آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, April 23, 2011

زنان روستائی در ولایت کندز


زنان روستایی به آگاهی و مواظبت بیشتر نیاز دارند
سهراب پامیری _ کندز
نادره گیاه، رییس امور زنان کندز می‌گوید که بیشتر برنامه‌های نهادهای مدنی و فعالان حقوق زن در شهر و مناطقی صورت می‌گیرد که وضعیت حقوقی زنان در آن جا ها به گونه‌ی نسبی خوب است و زنان روستایی در کندز، که بیشترین نیازمندی را در زمینه‌ء آگاهی‌یابی از حقوق‌شان دارند، در فقر آگاهی‌ به سر می‌برند.
به گفته‌ی مقام‌های دولتی در کندز، زنان روستایی از هر لحاظ در محرومیت قرار دارند.
بانو گیاه در این مورد به نهادهای مدنی و فعالان حقوق زن می‌گوید که باید با زنانی که شوهران معتاد دارند و مجبور به کارهای ناپسند می‌شوند، کار شود. او به "افغانستان امروز" گفت: "من زنانی را می‌شناسم که شوهران شان معتاد بوده و از زنان شان تنها همین توقع را دارند که برای‌شان مواد و تریاک پیدا کنند و بس."
نادره گیاه گفت که برنامه‌هایی برای بیشتر شدن آگاهی زنان روستایی باید مدنظر گرفته شوند. او افزود: برنامه‌های آموزشی و آگاهی دهی که زنان روستایی را زیر پوشش قرار بدهد، برای بهتر شدن وضعیت زنان خیلی کارا بوده و اگر بتوان این گونه برنامه‌ها را راه اندازی کرد، نتیجه‌ی خوبی به دست خواهد آمد.
در کندز نیز شبیه دیگر ولایت های کشور، حقوق سیاسی و اجتماعی و در برخی مورد ها حقوق انسانی زنان زیر پا می شود.
مولوی نورالهدی مولوی‌زاده کریمی، که روی حقوق اجتماعی و سیاسی زنان بار ها سخنرانی کرده است، توان‌یابی زنان را در بهبودی جامعه ارزشمند می‌خواند و می‌گوید که انسان‌ها در نزد خداوند تنها به درجهء تقوای شان بهتر‌اند و زن و مرد بودن معیار خوبی و بهتری شده نمی‌تواند.
مولوی نورالهدی گفت: "همانگونه که زن بودن در اسلام جرم نیست، مرد بودن نیز افتخار نیست."
او گفت که خداوند مرد را به معاشرت نیک با زن امر کرده است و هر برخوردی که در برابر زنان از سوی مردان نیک نباشد، خلاف گفته‌های اسلام است.
خانم نادره گیاه نیز به رعایت حقوق زنان تاکید می کند: وقتی زنان را به رعایت وجایب و مکلفیت‌هایشان مجبور می‌سازیم، باید مردان نیز وجایبشان را رعایت و حقوق خویش را بشناسند و حق دیگران را سلب نکنند.
او افزود که باید برای زنان محروم در روستاهای ولایت کندز کار شود، او در به میان آمدن فضای بد اخلاقی، دست مردان را بلند دانسته افزود: شوهری هست که معتاد است و از زنش تنها پول تریاک و موادش را می‌خواهد و دیگر به هیچ چیزی پایبند نیست.
او موجودیت سنت‌های قبیله‌ای را مانع بزرگ و علت اصلی موجودیت خشونت و تلف شدن حقوق زنان خواند و گفت که از این شمار، جلوگیری از آموزش و درمان بیماری‌های زنان، از نگران کننده‌ ترین چالش‌های آیندهٔ زنان است.
او گفت که توانمندسازی زنان، از خانواده آغاز و به جامعه سرایت می‌کند.
لطیفه صمدی، آموزگار در مکتب متوسطهء فرزانه واقع در ناحیه سوم شهر کندز، می‌گوید: "زنانی در کندز هستند که بار بار زیر پوشش برنامه‌های آموزشی قرار گرفته‌اند، در حالی‌که شماری زیادی از زنان، در نزدیکی همین شهر، بدور از پوششهاي آموزش و آګهي به سر می‌برند و زنان روستایی هیچ نمی‌دانند که راجع به حقوق شان چه جریان دارد."