشخیص بیماری آنها به نتیجه نرسیده است.

فریبا ضیایی، یکی از دانش آموزان بستری در پنجاب در مورد نشانه های بیماری خود به بی بی سی گفت: "به صورت وقفه ای حمله می آید و زمانی که حمله می آید، تمام بدنم می لرزد، نفسم تنگ می شود، سرم درد می کند و گریه می کنم."

بهناز اکبری دیگر دانش آموز بستری در بیمارستان پنجاب گفت که بیماری او هم مشابه بیماری فریبا ضیایی است.

حسین خلیلی، رئیس بیمارستان پنجاب گفت که دانش آموزان بیمار در وقت شب نسبتا خوب هستند، اما با طلوع آفتاب وضعیت آنها بد می شود و تا غروب با حمله های پی هم مواجه می شوند.

نگرانی و ترس در میان دانش آموزان دختر در پنجاب افزایش یافته است.

او گفت: "در بعضی بیماران حمله دو ساعت، در بعضی تا چهار ساعت و در بعضی دیگر هم تا نیم ساعت ادامه می یابد. بر بیماران حمله شدید درد می آید که با گریه و اشک ریزی همراه است. اخیرا اشک ریزی بیماران کم شده، اما بیشتر گریه می کنند."

کارگر نوراوغلی، سخنگوی وزارت صحت (بهداشت) افغانستان به بی بی سی گفت که در چند روز اخیر نمونه های متعدد خون از دانش آموزان پنجابی گرفته شده و تحقیقات آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری آنها جریان دارد.

آقای نوراوغلی گفت: "ما در بامیان و حتی کابل آزمایشگاههای مجهز و پیشرفته نداریم که بتواند تشخیص دهد که دلیل این بیماری چه بوده است. ما از گروه بازسازی ولایتی (پی آر تی) بامیان کمک خواسته ایم و آنها نمونه گیری کرده و آن را به قندهار فرستاده اند که در آن جا بیمارستان مجهزی دارند."

سخنگوی وزارت صحت افزود که نشانه های بیماری دانش آموزان پنجابی نشان می دهد که بیماری آنها با موارد مشابه در چندین مدرسه دخترانه مناطق دیگر افغانستان شباهت دارد.

در چند سال اخیر دانش آموزان مدارس دخترانه در چند ولایت افغانستان و از جمله کابل، پروان، غزنی، کاپیسا و قندوز به صورت گروهی و همزمان مانند دانش آموزان مدرسه دخترانه پنجاب بیمار شده اند.

آقای نوراوغلی گفت که دخترانی که در گذشته با این نوع بیماری مبتلا شده بوده اند، تا بیش از یک ماه بیمار بوده اما در نهایت بهبود یافته اند.

وزارت صحت افغانستان در گذشته هم تحقیقاتی را در آزمایشگاههای داخل این کشور برای تشخیص بیماری دانش آموزان انجام داده، اما نتوانسته است که دلیل اصلی آن را دریابد.

دانش آموزان دختر در افغانستان در مقایسه با دانش آموزان پسر، با مشکلات بیشتری رو به رو هستند.

هر چند هنوز هیچ موادی که باعث بیماری این دانش آموزان شده، در مدارس دخترانه به دست نیامده و هیچ فردی هم به اتهام دست داشتن در پخش مواد مشکوک در مدارس بازداشت نشده است، اما بدگمانی ها به طور گسترده ای در مورد دست داشتن گروه طالبان در چنین موارد وجود دارد.

طالبان اما مسئولیت حمله با مواد سمی به دختران دانش آموز را به دوش نگرفته اند.

طالبان با آموزش دختران در مدارس عمومی به شدت مخالفند و تا حال همه موارد بیماری گروهی در میان دانش آموزان هم تنها در مدارس دخترانه دیده شده است. این دانش آموزان هم پس از ورود به کلاس ها بیمار شده اند و بیماری آنها هم مشابه به هم بوده است.

در سالهای اخیر وزارت معارف (آموزش و پرورش) برای تامین امنیت مدارس در سراسر افغانستان برنامه هایی را به راه انداخته است.

عبدالصبو غفرانی، سخنگوی این وزارت گفت که یکی از این برنامه ها، جلب حمایت و همکاری مردم از طریق شوراهای حمایت از معارف در مناطق روستایی است. استخدام نگهبان شبانه هم به گفته او، برای محافظت از مدارس صورت گرفته است.

بسیاری به این نظر هستند که افرادی هستند که شبانه وارد کلاسهای درس مدارس دخترانه می شوند و هوای این کلاس ها را با مواد "سمی" آلوده می کنند.

فریبا ضیایی، دانش آموز مدرسه دخترانه پنجاب گفت: "از خانه حرکت کردم، کاملا خوب و سر حال بودم. وقتی که وارد کلاس شدم، بویی مشابه بوی گاز احساس کردم. اما شیشه های کلاس ما شکسته است، (اگر گاز می بود)، چطور گاز در کلاسی که هوا در آن جریان داشته، وجود داشته باشد؟"

دانش آموزان پنجابی در این ساختمان با گاز سمی مواجه شدند.

بهناز اکبری هم گفت: "وقتی که به کلاس رفتم، چیزی مانند بوی گاز احساس کردم و سرم گیج شد، از چشمها و بینی ام آب می رفت، همانجا بیهوش شدم و دیگر نفهمیدم. وقتی که به هوش آمدم، دیدم در بیمارستان هستم."

این نخستین بار است که دانش آموزان دختر در ولایت بامیان با "حمله با گاز سمی" مواجه می شوند.

این وضعیت باعث نگرانی هایی در میان مردم منطقه پنجاب شده است و پدران و مادران بسیاری از دانش آموزان ترجیح داده اند که دختران آنها به مدارس نروند.

اسحاق عسکریار به بی بی سی گفت که دست کم در مرکز ولسوالی پنجاب از روز پنجشنبه گذشته به این سو دیگر دختران دانش آموز به کلاسهای درس نرفته اند، هر چند به گفته او، مردم مایل نیستند که مدارس دخترانه بسته بمانند