آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 8, 2010

منع خشونت علیه زنان

نوشته: شیرین نظیری
25  اکتوبر  2010
منع خشونت علیه زنان

از سال 1981 میلادی روز 25 اکتوبر به  مثابه روز جهانی منع خشونت علیه زنان جهان برگزیده شده است و شورای عمومی سازمان ملل متحد این روز را به عنوان  رفع  خشونت علیه زنان در 17 اکتوبر 1999 میلادی به تصویب رسانید. البته این روز مبتنی به قتل وحشیانه سه خواهری میرابال فعالین سیاسی جمهوری دو مینیکان انتصاب شده است.
خشونت علیه زنان هر گونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسی ، که منجر به آسیب فزیکی ، جنسی و یا حالت روانی زنان شود خشونت علیه زنان گفته می شود. خشونت ، بدرفتاری و یا زشتی مقوله ایست که پیوند اساسی با فرهنگ و مذهب دارد. در جوامع مرد سالار ، قوانین و عنعنه و فرهنگ مرد را مکلف به پرداخت معیشت زن می سازد و زن خود ، پیشتوانهً شخصی اقتصادی نداشته و به اصطلاح عوام "دست نگر" مرد است  در چنین حالت مرد در وجود خود یک بر تری و تفوق احساس می کند و به خود متکی و حاکم گردیده و زن را با همه دار و ندار خود متعلق به خود دانسته و صاحب آن شمرده و در تحت کنترول و قیمومیت خود در می آورد و زن در همچو حالت فرد مطیع وعاجزهً بیش نیست. خشونت به اشکال مختلف بروز می کند و ما به  گونه مثال روی نکات عمده آن مکث می نمایم. که درد ناک ترین خشونت ها بوده که به فرار زنان از خانه هایشان ، خود سوزی ها، خود کشی ها بوسیله مواد زهری، غرق کردن در دریا هاصورت می گیرد. که این همه حوادث تکان دهنده و درد ناک ، ناشی از استبداد خانواده  شوهر، ازدواج های اجباری ،ازدواج های قبل از وقت ورسم و رواج ناپسند جامعه سنتی صورت می گیرد.که به خشونت خانگی مسمی است. خشونت در محیط کار ، باعث کم بها دادن به ارزش کار زنان ، زن را جنس دوم تلقی نمودن و در برابر کار مساوی با مرد ، مزد مساوی دریافت نه نمودن است.این گونه خشونت ، در ساحه کار حکمفرماست. نوع سوم خشونت ، ذریعه دستگاه حاکم انجام می شود. این خشونت ها عموماً در محابس زنانه دیده شده که در اثر آن دختران و زنان جوان شدیداً مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. یک عده آنها بار دار گردیده و کودکی بدبختی نیز در زندان بوجودمی آورند و عدهً هم به صد ها نوع بیماری نسائی مبتلا می شوند.علل بروز این خشونت ها: فرزندان پسرهمیشه رد پای پدران را تعقیب می کنند. هر گاهی پدری ، زن خود را درحضور فرزند پسر خود مورد فحش و ناسزا و یا هم لت و کوب قرار دهد فرزند نیز این عمل پدر خود را کاپی نموده و در معرض اجرا قرار میدهد. اکثرا خشونت های خانوادگی ناشی از: بیسوادی، فقر و تنگدستی، عقب ماندگی جامعه، عدم حمایت قانون تبعیض نژادی، بیکاری و بی روزگاری، جامعه سنتی وغرق تا گلودرمذهب میباشد. برای جلوگیری ازین پدیده شوم احتراماً پشنهاد می نمایم که:
- دولت قوانین و مقررات منع خشونت علیه زنان را صد فیصد در معرض تطبیق قرار داده و از چگونگی عمل کرد آن نظارت شدید نماید.
- تصور مینمایم که خود سوزی زنان جوان و دختران پدیده جدیدی است که از کشورهای همسایه داخل خاک ما گردیده وولایت هرات ما را زیاد ترمتاثرساخته واز آنجا به سمت سایر ولایات کشوردرحال پیشروی است. برای جلوگیری، کاهش و نابودی تدریجی آن، وزارت محترم زنان با دلسوزی و مسولیت پذیری کار پردامنهً را از طریق رسانه های جمعی ، ملاامامان و گردهمائی های شورای ولایتی سازمان دهی نماید.
- سالانه صد ها تن از زنان مظلوم ما، قربانی خشونت ها درکشورجنگ زده ما میگردند. زنان جوان ودختران بیچاره ما با کارد و چاقوسخت مجروح ، تیزاب به صورت شان پاشیده شده ودر لیسه های دخترانه مسموم می شوند. که بعضاً وضعیت صحی و روانی شان مستلزم تفقد و دلجوئی است. بدین سبب صد ها زن و دختر ازین بیماران مجروح عیادت به عمل آورده و در درد و رنج آنها ، خود راشریک می سازند. در چنین حالت ، اگر بانوی اول کشور ما سری به شفاخانه ها زده و از مجروحین چنین حوادث تکان دهنده عیادت نماید. این عمل وی تاثیربه سزای بالای روحیه زنان داشته. حد اقل آنها خوش میشوند که کسی دارند که از آنها به عنوان یک زن و یا یک همجنس دلجوئی میکند.
- خانه های امن در محلات مخفی برای زنان اعمار شود تا زنان درهنگام بروز خطر محفوظ باشند و آرامش خود را احساس نمایند .
- از طریق خانه های امن ، آگاهی حقوقی به زنان ارائه شود.