آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 31, 2011

امسال همه مکاتب دخترانه باز خواهد بود



     وزارت معارف از تصميم طالبان مبني بر عدم تخريب مدارس از سوي آنان استقبال كرد
  
وزارت معارف با انتشار يك اعلاميه خبري از تصميم طالبان مبني بر عدم تخريب و تهديد مدارس و مكاتب معارف از سوي آنان، از اين اقدام استقبال و آن را گامي مثبت در تحقق اولويت ها و آرمان هاي وزارت معارف توصيف كرد.
 وزارت معارف از  اظهارات سخنگوي طالبان  صميمانه استقبال  نموده و اميد وار است كه اين گفته ها جامه عمل پوشيده و صادقانه تطبيق شود كه در آن صورت انشأ الله هزار ها طفل كه به سبب مسدود بودن عده از مكاتب از نعمت تعليم محروم اند فرصت دست يابي به اين حق طبيعي خود خواهند يافتند.
 در بخش ديگري از اعلاميه مذكور آمده است: كسب تعليم مطابق به اهداف و احكام دين مقدس اسلام حق شرعي و طبيعي هر شخص اعم از زن و مرد مسلمان مي باشد. هيچ كس نميتواند مسلمانان و بخصوص اولاد اين وطن را از حق خدا داده گي آن محروم سازد.
وزارت معارف جمهوري اسلامي افغانستان به اين باور است كه هيچ حزبي و حركتي افغاني نبايد به خود اجازه دهد كه مسير قافله علم و عرفان را كه، به باور ما يگانه راه رسيدن به اوج تمدن، انكشاف بوده و ضامن ترقي مادي و معنوي آيندة همه ما است، باعث گردد تا تحقق اين آرمان والاي ما به كندي مواجه شود.

زنان معتاد


افزایش معتادان زن در قندهار
               مقامات ولایت قندهار می گویند که شمار زنان معتاد به مواد مخدر در این ولایت رو به افزایش است.
این زنان که سالخورده و میان سال است، به علت جنگها، بی کاری و مشکلات اقتصادی به استعمال مواد مخدر رو آوردند.
سروی تازهء که در مورد معتادین مواد مخدر در افغانستان صورت گرفته نشان می دهد که یک میلیون نفر معتاد به مواد مخدر دراین ولایت موجود است.
زنان معتاد می گویند که می خواهند تا از این کار دست بردارند ولی به علت مشکلات
اقتصادی نمی توانند تداوی خود را انجام دهند.
راضیه باشنده ناحیه اول شهر قندهار که یکی از این زنان معتاد است می گوید که به علت مشکلات اقتصادی رو به مواد مخدر آورده است.
وی فعلاً در ریاست امور زنان قندهار مشغول آموختن خیاطی است که بالای زندگی اش تاثیرات مثبت آورده است.
همچنان فریده باشنده دیگر قندهار که یک پایش معیوب است و اکنون به سگرت و چلم رو آورده است، مشکلات اقتصادیِ، خشونت خانوادگی علت اصلی معتاد شدن خود می داند.
وی می گوید که برای دست برداشتن از این عمل فعلاً در ریاست امور زنان مصروف آموختن خیاطی است تا بتواند در آینده از این طریق مشکلات اقتصادی خود را حل سازد.
سهیل کاکر مدیره اقتصاد ریاست امور زنان قندهار می گوید که به خاطر نجات زنان معتاد یک کورس آموزشی را به راه انداخته است تا زنان معتاد را به مهارت های خیاطی دست دوزی اموزش دهند.
سهیل کاکر می گوید که علت معتاد شدن زنان زیاد است که از جمله فقر، بیکاری، بی سوادی دلایلی اند که زنان را معتاد ساخته است..
گل محمد شکران رییس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت قندهار می گوید که برای درمان این زنان کدام شفاخانه خاص ندارند ولی باز هم دو تن کارکنان صحی زن دارند که تداوی این زنان را در خانه هایشان انجام دهند.
شکران می گوید که تا کنون سروی دقیق صورت نگرفته که در قندهار به چه تعداد زنان معتاد به مواد مخدر هستند.
منبع: خبرگزاری بست باستان

پاره کردن دهن و دو انگشت یک زن در نیمروز


مردی در نیمروز خانمش را با چاقو به شدت مجروح کرد 
شوهر این زن، پس از لت و کوب شدید او با چاقو به او حمله کرده و علاوه بر پاره کردن دهنش با چاقو، و قطع دو بند از انگشتانش، قصد داشته چشمش را نیز از حدقه درآورد.
یک زن جوان که چهار روز پیش از سوی شوهرش در ولایت نیمروز مورد اصابت چاقو قرار گرفته و به شدت زخمی شده بود، برای مداوا به شفاخانه هرات منتقل شده است.
شوهر این زن، پس از لت و کوب شدید او با چاقو به او حمله کرده و علاوه بر پاره کردن دهنش با چاقو، و قطع دو بند از انگشتانش، قصد داشته چشمش را نیز از حدقه درآورد.
مسئولان شفاخانه هرات می گویند این زن، در حالی به این شفاخانه آورده شده بود، که در حالت نیمه بی هوشی به سر می برد.
داکتر محمد شعیب حامدی، داکتر معالج این زن و از مسئولان بخش جراحی اعصاب شفاخانه هرات می گوید: این زن که "فاطمه"نام دارد و ساکن شهر زرنج ولایت نیمروز است، پیش از انتقال به شفاخانه هرات در شفاخانه محلی شهر زرنج مورد تدوای فوری قرار گرفته و زخم هایش پانسمان و دوخته شده بود وهم اکنون در بخش جراحی عصبی این شفاخانه بستری است.
به گفته آقای حامدی، وضعیت صحی او از روز نخست بهتر شده است، اما به علت فقر اقتصادی در تداوی با مشکل مواجه است.
هر چند به گفته آقای حامدی، داروهای مورد نیاز او از سوی شفاخانه هرات به صورت رایگان در اختیارش قرار گرفته ، اما به علت عدم موجودیت دستگاه سی تی اسکن در این شفاخانه، نیازمند هزینه مالی است تا خارج از شفاخانه هرات مورد آزمایش های پیشرفته قرار گیرد.
پدر این زن که او را به شفاخانه هرات آورده ، می گوید دامادش به علت مشکلات روانی، خانمش را مورد لت و کوب قرار داده و فرار کرده است.
به گفته او، دامادش قصد کشتن او را داشته، اما موفق به این کار نشده است.
پدر این دختر همچنین گفت در گذشته نیز دامادش با چاقو به او حمله کرده بود، اما از سوی پولیس بازداشت شده و اظهار پشیمانی کرده بود و قول داده بود دیگر خانمش را مورد لت و کوب قرار ندهد.
این زن نیز که به سختی صحبت می کرد گفت در صورت بهبودی از این وضعیت، تقاضای طلاق خواهد کرد.
او از نهادهای قضایی افغانستان خواست تا شوهرش را شدیداً مجازات کنند.
خشونت علیه زنان در افغانستان روند صعودی در پیش دارد و علاوه بر موجودیت نهادهای حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور، هنوز آمار این خشونت ها کاهش نیافته است.
پیش از این یک مرد بینی و گوش های زنش را در ولایت ارزگان در مرکز افغانستان بریده و فرار کرده بود.
در هرات نیز، هر از گاهی زنان به دلیل خشونت های خانوادگی، دست به خودسوزی می زنند و شمار زیادی از آنها به دلیل شدت جراحات وارده در اثر سوختگی جان می بازند.
منابع:
خبر گزاری بست باستان