آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, March 15, 2011

تصاویر هشت مارچ در هالند

جدید

محفل به مناسبت هشت مارچ

جدید
ازصدمین سالگرد هشت مارچ روز همبستگی زنان سراسر جهان تجلیل به عمل آ مد
در این محفل با شکوه که بیش از ( 350 ) تن  شرکت ورزیده بودند . از جانب شورای سراسری زنان افغان و همکاری انجمن شورای مهاجرین افغان در شهر آرنهیم و شورای سراسری مهاجرین افغان در هالند به راه انداخته شد. که درین محفل برعلاوه خانم های محترم و فامیل های عزیز شان شخصیت های سر شناس سیاسی و اجتماعی  شارزدافیر جمهوری اسلامی افغانستان مقیم در کشور هالندو نماینده شهر داری شهر آرنهم نیز حضور داشتند اغاز گر محفل خانم یاسمین همسنگربودند.
محفل به ساعت سه نیم بعد از ظهر به تلاوت چند آیه از قرآن مجید توسط محترمه خانم ( ساراواعظی ) که یکی از فرهنگیان و معلمه سابق دار در کشور بودند آغاز یافت. سپس خانم سهیلا زحمت رئیس شورای سراسری زنان در هالند در رابطه به تاریخچه هشتم مارچ صحبت توضیحی نمودندکه در بخش از گزارش فرمودند: با سر فرازی یاد آوری میگردد که آغازمبارزه روشنگرانه و آگاهانه زنان قدامت تاریخی داشته و تجلیل از هشتم مارچ در کشور ما برای اولین بار توسط  اساس گزارجنبش زن محترمه داکتر اناهیتا راتبزاد مبارز ترقیخواه وطن گره خورد ه است.
خانم زحمت در بخشی دیگر از صحبت شان فرمودند:در بسا از کشور های جهان زنان توا نسته اند به پاره از حقوق خود برسند ولی سوگمندانه که در کشور ما ستمگران گلوی زنان را با تمام قوت میفشارند،سنگدلانه تا سرحد مرگ آنها را لت و کوب مینمایند به خود کشی خود سوزی جدائئ از فرزند وا میدارند و با حیوانی تبادله میکنند و به جرم نا پسندیده ترین صفت انسانی سنگسار می شوند.همچنان گفتند: ما معتقدیم که آزادی زنان از بد بختی ها زمانی میسر است که جامعه در کل آزاد گردد.درین راستا مبارزه باید نمود.سپس رشته سخن به محترم  داکتر فرید  نظری داده شد .محترم نظری از تاریخجه زمان امانیه و کارکرد های ملکه ثریا و دیگر زنان غیور کشور به نیکی یاد اور شده نقش خانم امان الله را در بیداری نهضت زن تعریف نمود. بعدا محترم اقای محمد شفیع خاوری شارزدافیر جمهوری اسلامی افغانستان در مورد نقش زن در کشور و کار کرد های کشور اسلامی ما در رابطه به سهمگیری فعال زنان در پارلمان در اردو و قوای امنیتی در خدمات اجتماعی برازنده ساختند.
بعدا محترم ولی محمد شاهپور  رئیس سراسری انجمن مهاجرین افغان  پیام تبریکیه شورا را به همین مناسبت به خوانش گرفته از مجری برنامه اظهار قدردانی و سپاس نمودند.در ضمن باید متذکر شد که گرداننده گان بر نامه هر یک یاسمین جان همسنگر بخش دری- یاسمین جان زیارمل بخش پشتو ونذیره جان حنیف در بخشی ترجمعه به هالندی بر نامه را موفقانهپیش بردند.جهان سپاس از هر یک شان.یاسمین زیارمل درین قسمت از سعیده طلوع تقاضا کردند تا شعری تهیه شده را که در وصف زن بودبه خوانش بگیرند.
رشته سخن به عزیزه عنایت شاعره بر جسته نویسنده موفق و مادر فعال داده شده و قطعه شعری از سروده های خودش را قرائت کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت محترمه صالحه وهاب یکی دیگر از خانم های با استعداد شاعره جوان و مسئول نشریه( بانو )در معرفی این نشریه توضیحات داده از وجه اشترک و بر نامه های ان حاضرین را اگهی داد در اخیرصحبت ها که بخش اول برنامه بود قطعنامه از نام اشراک کننده گان توسط زلیخا پوپل یکی از فعالین اجتماعی وسیاسی عنوانی جامعه بین المللی و حکومت افغانستان صادر شده و به شارزدافیر افغانستان جهت رهنمود و تطبیق و عملی ساختن اهداف این نشست تسلیم داده شد.
در بخش دوم نمایش لباس افغانی توسط دوشیزگان افغان بود که به زیباهی محفل افزود در اخیرکنسرت با شکوه به صدای دلکش مشعل ترنم خانم پرستو مهریار و نوازندگان جوان هر یک مسعودجان و هارون نوازشگر گوشهای حاضرین گردید باید متذکر شد که نعیم مهربان نیز اواز خوان دیگرمحفل بود .در ختم محفل چند تن از خانم ها هر یک جمیله زمان انوری نطاق سابقه دار کشور لطیفه بهادر یک تن از سابقه داران اهل عرفان و مدیره مکاتب نسوان در کابل  خانم پرستو هنرمند موفق کشور سارا واعظی معلمه لیسه ملالی،  زیبا یار زی معلمه سابقه دارو زلیخا پوپل آمره مکتب سابق در یکی از مکاتب کشور و سهیلا زحمت بانوی فعال در امور زنان با اخذ  تحسین نامه ها از جانب شورای سراسری مهاجرین افغان توسط ولی محمد شاهپور اهدا گردید محفل  ساعت یازده و سی شب ختم گردید.

زنان و سپورت

ارسالی حمیرا ثاقب از کابل
اسکی بازی زنان در بامیان یک گام به جلو  جدید
تعداد اززنان بامیانی دردامنه سلسله کوه های همیشه پربرف بابا، درجنوب شرق شهربامیان اسکی بازی نمودند.
این برنامه جالب ودیدنی برای اولین بار، بااشتراک دوازده تن اززنان ودختران اسکی باز به مناسبت بزرگداشت ۸ مارچ روز جهانی زن دربامیان برگزار شد.
فاطمه احمدی یک تن ازکارمندان دفتربنیاد انکشافی آقاخان دربامیان که دراسکی بازی شرکت نموده است، به خبرگزاری بست باستان گفت: "این اسکی بازی را به مناسبت بزرگداشت صدمین سالروزهمبستگی زنان جهان برگزارکرده ایم."
وی افزود، دراین اسکی بازی دوازده تن اززنان بامیانی اشتراک کردند وآنها بسیارعلاقه مند هستند تا برای دیگر زنان بامیانی نیزاسکی را آموزش دهند .
به گفتهء خانم احمدی، فضای موجود در ولایت بامیان وآزادی های که برای زنان دراین ولایت وجود دارد این انگیزه را به زنان داده تا درتمام زمینه ها مساویانه بامردان سهم بگیرند.
دراین برنامه اسکی بازی دوتن اززنان خارجی مقیم بامیان نیز اشتراک نموده بودند، یکی ازآنان که اهل فلپین است به خبرگزاری بست باستان گفت:" اسم من ( آرورا الم برا ) ازکشورفلیپین هستم، من کارمند دفتر یوناما دفتر سیاسی ملل متحد هستم، من آمده ام ببینم دختران وزنان بامیانی چگونه اسکی بازی میکنند، این اسکی بازی برای زنان بامیان یک گام به پیش بسوی آزادی ودموکراسی است."
برای تهیه گزارش از بازیهای زمستانی شمار ازخبر نگاران خارجی نیز به بامیان آمده اند، یکی ازاین خبرنگاران خارجی به خبرنگاران گفت: "خیلی خوب است که دربامیان برای زنان اینقدرامنیت وجود داردکه بدون ترس به کوه ها بالا بیایند واسکی بازی کنند."
عبدالله محمودی آمربرنامه های دفترایکوتوریزم ولایت بامیان، نیز به خبرگزاری بست باستان گفت:" دراین ورزش ما می خواهیم نشان دهیم که خانم ها هم می توانند حتی درورزشهای زمستانی که یک ورزش مشکل نیزاست سهم بگیرند واین نشان دهنده ی حضور وتوانایی زنان بامیانی درجامعه است."
فردیناندورولاندو؛ مربی اسکی بازی ایتالیایی است که بازی اسکی را برای باشندگان بامیان آموزش می دهد.
فردیناندو می گوید:" بین دختران وپسران هیچ فرقی وجود ندارد ومن همراه بایک تیم آمده ام که اسکی بازی را برای مردم بامیان آموزش دهم، دراینجا دختران را نیز آموزش می دهیم تا آنان نیزهمانندپسران اسکی بازی کنند."
این برنامه اسکی بازی زنان درولایت، توسط دفترساحوی سازمان ملل متحد UNAMA یوناما دربامیان، دفتر ایکوتوریزم ولایت بامیان وشرکت توریستی راه ابریشم دایر شده است.
درحالی زنان بامیانی درکوه های این ولایت اسکی بازی می کنند که دربسیار ازولایت های افغانستان تا هنوز هم برآمدن زنان ازخانه مشروط به همراه بودن یک محرم شرعی می باشد.
اسکی بازی درفصل زمستان ازسال گذشته دربامیان توسط اسکی بازان امریکایی آغاز شد.
درزمستان امسال چند تیم اسکی بازی، ازکشورهای ایتالیا وسویس دربامیان آمده اند ودرسلسله کوه های پربرف بابا اسکی بازی می کنند.
منبع: خبرگزاری بست بامیان

لیمو کشنده سلول های سرطانی

جدید
 
 


ارسالی ج. پلوشه
فواید تعجب آور لیمو!
من
شگفت زده هستم

موسسه علوم بهداشت، 819 NL.L.C. چارلز بالتیمور خیابان، دکتر 1201.
این آخرین دست آورد در طب موثر برای سرطان است!
با دقت بخوانید و خودتان قضاوت کنید.
  لیمو (مرکبات) محصولی معجزه آسا برای کشتن سلول های سرطان است؛ که 10000 بار قوی تر از شیمی درمانی است.
  چرا ما در مورد آن نمی دانیم؟ چون آزمایشگاه ها(شرکت های دارو سازی)  با ساخت مشابه مصنوعی آن سود زیادی میبرند. شما هم اکنون می توانید به یک دوست کمک کنید تا از آنها بی نیاز شود / بداند که آب لیمو در پیشگیری از بیماری مفید است.
  طعم آن شیرین و لذت بخش است و فاقد اثرات وحشتناک شیمی درمانی است.
چگونه است که بسیاری از مردم باید بمیرند، در حالی که این خواص محرمانه و محفوظ  نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شرکت های بزرگ مولتی ملیونر را به خطر بیفتاد؟
همانطور که می دانید، درخت لیمو در دو نوع لیمو شیرین و لیموترش شناخته شده است. شما می توانید از این میوه به روش های مختلف مصرف کنید :
شما می توانیدآنرا به صورت استفاده از گوشت ، افشره، نوشابه های آماده، شربت، شیرینی، غذا و غیره، مصرف کنید.
لیمو بسیاری از خواص را داراست، اما جالب ترین اثر آن در کیست و تومورهاست .
خاصیت این گیاه در بهبود  سرطان از همه نوع ثابت شده  است. برخی می گویند که در تمامی انواع سرطان بسیار مفید  است.
همچنین به عنوان یک داروی ضد میکروبی در برابر عفونت های باکتریایی و قارچ، و مقابل انگلهای داخلی و کرم ها موثر است. و همچنین تنظیم کننده فشار خون  بیش از حد بالا و ضد افسردگی، استرس و اختلالات عصبی است.
منبع این اطلاعات جالب است : این اطلاعات از یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در جهان می آید، که می گوید تست های آزمایشگاهی بیش از 20 سال از سال 1970، نشان داد که عصاره لیمو در
تخریب سلول های بدخیم در 12 سرطان، از جمله روده بزرگ ، پستان، پروستات، ریه و لوزالمعده... تاثیر دارد.
ترکیبات این میوه 10،000 بار بهتر از محصول Adriamycin، و مواد دارویی که به طور معمول در شیمی درمانی در جهان استفاده می شود، کاهش رشد سلولهای سرطانی را نشان داد. و چه شگفت آور است، و شگفت آور تر اینکه؛ این نوع از درمان با عصاره لیمو تنها سلول های سرطانی بدخیم را از بین میبرد و بر روی سلول های سالم تاثیر نمی گذارد.
منبع: موسسه علوم بهداشت،   819 N. L.L.C.   خیابان کیوز بالتیمور ، MD1201

پارچه شعر زیبا راجع به ام البلاد

لیزا سروش
پیایم به ام البلاد                                                          
ببین یخ پاره های دشنهِ روزگارخشکیده است
وشب های یأس اتاقم در انتظار خشکیده است
واه که صاعقه های تنم ارغوانی گل کرده اند
ورنه روح در نفس چنمزار خشکیده است
 
ماه بر قبیله های ام البلاد پیام ببر
که تبر زیر درخت سپیدار خشکیده است
عروس دختر دریا پشت پنجره خرگاه کرده
روح امواج  دردل بیمار خشکیده است
سلام ! یا بوی سلامتی خانه من چمن شده
یا ریشه های  سبز درتنه دیوار خشکیده است
میگم برت میگم وارخطا نشو ، عزیزمن
تیشه درجان باختن وشاخه روی دیوار خشکیده است
نیلوفری های روانم در ترنم شب فریاد میکشند
که درختان سیب خانه دلدار خشکیده است
ذاغان پلید باغبانی میکنند، حیفم میاید
که گل سرخ نوروزی بدست لاشخوار خشکیده است
لیزای عزیز به سایت آوای زنان خوش آمدید
جدید

مارش زنان شهر کابل

جدید
نجیبه آرش
به استقبال ازمارش  زنان رزمنده ی شهر کابل
قرار گزارش رسانه های شهر کابل به تاریخ هشتم مارچ 2011 به تعداد بیش از ۲۰۰۰ زن، به چهار راهی پوهنتون کابل ریختند و از آنجا به سوب میرویس میدان در حرکت شدند وبرای چندین ساعت حرکت عراده جات را متوقف ساختند.زنان از اقشار مختلف با چادری و بی چادری تحت رهبری نهاد های مترقی زنان   درین  مارش شرکت نموده بودند و با شعار هایی:- هشت مارچ یعنی روز قربانی ده ها زن  بخاطر آزادی و رهایی از ستم و ظلم.-هشت مارچ روز پیکار مقدس علیه بیعدالتی و عقد پیمان بین المللی زنان بخاطر کسب حقوق، آزادی، امنیت، صلح و پیروزی بر جنگ و ستم؛  خشونت علیه زنان...، جاده پوهنتون و میرویس میدان را به شور آورده و لرزانیدند.آنان با مارش ظفرنمون خود یک بار دیگر حضور فعال و نیات رزمنده ی شان را در جامعه افغانی  به نمایش گذاشته؛ به حاکمان ستم گار و مردان  سنت گرا و متعصب  گوشزد کردند که زن انسان آزاد است؛ نیمه ی از پیکر جامعه را تشکیل میدهد و نیمه دیگر را میسازد. بگذارید زنان آزادانه  نفس بکشند ۰ از  تمام حقوق آنها چون حق  تحصیل ،حق کار بیرون از منزل، حق تعین سرنوشت، حق انتخاب، حق اندیشه و بیان،حق زندګی مستقل، طلاق، حق سفر مطابق قوانین نافذه کشور  حراست بعمل آید۰
زنان با شهامت کابل زمین و سایر ولایات کشور مارش ظفر نمون تان مبارک باد۰ سلام و سپاس بر شما که با تحمل دشواری ها ، ظلم و ستم دوران سیا و سرکوبنده ای زنان توانستید از درون دنیای از وحشت و درد، تبعیض و تعصب بنیاد گرایان تاریک اندیش، قوماندان سالاران خون آشام و متجاوز ، طالبان زن ستیز، کور دل و متحجر – سر فرازانه راه خود را با گام های مصمم و استوار به سوی آزادی،ترقی و پیشرفت باز کردی. دست های گرم و زنده ګی ساز تان را می فشارم.
دختران و زنان با شهامت و به پا خاسته ی کابل زمین ! آینده از آن شماست و با حضور فعال خود در تمام عرصه های اقتصادی ، اجتماعی،سیاسی و فرهنگی بطور واحد و یک پارچه میتوانید اقدامات باز دارنده ای کهنه و ارتجاعی تحمیل شده  را از فرا راه مجموع زنان کشور بر چینید! تک روی راه و اصول پیکار-مبارزه و رسیدن به اهداف نیست و نمیتوان به پیامد مطلوب رسید. بیایید با هم پای بکوبیم و با هم نفس بکشیم، با چنین تحرکات مسالمت آمیز و فریاد های دادخواهانه وجدان جامعه ی ملل را بیدار ساخته و از جانب دیگر دشمنان را آب و زبون سازیم.تمام تجارب پیشکسوتان زن در عرصه های تعلیم و تربیه، تدبیر و توانایی، حقیقت اندیشی، عشق به آزادی،صلح و وطن دوستی – توشه راه تان باد۰ در آخیر میخواهم خاطر نشان بسازم که در گزارش خواهر عزیز ما حمیرا ثاقب منتشره ی سایت آوای زنان افغان آمده است که: امسال تحفه هشت مارچ در یک تعداد از موسسسات و ادارات دولتی برای زنان، یک عدد چادر بوده است. هرگاه این هدایا را با نیات نیک هدیه کرده باشند سپاس گذاری میکنیم و در غیر آن جوابش را داریم و آن اینک:« در سر اگر عقل باشد حاجت چادر و دستار نیست»۰ و خانم بهار سعید شاعر فرهیخته ی کشور ما  با سروده ی زیبایی چنین به پاسخ جانانه پرداخته اند:  
سیاه چادر مرا پنهان ندارد
نمایی رو مرا عریان ندارد
چو خورشیدم ز پشت پرده تابم
سیاهی ها نمیگردد نقابم
تو کز شهر طریقت ها بیایی به موی من چرا ره گم نمایی
بجای روی من ای مصلحت ساز بروی ضعف نفست پرده انداز
ماخذ ماهنامه ندای زن

پارچه شعر زیبا راجع به سنگسار

زلیخا پوپل                                                                                      
          سنگد ل        
 ای سنگدل نا مهربان
          سنگی مزن که استم نا توان

گرچه تو جانم میگیری
              این نیست رسم دین و ایین مان

هرقطره از اشک من
        گلزار گردد دشت و بیا بان

من دخت بیگناه ستم
          عشق است در  هر دو جهان

     گر عشق ورزیدن گناست
              یوسف پیغمبر پس نبود انسان؟
عشق پاک و مقدسم
             شوهرم بود فرزند دلیر افغان

غیرت و مردانگی اش
           بدرقه کرد  با مرگ خود چنان
 
چادری غرقه بخونم را
            گاهی میدید اوبا چشم نا توان

     چشمان حیرت زا وپرگیریان
          اهی نکشید ز دست مستبدان

           منکه  شهیدم و آلوده به خونم
        نماند دیگر نفسم  در جان 

      خدا نگهدارت ای مرد جوان
          دیدار ما ماند در بهشت جاودان

                    « زلیخا »  گویم بر شما شهیدان افغان
                 
انتقام خون شما هست نزد  دوستان
     بهشت برین جایگاه تان باد
        دشمنان تان باد شرمسار زمان

بانوی عزیز زلیخا جان پوپل به سایت آوای زنان افغان
 آوای خود تان" خوش آمدید.


جدید