آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, May 6, 2011

                    کمبود زن در هند
دیویا آریا:خبرنگار بی بی سی
چهارشنبه 04 مه 2011 - 14 اردیبهشت 1390
زنان منطقه ججار قادر به حفظ جنین دختر نیستند
از زمان کسب استقلال هند در سال ۱۹۴۷ تاکنون شمار زنان این کشور رو به کاهش گذاشته است. تحقیقات دولت هند که به تازگی انتشار یافته است نشان می دهد که مردم سراسر هند فرزند پسر را به دختر ترجیح می دهند .
ظرف پنجاه سال گذشته شمار جمعیت زن در هند کاهش پیدا کرده و حال به پائین ترین میزان خود رسیده است زیرا آمار دولت هند نشان دهنده کاهش جمعیت زن دراکثر استان های این کشورست .
فعالان حقوق زنان در هند می گویند که ساختار اجتماعی، سنت های ازدواج و وابستگی اقتصادی زنان به مردان از عوامل مهم تنزل مقام زن در جامعه هند بوده است .
تحقیقات جدید آشکارا نشان می دهد که سیاست های دولت هند برای بالابردن مقام اجتماعی زن منجمله وضع قوانینی که هدف از آن جلوگیری از انتخاب جنسیتی و سقط عمدی جنین دختر بوده است تاثیری برجای نگذاشته است .
کوشالیا میگوید که در این استان انتخاب جنسیت فرزند رواج زیادی دارد. منطقه ججار (
Jhajjar) در استان هاریانا دارای کمترین شمار زن در مقابل جمعیت مرد است .
زنان این منطقه عاجز از نگاهداری جنین دختر خود هستتند زیرا که انتخاب جنسیتی و سقط جنین دختر بسیار رایج است .
وقتی از کوشالیا یک زن ۶۲ ساله می پرسیم که دلیل کاهش جمعیت زن چیست میگوید " بسیاری از زنان به کلینیک های خصوصی می روند و اگر پی ببرند که جنین دختر دارند آن را سقط می کنند ."
این زن خاطرنشان می کند که سیاست دولت هند برای کاهش شمارفرزند خانواده ها براین مسئله دامن می زند.
ریش سفیدان روستاهای هند اذعان دارند که پسر محبوب تراز دختر است چون نام خانوادگی را حفظ می کند درحالی که دختر سربار خانواده به حساب می آید .
تکنیک های تعیین جنسیت جنین در کلینیک های خصوصی در شهرهای کوچک و روستاها به راحتی در دسترس قرار دارند .
مشکل دیگر دختران تهیه جهیزیه است و دیگر این که دختران هیچ مسئولیتی در قبال نگاهداری از والدین کهنسال خود نخواهند داشت .
بی تاثیر بودن قوانینهفده سال پیش هند استفاده از تکنیک هایی که در دوران بارداری جنسیت جنین را روشن می کند ممنوع اعلام کرد .
ولی با افزایش شمار کلینیک های خصوصی دولت اذعان داشته است که قادر به کنترل استفاده از سونوگرافی  نیست .
دکتر بهارات سینگ یکی از کارشناسان ارشد بهداشتی که مامور نظارت براجرای این قانون است به نقائص قوانین دولت هند اشاره می کند .
دکتر سینگ می گوید " دولت اجازه نصب دستگاه های سونوگرافی درآمبولانس ها را داده است. ما تصور می کنیم که تشخیص جنسیت جنین در بسیاری از کلینیک های سیار و اغلب شبانه انجام می گیرد .

اما به گفته فعالان حقوق زن، قانون به تنهایی نمی تواند جلوی سقط جنین دختر را بگیرد .
به گفته این فعالان مشکل ناشی از طرز تفکر جامعه هند در مورد زنان است .
جاگ ماتی سنگ وان یکی از فعالان حقوق زنان می گوید که زنان به دلیل وابستگی اقتصادی از ثروت خانواده سهمی نمی برند و می افزاید : " استقلال مالی و اقتصادی زنان در تعیین جایگاه و ارزش اجتماعی آنان مستقیما نقش دارد اما در این منطقه زنان هم در خانه پدر و هم در خانه شوهر موجوداتی سربار به شمار می آیند ."
مشکل پیدا کردن زنکمبود دختر سبب شده است که مردان در پیدا کردن زن با مشکل روبرو شوند .
دان پات سینگ یاداو یک مرد چهل ساله که در روستای خود نتوانسته است زن پیدا کند می گوید : " کمبود دختر سبب شده که مردان زیادی مجرد بمانند و در استان دیگر دنبال همسر بگردند ."
یک سال و نیم پیش دان پات سینگ یاداو به استان آسام در شمال شرق هند رفت و با سوشیلا ا زدواج کرد دکتر بارات سینگ کارشناس ارشد بهداشت اذعان دارد که قانون ضد تعیین جنسیت جنین قابل نقض است سوشیلا که به روستای شوهرش آمده است کاملا آداب اجتماعی ،رفتار، زبان ،لباس و حتی غذای متفاوتی از اهالی محل دارد. سوشیلا بعد از گذشت پانزده ماه از ازدواجش هنوز نتوانسته زبان محلی را یاد بگیرد.
خریدن زن به گفته فعالان حقوق زنان بزرگترین چالشی که در مورد دفاع از حقوق زن با آن روبرو هستند وضعیت زنانی است که خریداری شده اند.
جاگ ماتی سنگ وان می گوید که این زنان به دلیل خریداری شدن مورد سوء استفاده و آزار خانواده شوهر قرار می گیرند .
سنگ وان هم چنین می گوید که چون این زن ها خریداری شده اند از مقام عروس در خانواده برخوردار نیستند و اغلب در اختیار مردان دیگر هم قرارداده می شوند .
دولت هند وضعیت این زنان را بعنوان یک گروه خاص در نظر نمی گیرد و هیچ آماری از شمار زن های خریداری شده در دست نیست و هیچ طرحی هم برای حمایت از آن ها در نظر گرفته نشده است .