آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, April 13, 2011

مهمترین جایزه انجمن قلم امریکا


مهم ‌ترین جايزه انجمن قلم آمريکا برای نسرين ستوده، وکيل زندانی در ايران
 ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
انجمن قلم آمريکا، روز چهارشنبه نسرين ستوده، نويسنده، فعال حقوق بشر و وکيل زندانی در ايران، را به عنوان برندۀ جايزۀ ۲۰۱۱ «آزادی برای نوشتن باربارا گلداسميت» اعلام کرد.
در بيانيه انجمن قلم از نسرين ستوده به عنوان يکی از رهبران جنبش زنان و مدافع حقوق کودکان در ايران نام برده شده است.
جايزه انجمن قلم آمريکا به شخصيت‌های ادبی بين المللی که به دليل اقدام يا دفاع از حق آزادی بيان تحت تعقيب قضايی قرار گرفته و يا زندانی شده اند تعلق می گيرد و امسال اين جايزه در ۲۶ آوريل ۲۰۱۱ (ششم ارديبهشت)، در موزه تاريخ طبيعی آمريکا در نيويورک اعطا خواهد شد.
طبق اين گزارش شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، در اين مراسم حضور خواهد داشت.
در همين زمينه، کوآمه آنتونی آپيا، رييس انجمن قلم آمريکا، گفته است: «نسرين ستوده نه تنها مطهر روح جايزۀ «انجمن قلم/ جايزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسميت» است، بلکه تجلی روح اين سال عالی نيز هست.»
کوآمه آنتونی آپيا در ادامه از نسرين ستوده به عنوان نويسنده، فعال و وکيلی ياد کرد که خود را وقف این ايده  کرده است که همه باید به طور مساوی از حقوق تضمین شده در قانون برخوردار باشند.
رييس انجمن قلم آمريکا تصريح کرده است: «در زمانی  که زنان و مردان سراسر جهان بطور مسالمت آميز در کنار يکديگر ايستاده اند تا اين حقيقت بسيار اساسی را بارديگر خواستار شوند، او (نسرين ستوده) در يکی از بدنام ترين زندانهای جهان است و اين مایۀ شرم حکومت ايران است. »
کوآمه آنتونی آپيا همچنين گفته است: «با تقديم اين جايزه به او (نسرين ستوده) ما احترام خود را به وی ادا می کنيم و همراه با ميليونها ايرانی که وی از حقوق آنها دفاع می کند و منشاء الهام آنها شد می ايستيم و از همه افراد و دولت های سراسر جهان می خواهيم تا در درخواست برای آزادی فوری وی به ما بپيوندند.»
نسرين ستوده از ۱۳ شهريور سال ۱۳۸۹ در بازداشت به سر می برد و توسط قوه قضاييه ايران به ۱۱ سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم کرده است.
بنا بر گزارش ها اتهامات نسرين ستوده « اقدام عليه امنيت ملی، تبانی و تبليغ عليه نظام و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» اعلام شده است.
نسرين ستوده، ۴۷ ساله، وکالت تعدادی از پرونده های سياسی و حقوق بشری از جمله وکالت شيرين عبادی، عيسی سحرخيز، کيوان صميمی، عاطفه نبوی، و آرش رحمانی پور، از اعضای انجمن پادشاهی ايران را که در سال ۸۸ اعدام شد، را نيز برعهده داشته است.
       رادیو فردا