آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, April 20, 2011

مبارز ثابت قدم در راستای حقوق زن


ارسالی حمیرا ثاقب نویسنده و
ژورنالست توانای کشور از کابل
چارشنبه 31 حمل 1390
داکتر راضیه هوتکی: به کار و پیکار خویش ادامه داده و خواهیم داد
داکتر راضیه هوتکی از جمله فعالان حقوق زن افغان می باشد که توانسته طی سالیان متمادی برای احقاق حقوق زنان مبارزه نموده و با فعالیت های گسترۀ خود در عرصۀ مطالبات و خواست های زنان قدم مثبت و ارزنده در راستای حقوق، مشکلات و توقعات زنان افغان بردارد. خانم هوتکی اکنون رییس شورای زنان افغان در روسیه است که از چندین سال بدینسو بیرق مبارزات آزادیخواهانه ی زنان را در این کشور برافراشته نگاه داشته است. سایت خبری و تحلیلی نگاه زن مشروح مصاحبۀ داکتر راضیه هوتکی را که با نشریۀ اتحاد صورت پذیرفته است را در ذیل می آورد. در این مصاحبه راضیه هوتکی به روند فعالیت های زنان افغان در روسیه اشاره نموده و به برخی فعالیت های اساسی شورای زنان افغان می پردازد. مشروح مصاحبه به شما تقدیم میگردد.سوال  : شورای سازما ن  زنا ن افغا ن درفدراتیف روسیه درکدام سال ایجاد شده  وچه فعالیت ها را انجام داده و یا در دستور کار خویش دارد ؟
جواب : شورای زنا ن افغا ن درمسکو  از سا ل  ۱۹۹۴ بد ینطرف  به قسم گروپی از زنا ن مبتکر واگاه  افغان بخاطر منسجم شدن  زنا ن مهاجر افغان فعا لیت داشت . خانم ماری جان حلیم که مسوولیت این  شورا را بعهده داشت . باوجود امکانات محدودی که داشتند به کمک دوستان  روز های مذهبی، ملی و بین المللی ( عیدها ، سال نو ،هشت مارچ ) را تجلیل میکردند. درمراسم فاتحه خوانی وعیاد ت از مریضا ن میپرداختند . بعد از ما ری جان خواهر عزیزما ملیحه جا ن مسوولیت این  شورا را  تا سا لهای ۲۰۰۰   به عهده  داشت .   سفارت کبرای جمهوری  اسلا می  افغانستا ن درآن وقت یک با ب اتاق را برای  کارهای  دفتری سازمان در اختیار آن شورا قرار دا ده بود . ازسال۲۰۰۰ الی ۲۰۰۴ این سا زمان در خلا و سکوت   قرار داشت که هیچ نوع فعالیتی را شاید نظر به شرایط آن زمان که تقصیر ازشورا و زنان   نبوده      انجام  نداده است ودر اصل کدام سازمان و یا شورای زنان وجود نداشت .  اما زمانیکه محترم احمد      ضیا مسعود بحیث سفیر کبیر افغانستان ومحترم سخی غیرت  سکرتر و شازدافیرسفارت افغانستان درفدراتیف روسیه تعین گردیدند  به تشویق وتقاضای آنها بتاریخ ۱۰ جون ۲۰۰۴ دوباره این شورا به شکل منظم ایجاد و به فعالیت آغاز نمود . که ازآن زمان تا حال  مسوولیت این شورا شخص خودم به عهده داشته و به یاری خداوند  به پیش خواهم برد  اگر چه در طول مدتی سپری شده با مشکلات و پروابلم های زیادی مواجه شده ایم  ولی ما به حوادث و پرابلم ها سر تسلیم فرود نیاورده به کار و پیکار خویش ادامه داده و خواهیم داد . که شما خود شاهد هستید  .سوال  :  در قسمت اعضای این  شورا اگر معلوما ت ارائه نمائید خوش خواهیم شد؟جواب  : شورای زنا ن افغان درفدراتیف روسیه دارای  هدف و  برنا مه مختصر است که در بند اول آن چنین ذکر گردیده است:                                                                                             
 شورای زنان افغان در فدراتیف روسیه  یک سازما ن اجتماعی است و به هیچ سازمان سیا سی و ارگان دولتی وابستگی نداشته و کاملا مستقل است عد م وابستگی شورای زنا ن افغا ن درفدراتیف روسیه به کدام سازما ن سیاسی به این معنی نیست که اعضای  این شورا نباید در سازما نها ی سیاسی یا اتحادیه های اجتماعی  سهم و عضویت داشته باشند ، فعا لیت سیاسی حق مسلم هرتبعه افغا ن هم زن و هم مرد است  ، بنابراین زنانی که درکدام سازما ن سیاسی دیگر عضویت دارند میتواند عضو شورای زنان افغا ن در فدراتیف روسیه نیز باشند " .
درقسمت اعضای  شورای زنا ن بعرض برسانم که عبارت ازاعضای شورا ، رئیس ، معاون ، مسوول مالی ،مسوول  تبلیغ وترویج  (کلتور) و مسوول تشکیلا ت و کمیسون های مسوول دفاع از حقوق زنان ومبارزه علیه خشونت در مقابل زنان میباشدسوال :  در قسمت رشد فرهنگ کلتور ،عنعنات و لسان  مادری اطفال مهاجرین         افغان چه فعا لیتهائی را انجام داده اید؟جواب  :  شورای زنا ن افغا ن در فدرا تیف روسیه به خاطر اگاهی بیشتر  زنان مهاجر از سا ل ۲۰۰۷    نشریه ماهوار  بنام   ( نادیه انجمن ) به نشرمی رساند، در قسمت کمک اطفال ازنگاه مادی شورای زنان ضعیف بوده جای نهایت تاسف است  که هیچ کمک وخدمتی  درمورد صورت نگرفته است   .
سوال  : نظر شما درباره شوراهای زنان افغان در خارج افغانستان و حضور نماینده هایشان در پارلمان آینده افغانستان چگونه است؟
جواب :  نظر به عینیت، حضور شوراهای اروپائی بیشتر خواهد بود زیرا شورا های اروپائی منسجم تر و از امکانات مادی هم برخور داراند.سوال :  ایجاد اتحادیه سراسری افغانها و دیگر نهاد ها در فدراسیون روسیه چه نقسی در زندگی افغانها داشته و نظر شما دراین رابطه چیست؟جواب : اولاٌبه حیث یک زن افغان ایجاد اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراسیون  روسیه را که به  ابتکار یک عده از هموطنان با احساس ،  دلسوز و غمخوار ما و اشتراک فعال سایر هموطنان ما در پروسه ایجاد آن که برای بار اول در طول مهاجرت افغانهای مقیم فدراسیون روسیه صورت گرفته ، به رهبری اتحادیه و همه برادران و خواهران ما تبریک گفته ،  امید وارم که ایجاد اتحادیه سراسری افغانها و سایر نهاد ها در حل پرابلم های اجتماعی ، اتحاد و منسجم ساختن افغانها خصوصاً زنها که از پروسه فعالیت های اجتماعی دور نگهداشته شده اند  ،  نقش عمده قابل ملاحظه داشته و آرزو مندیم که اتحادیه سراسری افغانها در ارتقای نقش زنان مهاجر مقیم فدراسیون روسیه در پروسه فعالیت های اجتماعی فرهنگی و کلتوری توجه بیشتری مبذول بدارند.