آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, June 13, 2011

نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان و ایران

 

صنایع دستی افغان و ایران به نمایش گذاشته شد

گزارشگر: خالده خیر خواه 

ادیتور : فیض الله وارسته کابل 23 جوزای 1390 
وزارت امور زنان به پیشواز از روز مادر و هفتۀ دوستی زنان افغان و ایران نمایشگاه صنایع دستی زنان دو کشور را امروز در کابل دایر نمود.
پوهاند دکتور حسن بانو غضنفر سرپرست وزارت امور زنان کشور بهنگام برگذاری این نمایشگاه صنایع دستی زنان ایران وافغان به روز دو شنبه به رسان ها گفت :
"هرنوع مفاهمه یی که میان دوکشور صورت میگیرد بر تقویت دوستی آنان میافزاید "
وی ا فزود که در این نمایشگاه زنان صنعتگر از مرکز وولایت کشور وهمچنان از کشور ایران بهترین صنایع دستی و فرا آورده های اقتصادی خویش را به نمایش گذاشته اند .
خانم غضنفر گفت :" سالانه 40 الی پنجاه نمایشگاه در مرکز وولایات کشور جهت بازار یابی صنایع دستی که زنان تهیه میدارند به نمایش گذ اشته میشود که از یک سو محصولات آنان فروخته وتشویق میشوندو از سوی دیگر فرمایشات که از سوی خریدار خارجی صورت میگرد آنان میتوانند که بار دیگر همان را که خواست خریدار است آماده وترتیب دهند "
فدا حسین مالکی سفیر ایران در افغانستان نیز در سخنرانی اش گفت :" باوجود این همه پیچیده گی ها ومشکلات که میان این دو کشور وجود دارد اما بازهم از نظر فرهنگی در سطح فوق العاده بالایی قرار داشته است که حضور وزرای زیربط در تحرکات مثبت واقدامات که میکنند میان دو کشور موثر وکاملا چشم گیر میباشد ."
وی افزود که آنان جلسات را دررابطه به اشتغال زنان به ویژه زنان معیوب ومعلول در بخش های حرفه وفنی با وزارت کار وامور اجتماعی داشته اند تا بتوانند به طور صادقانه ومخلصانه از تجارب خود برای زنان افغان آموزش دهند .
صدیقی حجازی مدیر عمومی زنان سازمان فرهنگ ایران درارتباطات اسلامی گفت " سابقۀ دوستی میان دو کشور خیلی دیرینه است نسبت به تبادلات فرهنگی وتولیدات فرهنگی این کار جدیدی نیست ا ما در این عرصه احساس کردیم که با برگذاری هفته دوستی یک گام در جهت تقویت این موضوع میتوانیم برداریم ."
همچنان آثار که اززنان افغان وایران در این جا به نمایش گذاشته میشود نمیتواند که گویای تمام توانمندی های آنان باشد بل نمونۀ کوچکی از آن توانمندی ها بوده که امید است در فرصت های دیگر بتوانیم تمامی این توانمندی و ظرفیت ها را به نمایش بگذاریم .
وی مهم ترین ومستحکم ترین روابط را روابط فرهنگی میان این دو کشور دانسته و افزود که ،اگر روابط فرهنگی برقرار باشد میتوانیم که مطمین باشیم که حتی در حوزۀ سیاست اقتصادو هم سایر موارد از روابط مستحکم برخوردار خواهیم بود .
وی گفت :" باتوجه به اشتراکات عمیق فرهنگی ایران وافغانستان ما تلاش داریم که برنامه های را که تقویت میکند وبرنامه هفته دوستی را درآِینده میزبان آن ایران باشد تا زنان ایرانی بیشتر در مورد صنایع افغانی آشنایی حاصل نمایند "
دردانه یکتن از خانم ها در مورد به خبرنگار آژانس خبری وخت گفت :" مدت سه سال میشود که در عرصه خامک دوزی ،موره بافی ،کورشنیل بافی و سرانه چادر بافی کار میکنم که اکثرآ موادش را خود ما خریداری میکنیم وبعد در بازار به فروش میرسانیم "
وی افزود که کار یک یخن در مدت سه الی چهار ماه تکمیل میگردد زمانی که میفروشیم بسیا ر به پول ناچیز از ما خریداری میشود وبعضی وقت همان موسسه ویا قرارداد ی های که خریدار ی میکنند دو الی سه ما بعد پول ما را میدهند که این راه خدا نیست که زحمت را ما ببینیم و مزد اش را دیگران بیگیرد.
گل بهار حیاتی یکتن از خانم های صنعت پیشه ایران نیز افزود:" اولین بار است که د رافغانستان آمده ام وبسیار خوشحال ام که کشور افغانستان وایران فرهنگ مشترک داشته ودوست میباشند وامید است همچو نمایشگاه بیشتر دایر گردد تا زنان هر دوکشور بتوانند که از تجارب یک دیگر استفاده خوبی نمایند ".
وی افزود که دایر نمودن این نمایشگاه باعث ارتقای فرهنگی وهنری میشود وهمچنان من میخواهم که زنان هنر پیشه را از این کار خود آموزش دهم که خیلی دشوار است تابلو های که توسط پارچه ها ی تکۀ رنگا رنگ تهیه وترتیب میشود میسازم.
گفتنیست که این نمایشگاه شامل یکصد غرفه است که دوازده غرفه آن مربوط ایران ومتباقی مر بوط افغانستان میبا شد که از تاریخ 22 جوزا به بعد مدت یک هفته از ساعت 9 صبح الی 3 پس ازظهر دراین وزارت بروی علاقمندان باز خواهد بود.

در هر دقیقه یک مادر در افغانستان جان می دهد

افغانستان بالاترین آمار مرگ ومیر مادران را در جهان دارد

دوشنبه, 13 جون 2011 00:00

الیاس کاتب

مقامات وزرات صحت عامه  میگویند که هم اکنون افغانستان بلندترین رقم مرگ ومیرمادران را دردنیا به خود اختصاص داده است.

به گزارش آژانس خبری روز ؛ ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت  که امروز به پیشواز روز ملی " مادر مصوون " صحبت میکرد ، میزان مرگ ومیرمادران را به موجب بیماری های  مختلف ؛  19 هزارتن درسال اعلام کرد.

سرپرست وزارت صحت اظهارداشت:« تنها ازهرصد هزارمادر؛ 14 هزارتن آن براثراختلالات حاملگی ودوره بعد ازولادت جان شان را ازدست می دهند».

وی ؛ حفاظت صحت مادر دردوران بارداری ، زمان ولادت و40 روزپس ازتولد فرزند را مهم و با ارزش خواند.

خانم دلیل  افزود ؛ اختلال دراین سه مرحله باعث شده است که درهر30 دقیقه یک مادر درافغانستان جان دهد.

او اضافه کرد: « انکشاف متوازن، کاهش فقر وپیشرفتهای اقتصادی اجتماعی وسیاسی بدون ایجاد مصونیت صحت مادرممکن نخواهد بود».

وی با بیان اینکه ؛ مرگ مادرتنها نابودی یک شخص نیست بلکه به معنای تخریب زیربنای جامعه است که به وسیله تربیت وپرورش مادربنیان گذاری می گردد.

ارتقای قابلیت خدمات عاجل ولادی درشفاخانه ها وکلینیک ها وبلند بردن سطح آگاهی مردم درمورد علایم خطرات درزمان وضع حمل ازجمله کارهای این وزارت در این راستا عنوان میگردد.

اوهمچنین افزود؛ توجه به تغذیه مادر وکنترل دوران بارداری وپس ازوضع حمل نکات مهمی است که مادروخانواده وی باید بدان توجه جدی داشته باشند.

بر بنیاد گفته های وی ؛ وزارت صحت سعی دارد به همکاری شرکای ملی وبین المللی خویش با راه اندازی کمپاین ها ونشرپیام های آموزشی ازطریق رسانه ها سطح آگاهی مردم را دراین باره افزایش دهند.

وی؛  توانمند شدن افغانستان را دراین عرصه نتیجه مساعی مشترک سکتورهای مختلف داخلی ونهاد های بین المللی دانست وعنوان داشت :« ما تنها دراین صورت می توانیم گام های موفقیت آمیزبرداریم».

اوهمچنین افزود؛ تیم های صحی سیارمتشکل ازمتخصصین انجمن داکتران نسایی ولادی واتحادیه دواسازان افغان ، خدمات رایگان را فردا 24 جوزا درسطح شهرکابل به راه خواهند انداخت.

به گفته وی این خدمات درچهارزون شهرکابل یعنی پروان سوم، احمد شاه بابا مینه، دشت برچی ورحمان مینه برای مادران ونوزادان رویدست گرفته شده است.

یافته های سروی سازمان صحی جهان نشان میدهد که در هرهفته 380 زن درسراسردنیا وضع حمل می کند و از این میزان  110 موردآن همواره با اختلالات روبه رومی باشد.

دراین آمارآمده است که همین اختلالات باعث می گردد که ازمجموع این وضع حمل ها 5 نوزاد مرده به دنیا آمده و5 نوزاد پس ازولادت بمیرد.

سازمان صحی جهان عدم آگاهی مردم ونبود امکانات کافی صحی را، عامل اصلی مرگ ومیرمادران ونوزادان ارزیابی کرده است.