آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 9, 2011

کارگردان مستعد صحرا کریمی

سیمای ار فلم " زنان افغان " در عقب فرمان  و   صحرا کریمی کارگردان فلم  

 

"زنان افغان پشت فرمان" این هفته در آپارات

این هفته در برنامه آپارات فیلم " زنان اف غان پشت فرمان " ساخته صحرا کریمی به نمایش در می‌آید.
می گویند خواستن توانستن است؛ حتی اگر چیزی که می خواهی خلاف سنت های جامعه باشد. در جامعه سنتی مثل افغانستان رانندگی برای زنان زمانی یک آرزو و رویا بود . برای دیگران رانندگی ممکن است فقط یک کار معمولی باشد اما برای زن افغان رانندگی حسی از رهایی دارد. فیلم این هفته ما حکایت زنان افغان است در پشت رل اتومبیل و زندگی.
این فیلم حکایت چند زن افغان در کابل را بیان می کند که به دنبال رانندگی در این شهر هستند                         زنان افغان جلوی دوربین فیلمساز ظاهر می شوند و درباره گذشته هایشان، زندگی کنونی و آرزوهایشان صحبت می کنند. فیلم با تمرکز بر زندگی این زنان و خانواده هایشان سعی دارد تفسیری از زن ، گذشته ، حال و آینده‌اش در جامعه سنتی و مرد سالار افغانستان ارائه دهد.
فیلم شخصیت محوری قوی هم دارد که بر خلاف دیگر زنان سعی داشته استقلال خود را حفظ کند ولی در آخر او نیز تسلیم و طعمه یک رسم مرد سالارانه می شود.
ویژگی فیلم
"صحرا کریمی" فیلمسازدر این فیلم نگاه جستجوگر و کنجکاوش را فقط معطوف به شخصیت های فیلم اش نکرده است بلکه تلاش کرده تا حد امکان تصویری ازافغانستان امروز ارائه دهد. در این فیلم کارگردان سعی دارد با قرار دادن زنان پشت فرمان اتومبیل به صورت نمادین نشان دهد که آنان چقدر آزاد و مستقل هستند و چقدر در جامعه خود نقش دارند.
درباره کارگردان
صحرا کریمی بازیگر، فیلمساز و مدرس سینما ، زاده یک خانواده افغان مهاجر در ایران است. او اولین بار با بازی در یکی از نقشهای اصلی فیلم " دختران خورشید"(۱۳۷۹) مریم شهریار خود را شناساند. وی تجربه بازی در فیلم سینمایی "خواب سفید " (۱۳۷۹) حمید جبلی را نیز دارد .خانم کریمی پس از چندی برای کار و تحصیل به اسلواکی مهاجرت کرد و ضمن تحصیل در رشته فیلم و تلویزیون به ساخت فیلم های مستند و داستانی کوتاه پرداخت. او در حال حاضر دارای مدرک دکترای کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه فیلم و تلویزیون اسلواکی است و در مدرسه فیلم لس آنجلس تدریس می کند. فیلم " نسیمه- خاطرات یک دختر دانشجو" آخرین فیلم اوست که در سال ۲۰۱۰ موفق به راهیابی به جشنواره فیلمهای دانشجویی اسکار شد. برخی دیگر از فیلمهای او در مقام فیلمساز عبارتند از:
یک سوال ساده(۲۰۰۶) روزنامه زرد ، زنان ، جامعه (۲۰۰۶) تپه فیلهای سفید (۲۰۰۷)
نگاه کارگردان
هنوزدانشجوی دانشکدهٔ فیلم و تلویزیون بودم که در سایت خبری بی‌بی‌سی خواندم که اولین‌ زنان افغان گواهی نامه رانندگی گرفتند. برایم گرفتن گواهی نامه سمبل خوبی‌ بود از مبارزهٔ زنان افغان برای بدست آوردن اولین آزادیهایشان در جامعه مرد سالار افغانستان.
سه سال طول کشید تا این فیلم را ساختم و پروسهٔ ساختن این فیلم مصادف بود با پروسهٔ شناخت شخصی‌ من با جامعه افغانستان و سرزمین مادری و پدری ام.
خاطرات زیادی ، هم شیرین و هم تلخ از دوران ساخت این فیلم دارم. اما زیباترین خاطره من این بود که حتی یک مرتبه هم درهنگام فیلمبرداری کسی‌ به من به عنوان یک زن توهین نکرد و همیشه با همکاری هموطنانم مواجه می شدم.  بی بی سی

دختر جوان برنده جایزه 30 هزار پوند

 

جایزه ادبی اورنج به نویسنده ۲۵ ساله صرب تبار تعلق گرفت

به روز شده:  00:31 گرينويچ - پنج شنبه 09 ژوئن 2011 - 19 خرداد 1390

اوبرکت در فهرست بیست نویسنده جوان برتر نیویورکر قرار دارد

جایزه ادبی اورنج به تی اوبرکت، نویسنده آمریکایی صرب تبار اختصاص یافته است.
این جایزه ادبی که برای تقدیر از نویسندگان زن ادبیات تخیلی اعطا می شود، به خاطر نگارش رمان "همسر ببر" به خانم اوبرکت اهدا شده است.
این کتاب نخستین رمان تی اوبرکت است که ۲۵ سال سن دارد.او جوان ترین نویسنده ای است که تاکنون موفق به دریافت جایزه اورنج شده است.
جایزه ادبی اورنج که ۳۰ هزار پوند ارزش دارد، به نویسندگان زن ادبیات تخیلی به زبان انگلیسی اعطا می شود.
"همسر ببر" داستان پزشک جوانی در منطقه بالکان است و زندگی پدربزرگش را پیگیری می کند.
تی اوبرکت در سال ۱۹۸۵ در یوگوسلاوی به دنیا آمد و در ۱۲ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد.
مجله نیویورکر او را در جمع ۲۰ نویسنده برتر جوان تر از ۴۰ سال فهرست کرده است.
"همسر ببر" نخستین رمان خانم اوبرکت است.بتانی هیوس، رئیس هیات داوران جایزه ادبی اورنج درباره خانم اوبرکت گفت: "قدرت مشاهده اوبرکت و درک او از جهان فوق العاده است.
"به گفته خانم هیوس، تی اوبرکت توانسته است با کنار هم گذاشتن مجموعه ای از داستان های جادویی، تراژدی بحران بالکان را به زندگی افراد وارد کند.
نامزدهای دیگر جایزه ادبی اورنج در سال ۲۰۱۱ عبارت بودند از کیتلین وینتر نویسنده رمان آنابل، اما هندرسون نویسنده "بلند بگو"، اما دونوگ نویسنده رمان "اتاق"، آمیناتا فورنا نویسنده "خاطره عشق" و نیکول کراوس نویسنده "خانه بزرگ".
جایزه اورنج در سال ۲۰۱۰ به باربارا کینگسولور، نویسنده آمریکایی داده شده بود.

 منبع: بی بی سی

بسته شدن یک مکتب دخترانه در مربوطات ولایت کندز

 

 

پنجشنبه 19- 3- 90                               یورش تفنگداران غیر مسئول، یک مکتب دخترانه را بست
سهراب پامیری - شهر کندز   

مقامات در ریاست معارف کندز ادعا دارند که ساعت 9 صبح روز چهارشنبه، 30 تن از تفنگداران غیرمسوول تحت امر قوماندان قدیر، قوماندان فیضک و قوماندان امان‌الله، بر لیسه‌ی دخترانه حاجی میرعلم، واقع در روستای کنم یورش برده، حمیدالله مدیر مکتب را اول در میان آب انداختند و پس از آن در صحن مکتب، لت و کوبش کردند.

خان‌زاد گل سالارزی، سخنگوی ریاست معارف ولایت کندز، امروز پنجشنبه در این باره به افغانستان امروز گفت: " در اثر این لت و کوب؛ سر، دست و دو تا استخوان قبرغه‌ مدیر این مکتب شکسته است، اکنون به کوما رفته است و در شفاخانه است."

سخنگوی معارف کندز می‌گوید که در پی لت و کوب مسوول لیسه‌ی دخترانه‌ی روستای کنم، این مکتب به روی دانش‌آموزان بسته شده است و دیگر کسی حاضر نیست دخترش را به این مکتب بفرستد.

شماری از باشندگان روستاهای مربوط به مکتب دخترانه‌ی حاجی میرعلم، که در اعتراض به این موضوع برای دیدار با محمدانور جگدلک والی کندزبه شهر کندز آمده بودند، گفتند که علت این لت و کوب، مساله عشر به اربکیان، از سوی مدیر این مکتب بوده است.

آنان گفتند که حمیدالله، مدیر لیسه‌ی دخترانه‌ی کنم، مرد زمین‌داری بوده است که در برابر خواست عشر از سوی اربکیان، نه گفته بود.

در پیوند به این موضوع فرماندهی پولیس کندز می‌گوید که از دیروز به این طرف، پولیس در پی بازداشت عاملان این لت و کوب است.

سید سرور حسینی، سخنگوی فرماندهی پولیس کندز  در این باره گفت که این فرماندهی، به پولیس حوزه‌ی دوم - که ساحه‌ی کنم مربوط به آن می‌شود-  وظیفه سپرده است که عاملان این لت و کوب را بازداشت کنند.

آقای حسینی گفت: "دیروز یک گروه پولیس برای بازداشت این قوماندان به کنم رفت، ولی آنان موفق به فرار شدند"

حسینی افزود: "ولی امروز، به هر نحوی که شده، پولیس عاملان لت و کوب مدیر مکتب دخترانه‌ی حاجی میرعلم را بازداشت خواهد کرد.»

 

دو شعر زیبا از شاعر توانا لیزا سروش

دخترسبز شمالم
 
دختر سبز شمالم
بر تنم گل های سوسن
گونه هایم یاسمن
آب انگور خورده ام از
رنگ چشمانم مپرس 
دختر سبز شمالم
عاشقم شوریده حالم
از دهاتم
یک نباتم
خرمن زلفان من
در رگ ، رگ تاریک شب
غنچه ی نشگفته ا یست
از تاب زلفانم مپرس

دختر سبز شمالم
پیکرم ،فریاد زیبایی بود
شب چراغ شهر رویایی بود
توت و انگور شمالی خورده ام
گام به گندمزار و شالی برده ام
صبحگاهی چشم سیمین بشکند
آنقدر زیبامننم
ولا که حیرانم مپرس

دختر سبز شمالم
یک نماد از وصالم
محو میگردد شقایق درادایم
نور خورشید می درخشد از نگایم*
رنگ مهتاب خیره از چشمان من
رنگ چشمانم مپرس
از تاب زلفانم مپرس

نگایم : زیاد محلی نگاهم

گیسوانم

وقتیکه گیسوانم را می سرایم
نردبان شب سیاه جامه می شود
سپیده لمس استواریم را
ودیعه می خواهد
جسارت چشمانم فروردین تنم را
دهان دهان تصویر می کشد.
وقتیکه گیسوانم را می سرایم
نخلستان گل سرخ
برلب هایم جوانه می زند
دستانم می لرزد
تنم را لمس کن که از بوی پیراهنم
هزاران ستاره می روید.
وقتیکه گیسوانم را می سرایم
تاب تاب زلفانم بربالین شب می لولد
و ماه آهسته می گوید
دوستت دارم!