آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, March 8, 2011

به مناسبت صدمین سالگرد هشت مارچ

   ارسالی ج. پلوشه                                   آیا 8 مارچ جشن است یا ادامه ای مبارزه داد خواهانه؟

ماریا بشیر برنده جایزه شد


ماریا بشیر برنده جایزه " زنان شجاع " شد.
ماریا بشیر رئیس سارنوالی استیناف ولایت هرات نامزد جایزه بین المللی شجاعت شد
جایزه بین المللی جرئت همه ساله به زنانی داده می شود که  شجاعت و دلیرى ویژه اى را در راستای اعاده حقوق زنان و بهتر شدن وضعیت زندگی آنها بخرج داده باشند.
وزارت  امور خارجه آمریکا با نشر خبرنامه ی گفته است که امسال این جایزه از سوی وزیر خارجه آمریکا هلری کلنتن به باجرئت ترین زن جهان اهدا خواهد شد.
امسال از بین ده زن نامزد دریافت جایزه بین المللی جرئت یکی هم خانم ماریا بشیر رئیس سارنوالی استیناف ولایت هرات است.
در زمان طالبان نیز خانم بشیر تلاشهای در زمینه آموزش زنان انجام داد. خانم بشیر در آن دوران به آموزش وپرورش زنان در داخل منزلش می پرداخت.
ماريا بشير طى سالیان بعد از سقوط طالبان به حیث کارمند سارنوالی و بعد سال 2006 میلادی به عنوان اولين زن در سطح کشور به حیث رئیس څارنوالى هرات تعيين شد.
خانم بشیر پس از تعیین در مقام سارنوال هرات در نخستین کنفرانس خبری خود گفته بود: "نخست اصلاح را از خود آغاز مینمایم و هدف اين است که فساد ادارى را از څارنوالى هرات ريشه کن کنیم."
در خبرنامه وزارت خارجه آمریکا آمده است که ماریابشیر بخاطر تامین حقوق زنان مبارزۀ زیاد نموده وسال گذشته 78 قضیۀ خشونت علیه زنان را بررسى نموده است.
سال گذشته نیز دو زن دیگر افغان به نامهای شکریه اصیل و شفیقه قریشی در واشنگتن نامزد دریافت این جایزه شده بودند.
تبریک و تهنیت بتو ای خواهر شجاع و شیر دختر افغان

پیام های تبریکی

به مناسبت صدمین سالگرد تجلیل از هشت مارچ ، روز اتحاد و همبستگی و مبارزه حق طلبانهً زنان سراسر جهان ، پیام های تبریکی از جانب جمیله پلوشه ، نجیبه آرش ،جمیله ناهید، عارفه نورزائی ،عبدالله نظیری ،نجیبه هوتکی، سلیمان کبیر نوری، عبدالروف نظیری،حمیرا ثاقب، انیسه عزیزو سیما کیهانی عنوانی زنان رنجدیده در داخل کشور ، داکتر اناهیتا راتب زاد زن مبارز و هم چنان، زنان و خواهران قهرمان ما که بطورآگاهانه بر علیه استبداد وستم جنسی و مرد سالاری رزمیده اند و برای رهائی زنان سعی و تلاش خسته گی ناپذیر نموده و مینمایند،تقدیم داشته ،صحت و سعادت برایشان آرزو مینمایند.
به امید تامین صلح و حقوق و آزادی برای زنان