آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 24, 2010

معرفی زنان مشاهیر و قدرت مند جهان

 

 

 معرفی زنان مشاهیر و قدرت مند جهان:

اگر نگاهی گذرای در مسیر تاریخ بشری بی افگنیم ، ملاحظه می نمائیم که زنان در دنیای امروز جایگاه های خاص خود را بدست آورده اند. گرچه از لحاظ کمیت تعدادی آنها انگشت شمار است. ولی روزنهً امیدی است  ، برای رشد زنان ، در کشور هایکه دیموکراسی را تجربه می کنند.

دموکراسی مجموعهً ای از اصول و روش های است که از آزادی انسان دفاع می کند ، دموکراسی نهادینه شدن آزادی است . دموکراسی دولتی است که شهروندان آن ، چه مستقیم و چه غیر مستقیم و از طریق نمایندگان منتخب خود ، از قدرت استفاده و وظایف معدنی خود را انجام می دهند.

 خوشبختانه عدهً محدودی از زنان با استفاده ازین امکانات مسولیت های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ... کشور های خود را بدست گرفتند و موفقیت های بی نظیر در اموری رهبری، به ملت های خود به ارمغان آوردند و با این عمل خود به جهانیان به اثبات رسانیدند که زنان نیز می توانند همانند مردان در امور رهبری و کشوری نقش ارزنده ای را ایفا نمایند و این را نیز به اثبات رسانیدند که اگر زن موقف بالا تر از مرد را نداشته باشد مساوی با آن قرارگرفته می تواند.

 در واقعیت هر زن مترقی و روشنفکر و روشن ضمیر با شنیدن اسمی زن ای که در فلان کشور در مقام رییس جمهور و یا صدراعظم نایل شد چشمانش پر از اشک خوشی و قلب اش مالامال از شادی و سرور گردیده برای او بالیده و موفقیت های مزیدی برایش آرزو می نماید. اسمای زنان که ذیلاً معرفی می شوند ، بصورت مستقلانه خود را کاندید نمودند و مردم در صندوق های شان رای خود را انداختند و یا هم رهبری یک حزب و یا ائتلاف سیاسی را داشتند و به قدرت سیاسی رسیدند. بخش سوم زنانی اند که به صورت مورثی و یا تشریفاتی به مقام های پادشاهی و یا ملکه رسیده اند و صرف رهبری تشریفاتی کشورهای خود را به عهده دارند. اکنون به صورت خلاصه به معرفی آنها می پردازیم.

 پراتیبها پاتیل رییس جمهور هند:

 پاتیل در 19 دسمبر سال  1934 میلادی در ایالت مهرشترای هند دیده به جهان گشود.  تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی و اقتصاد به پایه اکمال رسانید.

سپس در رشته حقوق تحصیلات خود را ادامه داد موصوف بعد از ختم تحصیلات به زادگاه خود رفته و در دیار خود مصروف کار به خصوص معاونت و کمک به زنان غریب و رنجدیده گردید. پاتیل درپهلوی آموزش دانشگاهی به بازی تینس روی میز علاقه مند بود و در مسابقات زیادی اشتراک نموده و موفقیت های زیادی به خود و تیم خود کسب نموده و برنده جوایزی بی شماری گردیده است.

پاتیل در مسیر کار خود به صفت نماینده مردم در شورا ، وزیر صحت عامه ایالت مهر اشترای ، معاون رییس مجلس سنا و والی ایالت راجستان ایفای وظیفه نموده است. پاتیل عضو سابقه دار حزب کنگره ملی هند بوده است و از 25 جولای 2007

 میلادی رییس جمهور منتخب مردم هند گردیده است، اولین زن است که در هندوستان به این مقام رسیده  است. من مهن سنگ صدراعظم هند اظهار داشت که رای دادن به پاتیل،رای علیه سیاست  های تبعیض آمیز است. به هین ترتیب سونیا گاندی رهبری حزب کنگره ملی هند گفت: دقایق خوش و مسرت برای سرزمین ماست زیرا برای نخستن بار در تاریخ هند زن موفق شد که به مقام ریاست جمهوری نایل آمد. پاتیل ازدواج نموده و صاحب دو فرزند است.

 

 

خود سوزی زنان

مراسم  "ساتی یا وفاداری " یا خود سوزی زن ، از زمره وحشیانه ترین نوع وابستگی زن نسبت به شوهرش در کشور هند و در میان پیروان مذهب هندو عمومیت داشته و این آئین ظالمانه هزاران زن جوان ، صحت مند ، زیبا و فعال این سر زمین را طعمه آتش ساخته است.

طوریکه به همه مبرهن است. در کشوری پر جمعیت هند ، مذاهب زیادی وجود دارد و  اکثریت مردمان این سر زمین غرق در مذهب هستند و یگانه انگیزه که مردمان این سر زمین رو به مذاهب می آورند فقر اقتصادی و محرومیت است آن که غریب و نادار است با مذهب است و آن دیگری که پولدار و ثروت مند است با پول و دارائی ایست. ما همه ساله از طریق رسانه های جمعی می بینیم و می شنویم که سالانه یک عده زیادی از مذهبیون هندی ، در مراسم ويژه مذهبی زیر پا شده و جان های شیرین خود را از دست می دهند.

 نوع از این خرافات که قربانی آن ، باز هم زنان است بنام وفادری به مرد یاد میشود. البته اجرای این عمل خود سوزی ، در اثر شستوشوی مغزی دختران از آوان کودکی صورت می گیرد و ازسن هفت ، هشت ساله به دختران تفهیم می شود که به شوهران خود وفادار باشند « خواننده عزیز و گرانقدر ، چرا این وفاداری به مردان نیز آموخته نشده ، هنگامیکه زن میمرد ، مرد نیز خود را در طعمهً آتش زنش بسوزاند. زیرا که این عمل خرافاتی توسط عدهً از مردان جاهل ساخته شده  و مردان را ، ازین امر مستثنی قرارداده است.» برای آن عدهً از زنان هندی که خود سوزی یا "ساتی" را انتخاب می کردند ، متاسفانه اجرای این عمل وحشتناک و دلخراش ، بجا آوردن یک آئین مقدس مذهبی بوده است."زن برای آماده گی به این مراسم ابتداء حمام میکند و بعد آن لباس های عروسی اش را به تن نموده، خودش با خونسردی کامل دستور فراهم ساختن مقدمات خودسوزی خود را میدهد. والدین وبعضی از دوستان ، همسایه گان از اومیخواهند که از تصمیم اش به خاطر کودکانش صرف نظر نماید ولی او ناشنیده می گیرد وبه کودکان خود دعا می کند درین لحظهً که همه متاثر و غمگین در دو طرف جاده صف بسته اند. او ناراحت و نادم از عملش نیست در حالیکه این لحظه را بهترین لحظه حیات خود می پندارد ، به خود و نیرومندی خود میبالد که با این کار خود را کاملا وقف شوهری خود نموده و تا ابد به آن وفادار است. هر دو دست را به همدیگر رسانیده به بزرگان تعظیم می کند و از آنها طلب مغفرت می نماید و آنها نیز از اعماق دل به او دعا می دهند و آهسته آهسته در جایکه جسد شوهرش برای سوختن قرار داده شده ،رهسپار می شود.

پس از اجرای مراسم ، او درحالیکه دست های خود را بروی سینه جهت احترام نهاده ، برای آخرین بار وداع می کند و به چهار اطراف نگه می نماید. آن گاه در نهایت آرامی از طریق زینه ها بالا می رود و در روی خروارهیزم ها می نشیند و با محبت و دلسوزی سر شوهر خود را به روی زانوی خود می گذارد و یا در کنار وی دراز می کشد. « فلم مستندی ازین خود سوزی زن نیز به نمایش گذاشته شده بود، به حدی درد ناک بود که یک هفته خواب را از چشمانم ربوده بود.» آتش را روشن می کنند ، زبانه های آتش به او نزدیک شده می رود ، حتا او در هنگامیکه شعله های آتش ابتدا لباس هایش و به تعقیب آن بدنش را می سوزاند ، هنوز هم آرامش و متانت خود را حفظ میکند و به سکوت می سوزد و می سازد، ولی لب نمی کشاید و تمام درد خود را از انظار پنهان می سازد.

جمعیت بزرگ اشتراک کننده با کف زدن ها ، از زن که خود سوزی نمود استقبال میکنند و او را فداکار و وفادار و به عنوان یک همسر خوب ، یک " ساتی " واقعی ، کسی که برای خود ، خانواده و روستای ، شان افتخار آورده است . تحسین و آفرین می گویند. ...

 " نظر به عقیده هندی ها اکنون  تمام گناهان زن سوخته و او پاک و منزه گردیده و در زندگی دو باره با شوهرش در بهشت جای می گیرد.  

شیرین نظیری

 

 

روغن زیتون و مزایای آن:

روغن زیتون یک ماده خیلی ها مفید بوده و در منطقه مدیترانه یگانه رژیم غذائی درجه یک محسوب می شود این ماده حیاتی بر عکس سایر میوه جات و سبزیجات ، توسط یک فشار کم ، از میوه تازه آن تولید شده قسمیکه بوی معطر و خوش خود را همراه با جوس آن نگهداری نموده و به شکل طبیعی باقی می ماند و دارای ویتامین ای می باشد. تحقیقات اخیر نشان داده که روغن زیتون مدوا کننده امراض قلبی بوده ، طوریکه کلسترول بد را کنترول نموده و باعث ازدیاد کلسترول خوب گردیده  « چربی خون »و آنرا ارتقا می بخشد. روغن زیتون بر علاوه اینکه استفاده آن در غذا خالی از مفاد نیست. بلکه برای شفا بخشیدن و بهبود بخشیدن زخم ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده است که روغن زیتون درمان و یا علاج کننده بسیار خوب برای پروبلم های جلدی بوده و استعمال آن نتایج و تاثیرات زیادی را به بار آورده است. به خصوص برای جلد خشک یک مایع بی نهایت مفید است.

خوردن روغن زیتون ، محرک متابولیزم بدن بوده و آن را ارتقا می بخشد.هرگاه  یک قاشق چای پر از روغن زیتون،از طرف صبح با معده خالی صرف گردددستگاه هاضمه را فعال ساخته سوخت معده و ناراحتی های شکم را بر طرف میسازد

روغن زیتون و مفاد ناخن

روغن زیتون پوست عقب ناخون را نرم و ناخون را قوی ساخته از پوستک شدن و شکستن نجات می دهد. برای استفاده از روغن زیتون قبل ازینکه به بستر برویم ابتدا دست های خود را شسته و خشک می کنیم بعداً مقدار روغن زیتون شیر گرم را با جوس لیمو مخلوط نموده و روی ناخون ها و پوست دست های خود چرب می نمائیم بعد از مساژ کوتاه روی ناخون ها را با دست کش های نازک می پوشانیم و تمام شب آنرا روی دست های خود می گذاریم.

 

 

 

مشهور ترین آبشار جهان

آبشار عبارت از جریان آب دریائی که از بالا بطور ناگهانی  «  و یا هم دفعتاً » به سطح زمین فرو ریزد . بعضی از آبشار ها بصورت  نهری باریک آب را ،از ارتفاعات بلند «  از  100 تا 500 متر، اضافه تر ویا کمتر از آن » به  شدت زیاد به طرف پائین سوق  می دهد .  که  به مرور زمان  این شدت آب ، باعث  تخریباتی   زیادی همان ساحه نیز میگردد . تعدادی ، آبشار ها درجهان فوق العاده زیاد است و عده از آبشار ها به  نسبت  وسعت ، حجم آب ، موقعیت جغرافیائی ، بلندی ، ماحول زیبا ، منظره دلنشین که از جریان آب و اشعه  آفتاب  « کمان رستم » و.. بوجود می آید ، بسیار شهرت جهانی کسب نموده اند وسالانه کمیت قابل ملاحظهً ازجهان گردان « تورستان  » را بسوی خود جلب مینماید . درین جا به معرفی یکی از آنها به صورت خلاصه می پردازیم .

آبشار نیاگارا: آبشار نیاگارا از دو آبشار بزرگ  به نامهای آبشار هورس شو" نعل اسپ" ویا آبشار کانادائی و آبشار کوچک ترآن  به آبشار امریکائی معروف است . خط مرزی امریکا و کانادا از آبشار هورس میگذرد .

این آبشار در مسیر دریای نیاگارا قرار گرفته که در حدود 16 میل در شمال غرب  بوفالو واقع در نیویارک میگذرد و در حدود 94  فیصد آب آبشار نیاگارا یا  در حقیقت در حدود 84 ملیون گیلن آب ، از آبشار هورس شو در هر دقیقه سرازیر میشود  .

علت اصلی شهرت آبشار نیاگارا نه به علت ارتفاع آن بلکه به علت عریض بودن آن است . آبشار نیاگارا در فاصله بیست دقیقه ای از شهر بوفا لو امریکا و نود دقیقه ای از شهری تورنتو کاناداموقعیت دارد.

رود نیاگارا از دریاچه ایری سرچشمه میگیرد و همراه با خود ، آب چهار دریا های دیگررا به دریاچه اونتاریو می ریزاند . این دریا ها در وسط راهی خود مسیر خود را تغیر داده و از روی تخته سنگ بزرگ و بلند به شدت به طرف پائین می ریزدو بدین ترتیب  آبشار نیاگارا تشکیل می شود .

زمین شناسان آبشار نیاگارا را بسیار جوان میدانند و عمر آنرا در حدود 10 هزار سال و یا 15 هزار سال تخمین نموده اند . در عصر یخ بندان ، یخچال های طبیعی ، تمام مناطقی نیاگارای امروزی را پوشانیده بود ، هم زمان با ذوب شدن یخچال ها ، دریا های کوچکی به وجود آمد آبی این دریاچه به سمت شمال ، راه خود را گشود و به مرور زمان بیک دریا مبدل شد دریا به راه خود به سمت شمال ادامه داد ، تا اینکه به یک پرتگاه بزرگ سنگی رسید که با رویه  و یا لایه سنگ آهکی پوشانیده شده بود در همین جاست که آبشار نیاگارا تشکیل شده . آبشار نیاگارا طبق ریسرچ های آخری ، نزدیک به 11 کیلو متر از نقطه اولیه اش عقب تر رفته است

نخستین گزارش مربوط به آبشار نیاگارا در سال 1697 میلادی تهیه شد این گزارش را یک مبلغ مذهبی و کاشف فرانسوی به نام پدر لوئی هانمن نوشته بود پدر هانمن در سال 1678 میلادی ضمن  سفری به  د نیای جدید همراه با سوردولاسال ، آبشارمزبور را دیده بود . قسمیکه قبلا  به آن اشاره نمودیم ، آبشار  نیاگارا  در پایان دوره یخ بندان ، با ذوب شدن تدریجی یخچال ها و سرازیر شدن یک دریاچه باستانی منجمد از روی معبر سنگی ایکه بین این دریاچه و دریاچه انتریوی فعلی وجود داشته ، پا به عرصه  وجود  گذاشت . در طی  ده هزار سال ، دریای عقب  آبشار  به  مرور  زمان کوچک شده رفت تا اینکه جای خود را به دریای اری کنونی داده  است.

فرسایش طبیعی بر اثر فشار آب چندین کیلو متر محل  آبشار را به  عقب  برده  و به جای کنونی اش رسانیده  است .  این  مجموعه  آبشار در سال  1604  توسط  گروه اکتشافی فرانسوی به رهبری چمپلین سمول                                

«  جغرافیه دان ، طراح  و مکتشف فرانسوی که  بنیان گذا ر  کیوبیک نیز نامیده می شود » کشف و ثبت گردید .  پیش از آن سرخ پوستان منطقه ، قرن ها از وجود این آبشار واقف بودند  و آنرا مکان مقدس  میشمردند . صدای مهیب رعد آسای آبشار در آن زمان باعث شده بود تا سرخ پوستان آن را محل زندگی  خدای رعد بدانند و مراسم برای بزرگداشت این  خدا  درین مکان  بر پا  نمایند .  نام  این آبشار از نام  بومی  آن اونگیویا هارا  ،« معبر» گرفته شده است .

نیکولا تسلا   فزیکدان ، مخترع و کاشف اطریش مجارستانی الاصل « که اسمش در واحد نیروی القا مقناطیسی در فزیک الکتریسته و مقناطیس نیز درج است »  اولین  کارخانه  برق  جریان  متناوب Ac  دنیا  را  در همین مکان  بناء نهاد و موجب ترقی صنعتی و پیشرفت شهر سریع ا لسیر در منطقه نیاگارا گردید.

با گسترش فعالیت های شهر سازی  درین منطقه ، اولین  پل این معبر در سال 1848 روی رود خانه پائین آبشار احداث گردید ، بعد ها پل های معتدد فولادی دیگر به روی این گذرگاه ساخته شد که قطار و کامیون های بازی و وسایل نقلیه  و ترانسپورتی از آن استفاده به عمل می آورند . با توجه سرعت زیاد  تخریب لبه آبشار و عقب  نشینی سریع آن ، در صورت ادامه تخریبات و رسیدن آبشار به مرز دریاچه  Erie موجب ازبین رفتن  کامل  و محو شدن  آبشار میگردد  طرح های از سوی دولت های کانادا  و امریکا به اجرا در آمده است که باعث شده سرعت عقب نشینی آبشار به مقدار تقریبی سه سانتی متر در سال کاهش پیدا کند

برای کاستن میزان تخریب چاره نبود  جز کاستن از میزان آب جاری در آبشار ، برای این کار سد های انحرافی مخصوص ساخته  شده  است که  مقدار قابل ملاحظه  از آب آبشار را پیشاز رسیدن به لبه پرتگاه منحرف کرده ، وارد آبرو های مصنوعی میکنند بدین ترتیب آنچه را که تورست ها در هنگام روز مشاهده میکنند صرف 50 فیصد آب واقعی آبشار است . با توجه به عظمت زایدالوصف آبشار در وضعیت فعلی آن ، که در هر سه ثانیه بیش از 18 ملیون لیتر آب از آن می ریزد و سالانه نزدیک به 15 ملیون توریست را به این منطقه میکشاند . میتوان تصور کرد اگر میزان آب دو برابر مقدار کنونی بود حجم صدای تولید شده به چه میزان می رسید ، نیرو گاه های عظیم آبی  ساخته  شده  روی  رود خانه  نیاگارا ، سهم  بزرگی از تولید برق در ایالت انتاریو « در کانادا  » و ایالت نیویارک « در امریکا » را  دارد .

شایان ذکر است که بخش کانادائی آبشار نزدیک به سه برابر  بخش امریکایی آن بوده و دید بهتر و وسیع تری دارد  به طوری که  حتی  بخش امریکائی آبشار داخل  کانادا بهتر دیده میشود ، این امر موجب سرمایه گذاری وسیع صنعت توریسم در بخش کانادائی شده است.  ترجمه از دانشنامه آزاد و بروشور نیاگارا

 

ندای زن

ندای زن

ما می خواستیم زنده گی کنیم

زنده گی نبود!

ما در انتظار بهار بودیم که خزان آمد

ما می خواستیم ستاره را بگیریم

کز آتش آفتاب سوختم

ما می خواستیم که صلح شود

که جنگ آغاز شد

ما می خواستیم که آینده را بسازیم

که همه چیز به تل خاک مبدل شده بود

ما می خواستیم چیزی بیاموزیم

و همه روزنه های امید به روی ما بسته بود

ما می خواستیم از بنیاد گرائی رهائی یابیم

که وهابی های متحجر دامن گیر ما شد

و به هر چه که زندگی و روشنائی بود

سکوت سیاه و مرگ گسترده شد

طالبان که تاریخ جهل را ورق می زدند

برای زن ستیزه و اسارت را رقم زدند

زن را اشتباه خلقت گفتند

" هشت مارچ " را تکفیر کردند

خندیدن ، حرف زدن و حضور زن را محکوم کردند

به مادر که خود آزادی بود فرمان می راندند

به زن که ندای آزادی بود شلاق می زدند

وقتی که احساس و عواطف او را بو می کشیدند

براو فتوایی سنگسارو مرگ می راندند

سر انجام حضور زن را عقب حصار "برقع" پنهان کردند

تا هر چه واقعیت است در آن پنهان بماند

نجیبه آرش

مارچ 2000 روسیه