آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, June 3, 2011

رادیو ای مخصوص خانم ها در ولایت سمنگان



يعقوب مهر - مزارشریف                            رادیو " شهرون " ویژه بانوان ، مبتکر و پرشنونده
 
جمعه 3. 6 2011
 آگاهي دهی، تشويق بيشترخانمها بويژه نسل جوان درفعالیتهای اجتماعی، نقد كاركردهاي مسوولين محلي وهنجارشكني ها مطابق با معيارهاي قانون، ازاهداف اصلي راديو شهروند كه ويژه بانوان درولايت سمنگان است، ميباشد.
وجيهه احمدي نخستين بانوي است كه مسووليت راديوي ويژه خانم ها را درولايت سمنگان بدوش دارد.
ازبرخورد وصحبت هايش پيداست كه درکار رسانه اي تجربه كافي نداشته و آموزش خبرنگاري  نديده است. اما مصمم، پر انرژی و مبتکر مینمایاند.
او فوق بكلوريا بوده علاوه برمسووليت راديو شهروند، دريكي ازمدارس شهرايبك به مسلک مقدس آموزگاری نيز مصروف است.
بانو احمدي باوجوديكه دريشي و سردريشي (مانتو) به تن داشته وبدون برقعه (چادري) است، حجاب اسلامي را مراعات مي نمايد، بسيارخرسند است كه گزارشگر "افغانستان امروز" ازشهرمزارشريف براي تهيه گزارش ازراديو شهروند به سمنگان آمده است.
تعارف میکند و من در جای معینه قرار میگیرم. وقتي سرصحبت را با خانم وجيهه آغازمي كنم، بدون اينكه مثل ساير دخترخانمها تحت تاثيرقراربگیرد، بسياردقيق می اندیشد و پاسخ میگوید.
از سایت انترنیتی افغانستان امروز برایش میگویم، از مصروفیتها و ویژه گیهای رسانه آنلاین. برایش جالب است که یک نشریهء آنلاین چگونه کار و امور خود را مدیریت میکند.
درنخستین پرسشم از او می طلبم که درباره رادیو شهروند بگوید.
معلوماتی که او میدهد، برایم جالب است زیرا چند خانم دختر با مدیریت او دست به این ابتکار (ایجاد رادیو برای زنان) میزنند و مردان خبیری آنها را مساعدت میکنند تا به این هدف نایل آیند. او با شوق وشعف فراوان یکی پی دیگر معلومات میدهد که بر بنیاد معلومات او ومشاهداتم از این مرکز:
"راديوي شهروند در منزل شخصي خانم وجیهه ودرسه اطاق كه در کنار هم قرارداشته و متصل به خانه نشيمن او است، به فعالیت آغاز نموده. مركز پخش ونشر دراطاق منظم با رنگهاي سبز وكریمي، محل پذيرايي ودفتركاركارمندان ويك دهليز خورد، همگي محل كار وي و رادیویش را تشكيل مي دهد.
قوانين واصول کار راديو"البته با اشتباهات اندک املايي وانشايي " درديوارها ودروازه هاي دفتركار نوشته ونصب شده است. دیزاین و دیکور اطاقها که سلیقه خاصی در آن بکار رفته، توجه را جلب میکند. دونوع پرده كه به شكل بسيار زيبا ديزان شده در كلكين اطاقها آويزان است. میز ها مرتب اند و هر چیز در جای خودش قرار دارد.
وجيهه با صميميت تمام اظهار میدارد که راديوشهروند با هزينه(18هزاردالر) ازسرمايه شخصي محمد جاويد افغان ماماي وي به فعاليت آغازنموده ودركارته خراسان مركز شهرايبك موقعيت دارد،؛ فرستنده آن 300وات بوده وقدرت پرتاب امواج تاشعاع 20 كيلومتردر داخل شهر ايبك وولسوالي هاي نزدیک آن را دارد.
ازساعت 5صبح الي 12 شب برنامه هاي مختلف اجتماعی، ذوقي تفريحي، ديني، تاريخي وانتقادي توسط شش نفركارمند که همه دخترخانم هاي جوان اندُ پيش برده ميشود.
با آغاز فعاليت راديو شهروند ويژه خانم ها، تعدادي زيادي ازدختران جوان بويژه دانشجويان به دفترراديوآمده وهمكاري شانرا اعلان كرده اند. این همکاری آغاز شده و امید است به قوام بیشتر برسد.
وقتی از او شنیدم که آقای جاوید افغان با سرمایه شخصی خود آنها را کمک کرده تا برای بانوان سمنگان رادیو افتتاح و فعالیت کنند، غیر ارادی از دهانم کلمه "احسنت" بدر شد.
نشرات آزمايشي راديوشهروند ازماه حوت سال پار شروع و نشرات رسمي آن دوماه ميشود كه آغازشده. "شهروند" جواز رسمي ازوزارت اطلاعات وفرهنگ دارد.
خانم وجیهه: اين راديو توانسته با ابتكارهای از دو همتای دیگر خود در شهر ایبک پیشی گیرد و توجه مردم و شنوندگان "بخصوص خانمها" را جلب کند.
نخستين خلاقيت وابتكارخانم وجيهه باآغاز سال نوخورشيدي1390 آغاز ميشود. "شهروند" اولين كودك كه 12 بجه شب اول سال نوخورشيدي 1390 دربيمارستان سمنگان بدنیا آمد، را نام گذاری کرد. "بي بي حوا" نامی بود که "شهروند" برای آن طفل برگزید. مردم گفتند که این کودک خوش چانس ترين كودك درسمنگان است كه از سوي راديو شهروند نامگذاري شد.
خانم وجیهه بنام این کودک يك حساب بانكي بازنمود كه مردم تا هنوز به این حساب کمک می کنند.
در روز جهاني صحت، خانم وجيهه احمدي با كارمندان راديو و باهمكاري چندپزشك درسمنگان  یک تیم مساعدت ساخت و به ياري فقرا شتافت. این تیم بيش از600 مريض را به طور رايگان معاينه وتداوي نموده است.
هردو نو آوری این رسانه، با توجه فراوان مردم  مواجه شد و این امر شنوندگان "شهروند" را دوبرابر افزایش داد.
اين راديو مثل كارمندانش جوان است. هنوز نتوانسته به مرحله خود كفايي برسد. اما کارمندان آن مصمم اند آنرا به خود کفائی برسانند.
تبارزنقش زنان دراجتماع، نقد ازكاركرد هاي مسوولين محلي دولتي سمنگان، اطلاع رسانی سریع وارتقا آگاهي مردم، ازبرنامه هاي اصلي راديوشهروند ميباشد كه براساس قانون اساسي وقانون رسانه هاي همگاني كشوركارمي نمايد.
گفتگو با رادیو شهروند می تواند زمان زیادی را در برگیرد اما به نسبت مصروفیت عاجل خبرنگاری که در مزارشریف برایم پیدا میشود و بنابر اهمیت آن، ناگزیر میشوم رادیو شهروند را ترک کنم و باقی حرفها را بگذارم به یک ملاقات آینده که امید میکنم تا آنزمان این رادیوی جوان موفقیتهای زیادی را نصیب شده باشد.  
با خانم وجیهه و کارمندان پرکارش وداع میکنم اما در عرض راه سری به ریاست اطلاعات و فرهنگ سمنگان میزنم.
فتح الله وافي ريیس اطلاعت وفرهنگ سمنگان آغاز نشرات راديوشهروند را دربيداري وآگاهي جامعه بويژه خانمها ارزنده میداند. او از شروع به فعالیت این رادیو خوش است و آنرا میمون میخواند.
سمنگان ازنگاه تشکیل اداره دولتی ولايت درجه سوم و درمسير شاهراه مزارشريف - كابل قراردارد.
دراين ولايت بعد ازسال 1381خورشيدي علاوه راديوتلويزيون دولتي  سه راديوي خصوصي بنامهاي راديو حقيقت، رستم و حالا شهروند نيز فعاليت نشراتي دارد.

هاله سحابی از تلاشگران در حوزه حقوق زن در گذشت

 

 جمعه 3 جون 2011                      در گذشت هاله سحابی مبارزی از نوع دیگر

بامداد روز سه شنبه ۱۰ خرداد، اعلام شد که عزت الله سحابی، از چهره های سرشناس سیاسی منتقد حکومت ایران، در سن هشتاد و یک سالگی در بیمارستان مدرس تهران درگذشته است. او از یک ماه پیشتر، به علت سکته مغزی، هوشیاری خود را از دست داده بود.

آقای سحابی، در طول شش دهه فعالیت سیاسی، بارها بازداشت شد و در مجموع بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان گذراند.

هاله سحابی چند روز پیش از مرگ، برای دیدار پدرش از زندان به رخصتی آمده بود

هاله سحابی که بامداد روز چهارشنبه این هفته، چشم از جهان فرو بست و شامگاه همان روز، در سکوت گورستان بهشت فاطمیه لواسان و تحت تدابیر شدید امنیتی در جوار پدرش به خاک سپرده شد، خود یکی از نواندیشان دینی، از فعالان ملی-مذهبی، و از تلاشگران در حوزه حقوق زنان بشمار می رفت.

در جریان رخدادهای پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ و دستگیری بسیاری از معترضان به نتیجه این انتخابات، هاله سحابی نیز همزمان با تحلیف آقای احمدی نژاد، در میدان بهارستان دستگیر و سپس به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق حضور مکرر در تجمعات غیرقانونی، به تحمل دو سال حبس محکوم شد. او چند روز پیش از درگذشتش برای دیدار با پدر و حضور بر بالین او، از زندان به رخصتی آمده بود.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرد که خانم سحابی به دلیل سابقه بیماری و بر اثر هیجان روحی ناشی از مرگ پدر درگذشته است؛ اما فریدون سحابی، عموی هاله سحابی، در مصاحبه با سایت جرس، نزدیک به مخالفان دولت، علت درگذشت او را "ضربه به شکم و ریه و نهایتا ایست قلبی" دانست.

گزارش هایی هم به نقل از شاهدان عینی در مورد برخورد فیزیکی مأموران امنیتی با خانم سحابی منتشر شد که ارتباط مرگ نابهنگام او با اقدامات مأموران امنیتی را تقویت می کرد.

از جمله حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری به بی بی سی فارسی گفت که شاهد ضرب و جرح خانم سحابی بوده است.

درگذشت هاله سحابی اعتراض برخی از تشکل های اصلاح طلب منتقد دولت و شماری از چهره های سیاسی و مدافعان حقوق بشر را به همراه داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا از ایران خواست که در مورد چگونگی مرگ او تحقیق کند و وزارت امور خارجه بریتانیا از این حادثه عمیقا ابراز تأسف کرد.