آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 3, 2011

فرخنده باد هشتم مارچ روز مبارزه و پیکار زنان

 

به پیشواز صدمین سالروز هشت مارچ روز آزادی و همبستگی جهان

خواننده گان عزیزی آوای زنان افغان، نخست در سایت خودی تان خوش آمدید.  ثانیاً شمارا به خواندن مصاحبه دوست عزیز و گرامی ما خانم نجیبه هوتکی یکتن از فعالین شورای زنان افغان در آلمان ، زن آزادیخواه ، مبارز ، مدافع حقوق زن و گلی ، از گل های باغ دموکراسی دعوت می نمائیم و پرسش اول خود را از ایشان چنین می آغازیم. لطفاً  اندکی از خود تان بگوئید؟
نخست از گفت و شنود تان اظهار سپاس می نمایم و آرزو  می نمایم که پاسخ های من جوابگوی پرسش های شما بوده و قناعت خوانندگان سایت وزین و پرخواننده شما را فراهم سازد.
گرچه گفتن و نوشتن در باره خود شخص خیلی ها مشکل است. ولی باز هم به صورت موًجز گفته می توانم که ، تحصیلاتم را در کابل بدرجه لیسانس در رشته ژورنالیزم به دانشگاه کابل به اتمام رسانیده ام و در مورد مصروفیت کاری و یا شغلی باید اذهان بدارم که در شعبات مختلف مطبوعات ، مدیریت مجله میرمن ، سکرتر مسول اتحادیه ژورنالستان ، مدیر مسول مجله دوستی ارگان نشراتی سازمان صلح و همبستگی و هم چنان بطور غیر حرفوی در هیت اجرائیه سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ایفای وظیفه می نمودم.
 از آنجائیکه در یک خانواده روشنفکر دیده به جهان گشوده بودم ، در برابر شرایط ناگوار کشور و به ویژه وضع رقت بار زنان در جامعه ما بی تفاوت بوده نتواستم و  در ایام جوانی به سازمان دموکراتیک زنان افغانستان که یگانه سازمان رزمنده بخاطر کسب حقوق زنان بود ، جلب گردیدم و از آنروز تا کنون که در غربت قرار دارم و در ین ایام سخت فرود و فراز های گوناگون را تجربه نمودم . لحظهً دور از وطن و زنان هم میهنم نبودم و با جمیع از همرزمانم، دایماً درفش مبارزه را بخاطر دفاع از حقوق زن در کشورم برافراشته ومشعل آزادی برای زنان را دایماً روشن نگه داشتیم.
در پرسش شما که از هشتم مارچ در افغانستان در چه زمانی و در تحت کدام شرایط تجلیل بعمل آمد؟
باید گفت که هشتم مارچ روز همبستگی بین المللی زنان ، یک حادثه  بسیار مهم و  با اهمیت در تاریخ مبارزات زنان جهان است.
 برای نخستین بار هشت مارچ در کشور عزیز ما  به تاریخ هشت مارچ 1346 خورشیدی به اشتراک یک عده از اعضای سازمان دموکراتیک زنان افغان و در تحت رهبری داکتر اناهیتا راتب زاد این زن مبارز و آزادی خواه ، در یک محل سرپوشیده دایر شد وعده محدودی در آن اشتراک نمودیم.
 قابل ذکر میدانم که هشت مارچ روز بین المللی زنان ، از طریق همین سازمان به هموطنان عزیز ما معرفی شد. در دههً شصت ازین روز به شکل بسیار وسیع و با شکوه با راه اندازی میتنگ ها ، مارش ها ، کنسرت ها از طریق وزارت خانه ها ، موسسات تولیدی، تعلیمی و تحصیلی به تجلیل گرفته می شد و از زنان پیشتاز و فعال جامعه در عرصه های مختلف تجلیل به عمل می آمد. هم چنان روز هشت مارچ به مثابه روز بین المللی زنان ، نخستین بار در زمان جمهوری دموکراتیک افغانستان به رسمیت شناخته شد « سال 1360 خورشیدی » و پس از آن تجلیل ازین روز به یک عنعنه در سر تاسر کشور مبدل شد. حتا خانم های جهت اشتراک درین محافل ، لباس های نو می خریدند و عده ئی از مردان روشنفکر و روشن ضمیر ما با اهدای تحایف به خانم های خود، سهم خود را درین جشن زنان  نیز ادا می نمودند.
به اساس پیشنهاد کمسیون حقوقی سازمان دموکراتیک زنان افغان همه ساله یک عده زنان زندانی که در مدت حبس شان کم مانده بود از حبس رها شده و به خانه و کاشانه خود می پیوستند و در حبس عده باقیمانده زنان نیز تقلیل به عمل می آمد و در اثر کار و فعالیت سازمان زنان بود که طلاق غیابی از قوانین کشور برچیده شد.
در پاسخ این پرسش شما که از صدمین سالروز هشت مارچ در جهان ، چگونه تجلیل به عمل می آید؟
نخست از ارائه پاسخ در برابر سوال شما، عمیق ترین تبریکات خود و شورای زنان افغان در آلمان را به مناسبت صدمین سالگرد هشتم مارچ این روز آزادی و همبستگی زنان جهان را که ، در تاریخ مبارزات زنان جهان یک رویداد نهایت عظیم و با اهمیت است . به تمام زنان هموطنم چه در داخل و چه در بیرون مرز زندگی دارند ابراز می دارم. هم چنان به شورا ها ، انجمن ها ، سازمان ها و اتحادیه های زنان که در مبارزه برای حقوق و آزادی زنان فعال هستند تهنیت می گویم.
امسال یعنی صدمین سالگرد هشتم مارچ تحت شعار « زمان بیداری نوین جنبش زنان فرا رسیده است همه بسوی کنفرانس صفوف زنان، در ونزویلا »دایر گردیده است.
اهمیت کنفرانس درین است که: این کنفرانس به ابتکار صفوف ، سازمان ها تجلیل می گردد. هدف از تجلیل این کنفرانس که از سراسر جهان گرد هم آمده اند . اینست که تا میراث زنانی را که در سال 1910

در تحت رهبری شخصیت برجسته جبش زن کلارازتکین اعلام و برای نخستین بار برگزار شد ارج گذارند . در حال حاضر گرچه ما شاهد رشد و پیشرفت نسبی زنان در بسیار کشور های جهان هستیم. لیکن ضرورت آن میرود تا به خاطر رفع کلی ظلم و ستم و جهان عاری از استثمار برای رهائی کامل زن باید مبارزه کنیم.
 طوریکه پیشتر به آن اشاره نمودیم.هم اکنون کنفرانس جهانی در ونزویلا دایر است. درین کنفرانس هیتی به نمایندگی شورای زنان افغان در هامبورگ ، تحت رهبری خانم امیلیا اسپارتک درین کنفرانس اشتراک نموده است. تا فریاد و فغان زنان افغانستان ، بار دیگر درین کنفرانس جهانی اوج گیرد. هم چنان نظر به پیشنهاد شورای زنان مقیم هامبورگ به کمسیون تدارک کنفرانس « که باید هیت زنان از داخل افغانستان نیز درین کنفرانس اشتراک داشته باشد » صورت گرفت که خوشبختانه کمسیون تدارک پیشنهاد ما را پذیرفتند و  همین اکنون هیتی در تحت رهبری داکتر عالمه از کمپاین 50 در صد زنان افغانستان نیز اشتراک نمودند.
باید افزود: که صدمین سالروز هشت مارچ در سراسر جهان با راه اندازی مارش ها ، میتینگ ها، کنفرانس ها، سمینار ها، همراه با محافل فرهنگی ،" شعر و  موسیقی، کنسرت ها ، نمایشگاه ها ، نمایش فلم ها و ..." تجلیل بعمل می آید.
 در اخیر یک بار دیگر از گرداننده سایت خوب اختصاصی برای زنان و سایر تهیه کنندگان و دست اندکاران  آوای زنان افغان، که واقعاً زحمت می کشند و مطالب داغ روز و هم چنان مطالبی روشنگری را در اختیار خوانندگان می گذارید اظهار تشکر و قدر دانی نموده و موفقیت های مزید تانرا در ین راستا خواهانم.
فرخنده باد هشت مارچ روز آزادی و هم پیمانی زنان سراسر جهان
پیروز و سعادت مند و عاری از هر نوع خشونت باد زنان رنج کشیده افغانستان