آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, April 1, 2011

سخنرانی ویدیوئی حامد کرزی

سخنرانی ویدیوی حامد کرزی در مورد وضعیت زنان افغان در کنفرانس منعقده دالاس امریکا
حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شام پنجشنبه از طریق ویدیو کنفرانس به 250 شرکت کننده کنفرانسی سخنرانی کرد که از سوی انستیتیوت جورج دبلیو بوش در شهر دالاس امریکا برگزار گردیده است. به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریئس جمهور به آژانس اطلاعاتی باختر، محور بحث های این کنفرانس دو روزه را که تحت عنوان ساختن آینده افغانستان، پیشرفت آزادی های زنان و مساعد کردن فرصت های اقتصادی برای آنان تدویر گردیده است، حمایت از آزادی های زنان و کمک در ایجاد فرصت های اقتصادی برای آنها تشکل می دهد. رئیس جمهور اسلامی افغانستان در سخنرانی اش با تشریح مشارکت زنان در عرصه های سیاسی، اقتصادی واجتماعی گفت: یکی از دست آورد های مهم حکومت افغانستان در ده سال گذشته رشد فزاینده سهم زنان در عرصه های مختلف بوده است که به کمک جامعه جهانی، توجه حکومت و شجاعت زنان افغان بدست آمده است. رئیس جمهور افزود که امروز بیست و هشت در صد اعضای پارلمان افغانستان را زنان تشکیل میدهند و چهل درصد کارکنان رسانه های افغانستان دختران جوان می باشند که با اشتیاق کار و فعالیت می نمایند. رئیس جمهور با تشریح مشارکت زنان در شورای عالی صلح گفت "زنان در پروسهء صلح که به ابتکار حکومت افغانستان به راه افتاده است، سهم ارزنده ای دارند و همه آنها بطور کل آرزو دارند تا در یک افغانستان آرام و در فضای صلح آمیز زنده گی کنند و امیدوارم از طریق تلاش های این شورا که در آن هشت زن عضویت دارند به صلح دایمی دست یابیم" رئیس جمهور در ادامهء سخنانش تاکید کرد که در روند گفتگو های صلح، نقش زنان و دست آورد های آنان در نظر گرفته می شود و هیچ صلحی بدون نقش زنان و یا نادیده گرفتن دست آورد های شان برای ملت افغانستان قابل قبول نیست." همینگونه رئیس جمهور خاطرنشان ساخت که تلاش های حکومت افغانستان مانند ده سال گذشته در راه بهبود وضع زنان و ایجاد شرایط بهتر در همه عرصه ها برای آنها همچنان ادامه خواهد یافت. گفتنی است که لورا بوش همسر جورج بوش رئیس جمهور سابق امریکا که یکی از حامیان حقوق زن در افغانستان می باشد، میزبانی این کنفرانس را به عهده دارد و در آن علاوه بر جورج بوش رئیس جمهور سابق امریکا، شماری از مقامات حکومتی، تاجران، نماینده گان موسسات غیر انتفاعی امریکا و تعدادی از زنان افغان نیز شرکت دارند.
نظیره کریمی

زنان بیوه در گیر و دار زندگی طاقت فرسا


گزارش- جمیله حسام            زنان بیوه در منجلاب مشکلات
مزارشریف- ( 8حمل 1990)
با آنكه در سال گذشته، نگرانيهايي مبني بر افزايش خشونت علیه زنان وجود داشت ، اما  گمانهزنیهای زیادی در مورد وضيعت بد زندگی زنانبیوه نیز وجود دارد.كميسیون مستقل حقوقبشر در تازهترین گزارش سالانـــــهي خود به 1167 مورد خشونت در ســـــال جاری اشاره كرد و وضعیت زنانبیوه را در كشور تكاندهنده خواند.‌بر اساس ایــــن گزارش زنانبیوه از تمام حقوقشرعـــــی و بشری خویش چون تعیین سرنوشت، ازدواج و دسترسی به صحت محروماند.  ایـــــن گزارش میرساند كه 90درصد زنانبیوه در افغانستان با مشكلات اجتماعی وخشونتهای خانوادگی روبهرواند.اين وضيعت در ولايت بلخ نيز نگرانيهايي را به وجود آوردهاست. دختر 32سالهيی كـــــه 30سال قبل پدرش را در جنگ از دست داده است، می‌گوید: "زمانی كـــــه پدرم كشته شد، كاكایم می‌خواست، مادرم را به عقد خود درآورد، اما مادرم قبول نكرد. بعد از اينكه مادرم پيشنهاد او را رد كرد، یكـــــی از كاكاهایم او را از خانه كشید و خودش مسئولیت پرورش من و برادرم را به عهده گرفت." ‌ ‌منیژه زن 19سالهي دیگری است كه پنجماه قبل شوهرش را كه افسر اردویملی بـــود، در یكی از ولسواليها از دست داده است. او مـــیگوید: "سه طفل دارم و پس از مرگ شوهرم نتوانستهام از امتیاز شوهرم مستفید گردم و بـــــه ناچار با پدرم زندگی می‌كنم. برادر شوهرم میخواست مرا به نكاح خود در آورد، ولی از خانهيشان برآمدم و در اینجا زندگی میكنم." وی بـــــا نگرانی كه در خصوص اولادهایش دارد، مـــــیگوید: "دو طفل شیرخوار دارم، از اینـــــكه خودم شیر ندارم، ناگزیر هردو را با شیر خشك تغذیـــــه مـــــیكنم. در این اواخر شنیدهام كـــــه فامیل شوهرم مي خواهند اولادهایم را از من بگيرند."به با ور آگاهانامور، يگانه راه بيرونرفت از اين معضل و رفعمشكلات، كار وسیع فرهنگی، تغییر باورهاینادرست جامعه توجه جدی دولت و جامعهي بینالمللـــــی، خودكفایـــــی و استقلال اقتصادی، بالا بـــردن سطح سواد و غیره از راههایي اند كه میتواند به این مشكل پایان بخشد.براي از بینبردن دیدگاههای منفی دربارهي زنان بیوه، باید برنامههای آگاهیدهی راهاندازی شود و تا زمانی كه ذهنیتسازی نشود، و زنان از حق و حقوق خود آگاهی نیابند، نمـــــیتوان به مشكلات آنان رسیدگی كرد.  هماكنون دهها زنبيوه در بلخ، مصروف گدايي هستند، در روي بازارها دستفروشي ميكنند و يا ديگركارهاي شاقه را انجام ميدهند. آنها مي گويند بهخاطر دريافت يك لقمه نان براي بقيه اعضاي خانوادهيشان، دست به چنين كارهايي ميزنند.  آنها ميگويند كه هيچ كمكي هم از سوي دولت و نهادهاي كمككننده در اين ولايت دريافت نكردهاند.
شعار امسال در تجليل از هشتم
مارچ در افغانستان، رسيدن زنان به عدالت و منع خشونت عليهزنان بود. بايد ديد اين تعهد تا چه اندازه عملي خواهد شد و چه تعداد از زنان افغانستان به عدالت واقعي خواهند رسيد.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی زنان در شهر کابل


نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان امروز با شرکت جمعی از فرهنگیان،   هنرمندان و نویسندگان افغان در کابل برگزار شد.    10 حمل 1390     این نمایشگاه از سوی شرکت تجاری گاج در ساختمان نگارستان ملی برگزار شده است و تا دوهفته ادامه خواهد داشت.
غفور اسلام خیل مسول نگارستان ملی خانه فرهنگ افغانستان که در محفل گشاییش این نمایشگاه صحبت می
کرد، برگزاری این گونه نمایشگاهها را گامی در راستای تشویق بیشتر صنعت کاران و هنرمندان کشور عنوان کرد و افزود:" این ششمین نمایشگاه هنری است که در خانهی فرهنگ افغانستان برگزار میشود" وی همچنان اظهار امید واری کرد که "آثر های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه فرصتی باشد برای شناخت بهتر فرهنگ افغانستان".
خانم مریم ثنا معاون شرکت تجاری گاج صنعت های دستی را ناقل ارزش
های فرهنگی مردم یک کشور دانسته و افزود"ما به تاثیر متقابل صنعت دستی و توریسم اعتقاد داریم که از یک طرف صنعت دستی باعث رشد توریسم و از طرف دیگر صنعت توریسم باعث رونق بازار صنعتهای دستی خواهد شد".
خانم ثنا همچنان به نقش مهم صنعت
های  دستی در تاریخ و فرهنگ کشور اشاره کرد بر زنده نگهداشتن صنعت های دستی به عنوان میراث ارزشمند برای آیندگان تاکید کرد.
زهرا جعفری مسول شرکت گاج صنعت دستی را به عنوان شناسنامه
ی یک ملت دانسته و افزود "صنعتهای دستی نباید فراموش شود.
خانم جعفری می گوید:"آنان بیش از صد هنری دستی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند که به گفته
ی وی: "این اثر ها برگرفته از صنعت های دستی قدیمی است که در شرکت گاج تولید شده است و کوشش شده است اثر های دستی تمام ولایت های افغانستان در این مجموعه جاداده شود"
خانم جعفری همچنان تاکید کرد که ما نباید به صنعت دستی زنان با دید اقتصادی نگاه کنیم بلکه آنرا به مثابه بخشی از میراث ارزشمند فرهنگی کشور نیز بدانیم.
در سالهای اخیر بار ها به خاطر به نمایش گذاشتن فرهنگ افغانی نمایشگاه های هنری در نقاط مختلف کشور برگزار شده است.
گزارش - حسین فروغ